وصول 5هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۶۷

رییس کل سازمان امور مالیاتی از درآمد ۵هزار میلیارد تومانی مبارزه با فرار مالیاتی خبر داد و گفت: ۳۰۰هزار مودی مالیاتی جدید در سال گذشته شناسایی شدند.

به گزارش ایبنا، سید کامل تقوی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از ۲۰درصد مودیان بیش از ۸۰ درصد مالیات کشور را پرداخت می‌کنند، افزود: این مودیان اشخاص حقوقی و حقیقی هستند که فعالیت اقتصادی بالایی دارند.

وی اظهار کرد: حدود ۶۵درصد از کل مودیان یا معاف از مالیات هستند یا کمتر از یک میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند. در 6ماهه دوم سال ۹۵، با بررسی ۷۷ پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته است ۹۹۰میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول کند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی افزود: این دستاوردها حاصل تدبیر و تلاش‌های دولت برای تزریق آرامش و امید به فضای اقتصادی از یک‌سو و اعتماد دوسویه مودیان و تشکیلات مالیاتی کشور از سوی دیگر است. اجرای عدالت مالیاتی همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مودیان مالیاتی بوده است. با تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای آن از ابتدای سال ۹۵ گام مهمی در جهت برقراری عدالت مالیاتی برداشته شد.

به گفته وی، می‌توان گفت «عدالت مالیاتی»، روح حاکم بر اصلاحیه جدید قانون مالیات‌های مستقیم است. تقوی‌نژاد حذف شیوه علی‌الراس از نظام مالیاتی، پیگیری جدی تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش، کاهش نرخ‌های مالیاتی، مبارزه جدی با فرار مالیاتی، فرهنگ‌سازی مالیاتی و بسیاری از اقدامات دیگر سازمان که منجر به کاهش فرار مالیاتی یا شناسایی مودیان جدید می‌شود را از جمله اقداماتی دانست که با هدف گسترش عدالت مالیاتی به مرحله اجرا در آمده‌اند.

رییس کل سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: افزایش معافیت پایه مالیاتی به صورت سالانه در راستای رفع تبعیض‌های موجود صورت می‌گیرد. در سال ۱۳۹۲، حقوق‌بگیران ماهانه ۸۳۳هزار تومان و سالانه ۱۰میلیون تومان از معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شدند. این در حالی است که سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ حدود ۱۴۰درصد رشد کرده است. حقوق‌بگیران در سال ۱۳۹۶ ماهانه تا سقف ۲میلیون تومان و سالانه تا سقف ۲۴میلیون تومان از معافیت مالیاتی بابت حقوق پرداختی بهره‌مند می‌شوند.

 ۵هزار میلیارد تومان عایدی مبارزه با فرار مالیاتی

تقوی‌نژاد گفت: در حال حاضر مهم‌ترین برنامه سازمان امور مالیاتی کشور مبارزه با فرار مالیاتی است. با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین بهره‌مندی از اطلاعات جامع مالیاتی و دسترسی به اطلاعات هویتی، مالی، پولی و عملکردی مودیان، گام بزرگی در جهت مقابله با فرار مالیاتی در کشور برداشته شده است.

وی افزود: ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور نیز روند رسیدگی به پرونده‌های کلان فرار مالیاتی را تسریع بخشیده به گونه‌یی که فقط در 6ماهه دوم سال ۹۵، با بررسی ۷۷پرونده مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور توانسته ۹۹۰میلیارد تومان مالیات تعیین و وصول کند و این بدان معناست که شناسایی مودیان جدید جزو اولویت‌های اساسی سازمان است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به شناسایی مودیان جدید گفت: با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های واحدیابی مکانیزه، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته و در سال ۹۵ و با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، در حدود ۳۰۰هزار مودی مالیاتی جدید شناسایی و مالیات حقه از آنان اخذ شده است. همچنین با پیگیری و رصد فعالیت شرکت‌های صوری و غیرواقعی توانستیم بیش از ۳۰۰۰ شرکت صوری را شناسایی و به مودیان معرفی کنیم. به گفته تقوی‌نژاد با بررسی به عمل آمده حدود ۳۳۰۰میلیارد تومان از محل کشف و شناسایی تراکنش‌های مشکوک بانکی در سال گذشته، فرار مالیاتی این افراد شناسایی و برای آنان برگ تشخیص صادر شد. همچنین در سال ۱۳۹۵، بالغ بر 5هزار میلیارد تومان از محل مبارزه با فرار مالیاتی عاید کشور شده است.

 

ارسال نظر