بازگشت روند افزایشی تورم شهری و روستایی

۱۳۹۶/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۶۶

گروه اقتصادکلان|

 اطلاعات مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم متوسط در آخرین ماه بهار امسال 7.4درصد شده است، بدین معنا که میانگین تورم 12ماهه منتهی به خرداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 7.4درصد رشد کرده است. این شاخص در ماه میانی بهار امسال برابر با 7.1درصد بود و بدین‌ترتیب نسبت به ماه قبل نرخ تورم به میزان 0.3واحد درصد رشد کرده است. همچنین نرخ تورم روستانشینان به 8.5درصد رسیده که نسبت به ماه قبل میزان 0.4واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش «تعادل»، براساس اطلاعات مرکز آمار ایران درباره شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار شهری، شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در خرداد سال ۱۳۹۶ عدد 245.2 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش داشته است.

افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 9.4درصد شده که نسبت به ماه قبل (9.6درصد)، 0.2واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در 12ماهه منتهی به خرداد سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.4درصد است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ (7.1درصد)، 0.3واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 299.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.1درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، نسبت به ماه مشابه سال قبل 15.2درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.4درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ (9.5درصد)، 0.9واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 297.7 رسید که نسبت به ماه قبل 0.1درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 15.6درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم 12ماهه این گروه 10.5درصد است.

شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در خرداد ۱۳۹۶ به رقم 226.5رسید که نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 6.9درصد بوده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 6.2درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ (6.2درصد)، تغییری نداشته است.

اطلاعات مرکز آمار نشان از آن دارد که تورم ماهانه و نقطه به نقطه خرداد نسبت به اردیبهشت کاهش داشته و تورم کل نیز با 0.4درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 8.5درصد رسیده است.

 پیشتازی تورم در روستاها

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران هر چند تورم ماهانه خرداد کاهشی 0.5درصدی داشته، اما روند کلی (نرخ تورم متوسط) همچنان افزایشی است و نسبت به ماه قبل به میزان 0.4واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق جداول مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور (برمبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در خرداد سال ۱۳۹۶ عدد 259.7 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.5درصد کاهش داشته است. شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، به 10.5درصد رسیده که در قیاس با تورم نقطه به نقطه ماه قبل (11.8درصد)، 1.3واحد درصد کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل در 12ماهه منتهی به خرداد سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم روستایی)، 8.5درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ (8.1درصد)، 0.4واحد درصد افزایش داشته است. همچنین شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم 292.0 رسید که نسبت به ماه قبل 1.5درصد کاهش نشان می‌دهد. شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 14.8درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل 10.3درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ (9.4درصد)، 0.9واحد درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر