اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۷۴

نفت و گاز بیشترین دریافت‌کننده از صندوق توسعه

یک عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی در رابطه با گزارش ارائه شده صندوق توسعه ملی در  هیأت امنای این نهاد گفت: بر اساس گزارشی که در جلسه صندوق توسعه ملی ارائه شد، بخش نفت و گاز بیشترین تسهیلات دریافتی را از صندوق توسعه ملی داشته و بعد از آن بخش کشاورزی با ۲۶درصد در جایگاه بعدی قرار داشت.

محمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه دیروز صندوق توسعه ملی گفت: بر اساس اساسنامه، منابع صندوق حدود ۹۱میلیارد دلار اعلام شد.

وی افزود: با توجه به برداشت‌های خاص و کاهش نرخ برابری دلار در مقایسه با سایر ارزها، پرداخت تسهیلات مطابق نظامنامه مصوب انجام شده و کل تسهیلات اعطایی به تعداد ۳۳هزار و ۷۶۳ قرارداد عاملیت در رشته‌های مختلف بوده است که بیشترین سهم برای بخش نفت و گاز و صنایع بالادستی معادل ۳۶درصد، آب و کشاورزی ۲۶درصد، صنعت و معدن ۱۹درصد، نیروگاهی ۸درصد و پتروشیمی ۷درصد را شامل می‌شود. این عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در ادامه جلسه بحث پیشنهاد اصلاحیه بودجه سال ۹۵ و ۹۶ صندوق مطرح شد که به علت برداشت سازمان مالیاتی از حساب‌های صندوق و صدور برگ قطعی عملکرد مالیاتی سنواتی سال‌های ۹۱ تا ۹۳ در دستور قرار گرفت و مصوب شد از طرفی بودجه پیشنهادی سال ۹۶ بر اساس سیاست‌های ابلاغی نسبت به بودجه سال ۹۵ از رشد چند صد درصدی برخوردار شود.

شرط برخورداری از تسهیلات مالیاتی

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد: صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) برای بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر یا هرگونه تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، نادر جنتی با اشاره به اینکه خردادماه هر سال مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) است، گفت: برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی منوط به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است و فعالان اقتصادی برای بهره‌مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر یا هر گونه تسهیلات دیگر باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند. وی افزود: در صورتی که صاحبان مشاغل با هر میزان درآمد اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر ارائه نکنند، علاوه بر اینکه مکلف به پرداخت مالیات هستند مشمول جرایم نیز خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: صاحبان مشاغل تا 31 خرداد ماه فرصت دارند تا نسبت به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی از طریق سامانهWWW. TAX.GOV.IR اقدام کنند.

الزام تسویه حواله‌های بارگیری در پنجره واحد تجارت فرامرزی

گمرک ایران اعلام کرد: از ۲۷ خرداد همه شرکت‌های حمل و نقل داخلی باید برای تسویه حواله‌های بارگیری صادرشده در پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کنند.

به گزارش مهر، هم‌اکنون امکان تسویه حواله بارگیری‌های صادر شده برای شرکت‌های حمل ونقل داخلی در پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است.

در اجرای تفاهمنامه تبادل الکترونیک داده میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، امکان تسویه حواله‌های بارگیری صادر شده جهت شرکت‌های حمل و نقل داخلی فراهم شد.

شرکت‌های حمل و نقل داخلی باید با مراجعه به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به نشانی epl.irica.ir از منوی «تسویه حواله بارگیری» برای ثبت اطلاعات مورد نیاز و تسویه حواله‌های بارگیری اقدام کنند. با سامانه هوشمند حواله بارگیری الکترونیک ضمن هماهنگی بیشتر بین گمرک، بندر و پایانه حمل و نقل در وقت و هزینه شرکت‌ها و صاحبان کالا صرفه‌جویی می‌شود. در این سامانه، اطلاعات حواله بارگیری کالا توسط شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه وارد و به صورت بر خط توسط گمرک و اداره گارد و انتظامات جهت کنترل و ساماندهی تردد کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیاده‌سازی این سامانه که با هدف تبادل الکترونیکی اسناد میان گمرک و پایانه حمل‌ونقل طراحی شده است، علاوه بر مکانیزه کردن فرآیندهای درب ورود و خروج کامیون‌رو، موجب افزایش سرعت و دقت در کنترل کامیون‌های ورودی و خروجی، کاهش بار ترافیکی در درب‌های عملیاتی، روان‌سازی عبور کامیون‌ها، جلوگیری از جعل احتمالی حواله بارگیری و همچنین تسریع و تسهیل کار رانندگان و افزایش رضایت آنها شده است.

تاخیر 7روزه ثبت منشأ ارز

در سامانه گمرک

ثبت منشأ ارز در سامانه گمرک از ابتدای تیرماه اجباری خواهد بود. پیش از این سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت نیز امکان ثبت منشأ ارز را ایجاد کرده بود.

به گزارش تسنیم، در حالی که چندی قبل گمرک ایران اعلام کرده بود، ثبت منشأ ارز در سامانه گمرک (EPL) از 24 خرداد ماه اجباری خواهد شد، این موضوع در حال حاضر به تعویق افتاده و براساس اعلام‌های غیررسمی این روند از ابتدای تیرماه عملیاتی خواهد شد.

در این بین یک مقام مسوول در گمرک می‌گوید، دلیل این تعویق همراهی با اظهار‌کنندگان و مراجعان به گمرک برای آشنایی با فرآیند ثبت منشأ ارز بوده است. در همین حال برخی معتقدند نقص در سامانه بانک مرکزی دلیل تعویق ثبت منشأ ارز از روز 24 خرداد بوده است. هم‌اکنون اظهار‌کنندگان کالا برای ثبت منشأ ارز می‌توانند از طریق لینک ثبت منشأ در EPL وارد سامانه بانک مرکزی شده و از این طریق منشأ ارز خود را تعیین کنند.

پیش از این سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت نیز امکان ثبت منشأ ارز را ایجاد کرده بود که در حال حاضر این فرآیند از طریق سامانه جامع گمرکی صورت گرفته و بانک مرکزی برای این منظور از سامانه وزارت صنعت استفاده نمی‌کند.

 

ارسال نظر