رقابت فروش و مشاوره در بازارها

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۹۲۹
رقابت فروش و مشاوره در بازارها

 هفته گذشته دوباره ترس از رکود افزایش یافت و به کاهش بیش از 600 واحدی شاخص داوجونز در چهارشنبه گذشته کمک کرد. در یک مقاله آخر هفته، از مدل معاملاتی JPMorgan گزارش شد که «هفت طبقه از نه طبقه دارایی از اوراق قرضه با درجه بالا تا سهام اروپایی اکنون کمتر از 50 درصد شانس رکود را نشان می‌دهند.» با این حال، S&P 500 صعودی کمتری را پیشنهاد کرد زیرا احتمال رکود اقتصادی آنها 75 درصد است.

این با تردید هفته گذشته در مورد رشد بازار سهام تاکنون در سال 2023 مطابقت داشت. به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران منفرد به اندازه نظرسنجی پنجشنبه گذشته انجمن سرمایه‌گذاران انفرادی امریکا (AAII) نشان داد که درصد صعودی به 31 درصد افزایش یافته است. از 24 درصد در هفته قبل. درصد نزولی نیز بیش از 6 درصد کاهش یافت. بسیاری از سرمایه‌گذاران به رتبه‌بندی خرید یا فروش تحلیلگران نگاه می‌کنند تا به آنها کمک کنند تا تعیین کنند چه سهامی را بخرند یا بفروشند. این رتبه‌بندی‌ها مرتباً در رسانه‌های مالی گزارش می‌شوند، اما در تجربه من، به نظر می‌رسد که آنها بیشتر بر اساس تحلیل‌های بنیادی هستند تا تحلیل تکنیکی.

از آنجایی که داده‌های بنیادی به نظر من اغلب نسبت به داده‌های قیمت عقب هستند، معمولاً توصیه‌های بسیار کمی برای فروش وجود دارد. اغلب سهامی که از نظر فنی از نظر من مثبت به نظر می‌رسند، «رتبه فروش»  داده می‌شود که می‌تواند باز بودن پایین‌تر و نقطه ورود خوبی را در سمت طولانی ایجاد کند. بخش اخیر در تلویزیون مالی کنجکاوی من را برانگیخت که چگونه تحلیلگران به دو سهام شکست خورده و پرفروش، ) Microsoft MSFT +4.7% (MSFT و Tesla Motors (TSLA) امتیاز دادند.

مایکروسافت (MSFT) درآمد خود را پس از بسته شدن در 24 ژانویه گزارش می‌دهد. بر اساس گزارش CNN Business 40 تحلیلگران خرید سهام را انجام داده‌اند، 8 نفر آن را با عملکرد بهتر ارزیابی کرده‌اند و 4 نفر آن را متوقف کرده‌اند. از بنزینگا، 17 آن را به عنوان خرید، 5 به عنوان اضافه وزن، 3 آن را به عنوان نگه داشتن و یک آن را به عنوان فروش رتبه‌بندی کرده‌اند. بالاترین هدف قیمت 12 ماهه آنها 365 دلار است، با حداقل قیمت 212 دلار و قیمت هدف توافقی 280.46 دلار. MSFT جمعه با 240.22 دلار بسته شد.

MSFT در نوامبر 2021 به 346.42 دلار رسید. در اوایل نوامبر 212.83 دلار، 38.5 درصد نسبت به بالاترین میزان خود در سال 2021 کاهش داشت. با وجود اینکه بازار کلی سال را با یک نکته مثبت آغاز کرده است، MSFT تاکنون نتوانسته است بالاتر از محور ماهانه 245.87 دلار حرکت کند. میانگین متحرک نمایی 20 هفته‌ای کاهشی 244.40 دلار و محور ماهانه 245.87 دلار است.

بسته شدن قوی بالاتر از این سطح می‌تواند باعث صعود به روند نزولی، خط a، در 262.60 دلار شود. عملکرد نسبی هفتگی (RS) در بیشتر سال گذشته در یک روند نزولی، خط b بوده است، زیرا در 52 هفته گذشته 22.7 درصد کاهش داشته است. RS طی دو هفته گذشته افزایش یافته است، اما هنوز بسیار پایین‌تر از WMA در حال کاهش است. این نشانه این است که MSFT هنوز ضعیفتر است، نه قویتر از S&P 500. برای بهبود باید بالاتر از WMA و بالاترین سطح دسامبر حرکت کند.

در ابتدای سال 2022، هفتگی در ترازنامه (OBV) منفی شد (به پیکان مراجعه کنید) . این در یک روند نزولی ثابت، خط c بوده است، اما برای مدت کوتاهی بالاتر از WMA خود در ماه اوت حرکت کرد. این نشانه ضعف است که OBV از زمانی که منفی شده است، یک سری افت‌های پایین‌تر داشته است.

تسلا موتورز (TSLA) درآمد خود را در روز پنجشنبه 26 ژانویه گزارش می‌دهد. از سی‌ان‌ان بیزینس 24 تحلیلگران آن را خرید ارزیابی کرده‌اند، 5 نفر فکر می‌کنند عملکرد بهتری خواهد داشت، 12 نفر آن را به عنوان نگهداری با 1 عملکرد بهتر و 3 نفر آن را به عنوان فروش رتبه‌بندی کرده‌اند. بررسی رتبه بنزینگا نیز مشابه بود، 12 به آن به عنوان خرید، 2 به عنوان اضافه وزن، 4 به عنوان نگه داشتن و یک به آن به عنوان فروش امتیاز دادند. بالاترین هدف قیمت آنها 360.00 دلار و کمترین آن 130 دلار با 199.41 دلار به عنوان هدف اجماع است. TSLA در 52 هفته گذشته 63 درصد کاهش یافته است. نمودار هفتگی شکست حمایت بلندمدت، خط a را در اکتبر 2022 نشان می‌دهد (نقطه 1) . TSLA در ماه دسامبر به باند هفتگی خود با 101.81 دلار رسید. اکنون در تلاش است تا با کاهش میانگین متحرک نمایی 20 هفته‌ای در 181.92 دلار به پیوت ماهانه 143.45 دلار برگردد.

عملکرد نسبی (RS) حمایت خود را نقض کرد، که عملکرد قیمت را تأیید می‌کند، و از آن زمان به یک سری از پایین‌ترین سطح‌ها رسیده است. هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن نشان نمی‌دهد، زیرا بسیار پایین‌تر از WMA در حال کاهش است.

OBV جلوتر از قیمت‌ها به زیر سطح حمایت، خط c سقوط کرد. روند نزولی فعلی، خط d، به اکتبر 2021 باز می‌گردد، زیرا OBV در اکثر مواقع زیر WMA خود باقی مانده است. با اقدام هفته گذشته، OBV بالاتر از WMA خود بسته شد که دلگرم‌کننده است. در هفته‌های آینده آن را تماشا خواهم کرد.

تجزیه و تحلیل روزانه هر دو MSFT و TSLA بعد از هفته گذشته مثبت است، بنابراین آنها مطمئناً می‌توانند قبل و بعد از درآمد افزایش بیشتری داشته باشند. تجزیه و تحلیل هفتگی برای MSFT هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن میان مدت را نشان نمی‌دهد، بنابراین مقاومت در 262.50 دلار ممکن است یک مانع سخت باشد.

اقدام OBV در TSLA دلگرم‌کننده‌تر است و در سال گذشته بسیار ضعیف‌تر از MSFT بوده است. بنابراین به نظر من، شانس بیشتری برای سقوط در نیمه اول سال 2023 دارد. به نظر می‌رسد که اکثریت تحلیلگران از طریق افت یک ساله هر دو سهم مثبت بوده‌اند.

رفتار قابل پیش‌بینی

نشست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره برگزار شد که به موجب آن نرخ بهره امریکا در هشتمین اقدام برای مقابله با اژدهای تورم با افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی به ۴.۷۵ درصد رسید. این عدد آخرین بار در سال ۲۰۰۷ تکرار شده بود و فاصله چندانی با سقف خود در آن سال یعنی ۵.۲۵ درصد ندارد. تا قبل از اعلام رسمی نیز، بازارها انتظار یک افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی را داشتند و همین موضوع باعث شد تا بازارهای سرمایه‌گذاری با افزایش تقاضا به آن واکنش دهند.

افزایش نرخ بهره که به عنوان اصلی‌ترین ابزار بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم شناخته می‌شود، طی سال ۲۰۲۲ وارد دوره خاصی شد و اکثر اقتصادهای توسعه یافته برای جلوگیری از افزایش‌های بیشتر شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ بهره بانک‌های مرکزی خود را با افزایش‌های کم‌سابقه‌ای همراه کردند.

فدرال رزرو نیز در این میان به عنوان بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، تاکنون ۸ بار نرخ بهره خود را افزایش داده است که ۴ مورد آن افزایش‌های ۰.۷۵ واحد درصدی بود که نشان از جدیت این موضوع داشت.

نرخ تورم در کشور امریکا که در نقطه اوج خود در ماه آپریل ۲۰۲۲ عدد ۹.۱ درصد را به ثبت رسانده بود، چند ماهی است که با روندی کاهشی روبرو شده و در آخرین آمار به عدد ۶.۵ درصد کاهش یافته است. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تا به اینجای کار، فدرال رزرو در حرکت به سمت هدف خود موفق بوده اما همچنان با هدف نهایی یعنی تورم ۲ درصدی فاصله زیادی دارد.

از همین رو کارشناسان اعتقاد دارند که روند افزایش نرخ بهره می‌توان تا اعداد ۵ درصد یا بالاتر نیز ادامه داشته باشد اگرچه سرعت آن نسبت به قبل کاهشی خواهد بود. این موضوع از سمتی نگرانی بابت رکود در اقتصاد جهانی را نیز افزایش داده و برخی عنوان می‌کنند ثبات نرخ بهره در اعداد بالای ۵ درصد برای یک دوره چند ماهه می‌تواند جهان را در یک رکود اقتصادی فرو ببرد.

از سمت دیگر اما برخی آمارها همچون شاخص مدیران خرید (PMI)، تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بیکاری و... فعلا در وضعیت مناسبی به سر می‌برند و نشانه‌ای از رکود را مخابره نکرده‌اند. به هرحال وضعیت همچنان به صورت کامل واضح نیست و این موضوع می‌تواند کار را برای سیاست‌گذاران در سطوح دشواری نگه‌ دارد.

تا قبل از انتشار خبر افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازارهای جهانی با رنگی سرخ به استقبال این نشست رفته بودند و کاهش‌های تا بیش از ۳ درصدی را نیز برای برخی کامودیتی‌ها شاهد بودیم. اکنون اما آرامشی نسبی به بازارها بازگشته است و شاهد برگشت قیمت‌ها هستیم. در زمان نگارش این گزارش، هر بشکه نفت پایین‌تر از ۸۳ دلار معامله می‌شود، طلا در محدوده ۱۹۲۵ دلار بر اونس قرار دارد و مس نیز در مرز ۹هزار دلار در هر تن در حال نوسان است.

 

ارسال نظر