درگذشت مرد آمار ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۰۳:۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۲۳۳

مرد آمار ایران درگذشت، خبری بهت‌آور که فعالین اقتصادی کشور را متاثر کرد، شاید کمتر کسی در دانشگاه‌های کشور در دو سه دهه اخیر تحصیل کرده باشد و نام عادل آذر به گوشش نرسیده باشد، کتاب آمار سال‌های اولیه دانشگاه در اکثر رشته‌های تحصیلی با نام عادل آذر شناخته می‌شود. عادل آذر، رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی که بابت جراحی دیسک کمر در بیمارستان خاتم تهران بستری شده بود، روز جمعه 7 مرداد 1401 پس از عمل جراحی در بخش ریکاوری به هوش نیامد و جان خود را از دست داد. 

وی متولد ۱۳۴۵ دهلران، دانش‌آموخته دکترای مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه بود. مرحوم دکتر عادل آذر علاوه بر آثار و تألیفاتی که داشت، در مسوولیت‌های مهمی همچون ریاست دیوان محاسبات کشور، ریاست مرکز آمار، ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی خدمت کرد و همچنین نمایندگی مجلس شورای اسلامی  را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود داشت. 

وی استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه تربیت مدرس بود و دکترای مدیریت را در سال 1374 از دانشگاه تهران، کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی را در سال 1370 از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی مدیریت را در سال 1367 از دانشگاه علامه طباطبایی، دریافت کرد.

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهور در شهریور ماه ۱۴۰۰ با صدور حکمی، دکتر عادل آذر را به سمت مشاور رییس‌جمهور و رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی منصوب کرد.

دکتر عادل آذر (زاده ۱۳۴۵، دهلران) دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت از دانشگاه تهران بود. او مشاور رییس‌جمهور و رییس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم از ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ بود. وی نماینده مجلس هفتم و رییس سابق دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران و استاد دانشگاه تربیت مدرس بود.

  سوابق شغلی

مرحوم آذر سیاستمدار ایرانی و مدرس دانشگاه و عضو گروه مدیریت سیستم‌ها در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بود. او نماینده مجلس از حوزه انتخابیه دهلران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود و در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ برای مدت بیش از ۶ سال، ریاست مرکز آمار ایران را برعهده داشت که برجسته‌ترین دوران مدیریت وی در مرکز آمار ایران بود.

عادل آذر دانش‌آموخته دکترای مدیریت و عضو هیات علمی دانشگاه بود و سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریاست مرکز آمار ایران و ریاست دیوان محاسبات کشور را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود داشت.

نماینده حوزه انتخابیه دهلران، دره‌شهر و آبدانان در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ریاست مرکز آمار ایران، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، رییس مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران، عضو هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس، عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه رشته مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق(ع) از جمله سوابق اجرایی ایشان است.

وی پس از اتمام دوره تحصیلات دبیرستان، در سال ۱۳۶۳ وارد دانشگاه علامه طباطبایی شد و در سال ۱۳۶۷ با موفقیت دوره لیسانس مدیریت صنعتی را به پایان برد و دوره کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و دوره دکترای مدیریت را با گرایش پژوهش عملیاتی طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ از دانشگاه تهران اخذ کرد.

  عضو هیات موسس انجمن  علمی سیستم‌های پویا، ۱۳۹۵

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی درگذشت عادل آذر، رییس پیشین دیوان محاسبات کشور و مرکز آمار ایران و از اساتید دانشگاه تربیت مدرس را تسلیت گفت.

مهرداد بذرپاش در توییتر نوشت: «دو سال پیش در چنین روزهایی دیوان محاسبات را از انسانی شریف تحویل گرفتم. در سالگرد آن ایام، خبر تلخی قلبم را به درد آورد. ‌دکتر عادل آذر در شب اول محرم به دیدار اربابش شتافت. روحش شاد و تسلیت به خانواده محترم این دوست عزیز سفر کرده.»

از آثار و تالیفات ایشان می‌توان به آمار و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، بودجه‌ریزی بخش عمومی: مفاهیم و نظریه‌ها، پارادایم‌های مدلسازی و اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و مدل اجرایی نظام بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در سازمان‌های خدماتی (بانکداری و بیمه) اشاره کرد. 

  نشان‌ها و جوایز

استاد نمونه، دانشگاه تربیت مدرس؛ در سال‌های ۱۳۷۹، ۱۳۸۱، ۱۳۸۲، ۱۳۸۳، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶، استاد راهنمای برگزیده کشور، ۱۳۸۳، پژوهشگر برتر در دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۴، دیپلم افتخار، آکادمی ملی نخبگان، ۱۳۸۶، رتبه دوم دانشمندان پرتألیف ایران در حوزه علوم انسانی، توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ۱۳۹۲، مولف برگزیده در اولین نمایشگاه آثار علمی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، ۱۳۹۲ و... از جمله افتخارات عادل آذر است.

  عضویت در مجامع علمی

رییس هیات‌مدیره انجمن علوم مدیریت ایران، ۱۳۹۱–۱۳۹۴، رییس هیات‌مدیره انجمن مدیریت صنعتی ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های مدیریت در ایران، سردبیر مجله پژوهش‌های نوین در تصمیم‌گیری، دبیر علمی کنگره بین‌المللی بودجه‌ریزی عملیاتی و دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی مدیریت صنعتی ایران.

 

ارسال نظر