تلاش برای عبور از بحران کرونا و تحریم

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۱۷
تلاش برای عبور از بحران کرونا  و تحریم

زهرا سلیمانی|

وارد دفتر آقای مدیرعامل که می‌شوی، همه‌چیز با نظم و ترتیب خاصی، سر جای خود قرار دارد. ظاهر آقای مدیرعامل هم شامل یک شلوار قهوه‌ای اتو کشیده، پیراهن مردانه کرم و کفش‌های همرنگ با پیراهن که هارمونی جذابی را در عین سادگی ایجاد کرده‌اند. نحوه چیدمان مبلمان قدیمی دفتر نیز کاملا با نورپردازی و ابعاد اتاق، هماهنگ است. جذاب‌ترین بخش ملاقات با بهروز پورمحمدی، اما زمانی است که روی میز مطالعه اتاقش، حجم انبوهی از کتاب‌ها و مهم‌ترین روزنامه‌های کشور را می‌بینم. از «اعتماد» ، «شرق» و «تعادل» گرفته تا «دنیای اقتصاد»، «جهان صنعت» ، «همشهری» ، «ایران»، «رسالت»، «کیهان» و... در واقع به اندازه یک دکه روزنامه‌فروشی، روزنامه روی میز کارش وجود دارد. در فرصت مناسب روزنامه‌ها را یک بررسی اجمالی می‌کنم. در بالای برخی صفحات، شرحی با مداد نوشته شده و کاملا مشخص است که روزنامه‌ها تورق شده‌اند. دیدن این تصاویر برای خبرنگاری که بارها بی‌تفاوتی برخی مدیران اقتصادی و مسوولان ردبالای کشور نسبت به مطبوعات را شاهد بوده، کافی است که او را سر ذوق و شوق بیاورد. بعد از هماهنگی‌های لازم، زمانی که وارد اتاق می‌شوم، آقای مدیرعامل محترمانه از جای خود بر می‌خیزد و تا زمانی که مطمئن نشده، روی صندلی‌ام آرام گرفته‌ام، نمی‌نشیند. بعد از سلام و احوالپرسی و مقدمات، باب گفت‌وگو را باز می‌کند. در هنگام صحبت شمرده سخن می‌گوید و هرگز کلمات را به سبک سیاستمداران به‌طور ناگهانی و بدون فکر پرتاب نمی‌کند. قبل از بیان هر کلمه‌ای، ثانیه‌ای می‌اندیشد و بعد جمله‌اش را به زبان می‌آورد. زمانی که در خصوص مشکلات معیشتی مردم سخن می‌گوید افق نگاهش به جایی در دور دست دوخته می‌شود، انگار مشکلات و دردهای جامعه آزارش می‌دهد. در عین حال وقتی درباره توزیع مناسب و عملکرد مطلوب شرکت به‌پخش در حوزه تامین و توزیع اقلام اساسی و کالاهای مصرفی مردم در زمان کرونا و تحریم‌ها صحبت می‌کند، برقی کودکانه در چشمانش هویدا می‌شود و شادی و شعف در کلماتش موج می‌زند. روایتش را که آغاز می‌کند، از سال‌های پس از انقلاب و آرمان‌های نسلی سخن می‌گوید که در راستای توسعه پایدار و پیشرفت مادی و معنوی تلاش‌های خود را آغاز کردند. نسلی که همچنان نیز آرمان‌های خود را دنبال می‌کنند و ایده‌آل‌های خود را می‌جویند. جوانانی که بخشی از آنها راهی جبهه‌های جنگ شدند تا از کشور در برابر هجوم دشمنان محافظت کنند، گروهی دیگر در بخش‌های علمی و آموزشی به فعالیت پرداختند و جماعتی هم در سنگر اقتصاد و تولید، مشغول خدمت‌رسانی به مردم شدند تا بدخواهان کشور از طریق تحریم‌های اقتصادی و کمبود نیازهای اساسی عرصه را برای کشور و مردم تنگ نکنند. گفت‌وگو با بهروز پورمحمدی که هم تجربه حضور جبهه‌های جنگ تحمیلی 8 ساله را دارد و هم در‌ سنگر اقتصاد فعالیت می‌کند. در آخرین هفته‌های سال 99 از دوران دشوار تحریم‌ها و کرونا آغاز شد و در ادامه به اهداف بنیادین به‌پخش رسید و در نهایت نیز دورنمایی از مهم‌ترین اهداف هلدینگ به‌پخش در سال 1400 ارایه شد.

   آقای دکتر، اقتصاد و معیشت کشورمان طی یک سال گذشته دوران حساسی را پشت سر گذاشته است، از یک طرف تحریم‌های اقتصادی که بعد از ترامپ دامنه‌های وسیع‌تری پیدا کرد و از سوی دیگر هم ظهور و بروز کرونا شرایط دشواری را پیش روی ایرانیان و البته سایر کشورهای جهان ایجاد کرد. دوگانه‌ای که حساسیت‌های مرتبط با موضوع توزیع اقلام اساسی و مصرفی مردم را بیشتر از هر زمان دیگری مطرح کرد. قبل از اینکه به بحث‌های اصلی مرتبط با به‌پخش ورود کنیم؛ لطفا نظرتان را در خصوص این مشکلات بیان کنید؟

موضوعاتی چون تحریم‌های اقتصادی و کرونا از جمله مباحث تخصصی محسوب می‌شوند که عالمان علوم دیپلماسی و سیاست و دانشمندان حوزه بهداشت و درمان باید در خصوص ابعاد تخصصی آن به اظهارنظر بپردازند. اما مسائلی که بعد از بروز مشکل تحریم‌های اقتصادی و کرونا در فضای اقتصادی و معیشتی کشور رخ داد و ضرورت توزیع مناسب اقلام اساسی و مورد نیاز مردم را به عنوان یک مساله جدی مطرح ساخت، از جمله مواردی است که نقش شرکت‌های توزیع و پخش از جمله هلدینگ به‌پخش به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه توزیع و پخش کشور را برجسته‌تر از هر زمان دیگری نمایان می‌کند. در واقع بعد از ظهور و بروز کرونا مشکل تامین اقلام اساسی در بسیاری از کشورها به عنوان یک مشکل جدی و کلیدی مطرح شد. حتما شما هم با تصاویری که از بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی و... منتشر شد برخورد کرده‌اید. تصاویری که در آنها مردم برای خرید اقلام اساسی و کالاهای مصرفی صف می‌کشیدند و در برخی موارد برای برخورداری از کالاهای مورد نیاز خود به زد و خورد و درگیری در فروشگاه‌ها نیز می‌پرداختند. خوشبختانه یک چنین صحنه‌هایی در ایران مشاهده نشد. این نظام و هماهنگی به سادگی به دست نیامده است، دامنه وسیعی از تلاش‌ها و مجاهدت‌های شبانه‌روزی در فضای تولید، تامین و توزیع صورت گرفته تا در نهایت مردم ایران به طرز شایسته‌ای به اقلام مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند و کمبود جدی در بازار مصرفی ایران مشاهده نشود. 

   دلیل این امر را چه می‌دانید؟ چرا در ایران مشکلاتی از جنس مشکلاتی که در برخی کشورها نمایان شد، رخ  نداد؟

یکی از دلایل آرامش نسبی در بازار کالاهای مصرفی، بدون تردید به فرهنگ غنی مردم ایران باز می‌گردد. مردمی که طی دهه‌های گذشته با مشکلات فراوانی روبه رو شده‌اند، اما اصالت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. طبیعی است مردمی که طی 40سال گذشته هم با جنگ 8 ساله تحمیلی روبه‌رو شده‌اند، هم تحریم‌های اقتصادی مستمر را تجربه کرده‌اند و هم سایر فراز و نشیب‌های اقتصادی و معیشتی متعدد را از سر گذرانده‌اند در برابر مشکلات برآمده از کرونا نیز مقاومت خواهند کرد. بعد از نقش مردم باید به روحیه جهادی تولید‌کننده‌ها و تجار و بازرگانان کشور نیز اشاره کنیم که در شرایط دشوار کرونا و تحریم‌های اقتصادی نهایت تلاش خود را به کار بردند تا چرخ کارخانه‌های تولیدی کشور از فعالیت نایستد و اقلام مورد نیاز مردم را تامین کردند. در این میان حوزه‌های که توانستند به خوبی زنجیره‌ای از بخش تولید و بازرگانی کشور تا خانه‌های مصرف‌کنندگان ایجاد کند، شرکت‌های توزیع و پخش کشور بودند که توانستند با ایجاد یک زنجیره مویرگی از کلانشهرها و شهرهای بزرگ گرفته تا دور افتاده‌ترین نقاط کشور در مناطق مرزی روند توزیع اقلام اساسی و کالاهای مصرفی مردم را ساماندهی کنند. به گونه‌ای که در هیچ برهه‌ای به‌طور مستمر شاهد کمبود خاصی در بازار اقلام مورد نیاز مردم نبودیم و در هر ساعت از شبانه‌روز که مردم برای خرید مایحتاج خود به فروشگاه‌های بزرگ یا سوپرمارکت‌ها و... مراجعه می‌کردند، اقلام مورد نیاز در دسترس آنها قرار داشت. رسیدن به یک چنین زنجیره به هم پیوسته‌ای بدون کار جهادی و هارمونی بالای مجموعه فعالان این حوزه و همکاران من در سراسر کشور میسر نمی‌شد. هلدینگ به‌پخش به عنوان بزرگ‌ترین شرکت توزیع و پخش کشور از این منظر به خود می‌بالد که توانست سهمی در ایجاد این آرامش و هماهنگی داشته باشد. این مهم بدون تلاش شبانه روزی همکاران من در بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون تولید، حمل و نقل، فناوری‌های ارتباطی، فروش و... در سراسر کشور میسر نمی‌شد.

   به نظرم دیگر وقت آن رسیده که تصویری از فعالیت‌های به‌پخش در حوزه‌های گوناگون برای مخاطبان ارائه کنید؛ لطفا بفرمایید هدف از تاسیس  به‌پخش چه بود؟

این شرکت سابقه‌ای حدودا 6 دهه‌ای دارد؛ در واقع، هلدینگ به‌پخش از سال 1334 به عنوان بخش فروش شرکت صنعتی بهشهر فعالیت‌هایش را آغاز کرد و از سال 1351 پس از تبدیل شرکت سهامی خاص به‌پخش، توزیع تولیدات شرکت‌های صنعتی بهشهر، پاکسان، بهپاک و... را در برنامه فعالیت خود قرار داد. اما هدف از راه‌اندازی شرکت به‌پخش این بود که به عنوان یک شرکت پشتیبان در کنار شرکت‌های تولیدی قرار بگیرد و محصولات تولیدی آنها را در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی قرار دهد. به عبارت دیگر به‌پخش در کنار شرکت‌های تولیدی قرار گرفت و شرکت‌های تولیدی با حمایت از دارایی‌های در اختیارشان و استراتژی‌هایی که تدوین کرده بودند به سمت تصاحب بازار رفته و در جهت ترکیب سبد محصولات‌شان برنامه‌ریزی کردند. البته در ابتدای امر هدف از ایجاد این شرکت، توزیع برخی محصولات خاص بود که سرمایه‌گذار اقدام به تولید آن کرده بود. اما هر اندازه از روند شکل‌گیری این شرکت گذشت، ساختار آن تغییر و دامنه شمول آن برای خدمات‌رسانی بیشتر شد. به ‌طوری که در حال حاضر، شرکت به‌پخش به عنوان خرده‌فروشی در ایران و تمام استان‌های کشور در سطوح گوناگون و بخش‌های مختلف فعالیت  می‌کند.

   اشاره کردید که شرکت‌های مختلفی و متنوع ذیل عنوان این برند فعالیت می‌کنند، لطفا درباره این شرکت‌های تابعه هم توضیح بفرمایید؟

ببینید؛ دامنه فعالیت‌های شرکت به‌پخش، گسترده است و دایره وسیعی را در بر می‌گیرد. اما چنانچه بخواهیم برای مخاطبان به ارائه توضیح مختصری بپردازم، باید بگویم که هفت شرکت تابعه به‌پخش شامل زرین پخش، به‌پخش دارو، فراصرفه، صنایع غذایی به‌پخش، شرکت بازرگانی بین‌الملل، شرکت حمل و نقل و... هستند که هر کدام ماموریت‌های خاصی را برعهده دارند و از طریق هم‌افزایی و همپوشانی اهداف اصلی شرکت را ساماندهی و دنبال می‌کنند. به ‌طور نمونه، ظرفیت‌های حمل و نقل در مسیر توزیع بهینه محصولات و از ظرفیت‌های بخش بین‌الملل برای معرفی محصولات به مشتریان جدید استفاده می‌شود. این بهم پیوستگی از طریق همپوشانی‌هایی که صورت می‌گیرد، شرکت را به یک نمونه مناسب در میان شرکت‌های ایرانی بدل کرده و نمونه آن در صحنه اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. البته امیدواریم با همت و تلاش تمامی ارکان این مجموعه بتوانیم همچنان راه موفقیت را طی کنیم.

   اگر قرار باشد ماموریت‌های اصلی این شرکت را به‌طور تیتروار بفرمایید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟

بخشی از ماموریت‌های این هلدینگ به‌طور ثابت خدمت‌رسانی به مردم است و بخشی دیگر از ماموریت‌های این شرکت متناسب با شرایط و زمان تغییر می‌کند. مثلا در دوره تحریم‌ها یا ظهور کرونا شرکت تلاش می‌کند سهم خود را در ساماندهی بازار مصرفی و جلوگیری از هر نوع کمبودی در بازار به نحو احسن ایفا کند. به‌طور کلی اما، ماموریت اصلی به‌پخش را می‌توان تامین، فروش، توزیع، وصول دریافت و فروش کالاهای شرکت‌های تحت پوشش و سپس توزیع آن عنوان کرد. در واقع ما در زمینه پخش برندهایی فعالیت داریم که سابقه آنها به  حدود نیم قرن می‌رسد. البته هدف اصلی از توسعه این شرکت را می‌توان توزیع برخی اقلام مصرفی مردم و تحقق ایده‌هایی چون اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخلی، اجرای عدالت اقتصادی و... عنوان کرد. البته یکی از مهم‌ترین اهداف به‌پخش، پیشرفت صنعت پخش و توزیع کالا در کشور ایران است که برای تحقق آن گام برمی‌دارد. طراحی سیستم پخش مویرگی Sbu(هفت لاین)، شامل 1- شوینده 2- روغن 3- لاین تخصصی الکتریکی 4- هیبریدی 5- لاین روغن موتور و ماشین 6- لاین داروخانه‌ای 7- لاین زنجیره‌ای پخش عمده فروشی، پخش شهرستان‌ها و پخش زنجیره‌ای تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های گسترده شرکت به‌پخش است که با توجه به نیاز بازار و تولید‌کنندگان طراحی و اجرا می‌شوند.

   زنجیره فعالیت این شرکت به چه صورت است و وجه تمایزتان با بقیه شرکت‌های فعال دیگر در این حوزه چیست؟

شرکت به‌پخش 30 مرکز پخش در سطح ایران دارد و توزیع ما به صورت مویرگی انجام می‌شود به این ترتیب که کالاهای دریافتی را به فروشگاه‌ها و مغازه‌داران تحویل می‌دهیم و این یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز ما با سایر شرکت‌ها است. از سوی دیگر، ناوگانی با حدود 420 کامیون، کامیونت و وانت بار در اختیار داریم که عصای دست ما هستند. به عبارت دیگر باید گفت که به‌پخش یک شرکت توزیعی و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش است. در واقع این مجموعه بحث تامین و توزیع را سامان می‌دهد. این فرآیند توسط ساختاری مویرگی فعالیت خود را انجام می‌دهد که از جمله به‌روزترین روش‌های توزیعی در سطح بین‌المللی است. حدود 73 هزار فروشگاه، سوپرمارکت و... زیر پوشش فعالیت‌های این هلدینگ قرار دارند. جدا از اینکه یک مجموعه انتفاعی هستیم و افتخار دریافت لوح تقدیر از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را نیز در کارنامه کاری خود داریم. یکی دیگر از وجوه تمایز ما با دیگران این است که تمام دارایی‌ها و ساختمان‌های شرکت متعلق به خود هلدینگ به‌پخش است.

    یکی از چالش‌های مهم پیش روی اقتصاد ایران، بحث بیکاری است. بنابراین شرکت‌هایی که می‌توانند در زمینه اشتغالزایی قدمی بردارند در واقع به اقتصاد کلان کشور کمک کرده‌اند. سهم به‌پخش در حیطه اشتغالزایی چه بوده است؟

حرف شما درست است؛ در شرایطی که اقتصاد و معیشت ایران به مشکل تحریم‌ها و کاستی‌های برآمده از آن روبه‌روست، مقوله اشتغالزایی اهمیتی به مراتب افزون‌تر پیدا می‌کند. از این منظر، هلدینگ به‌پخش با در اختیار داشتن 2 هزار نفر پرسنل و پوشش 70 هزار واحد صنفی، سهم قابل توجهی در اشتغال افراد داشته و با ورود به عرصه توزیع کالاهای غیر از موادغذایی و شوینده‌ها قدم‌های جدید را در حوزه اشتغال مردم برداشته است. از سوی دیگر با احداث لاین‌های متعدد جهت فروش محصولات مرتبط با سرویس خودرو، محصولات الکتریکی و محصولات لوازم خانگی و... موقعیت‌های شغلی قابل توجهی را در شبکه‌های توزیع ایجاد کرده است.

   روند توزیع این شرکت در سال جاری و سال گذشته به چه صورت بوده؟ آیا رشدی در این زمینه داشته‌اید یا خیر؟

با توجه به ظهور و بروز کرونا یکی از اصلی‌ترین موارد توزیعی شرکت، اقلام بهداشتی و شوینده‌ها بوده است. در مرحله بعد هم اقلام اساسی و مصرفی مردم بیشترین فراوانی را در حوزه نیازهای مصرفی مردم داشته است. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته، سال گذشته حدود 240 هزار تن کالا به ارزش نزدیک به 3 هزار و 100 میلیارد تومان از طریق شرکت به‌پخش توزیع شده و امسال هم برنامه داریم تا فروش 255 هزار تن به ارزش 4 هزار میلیارد تومان (البته در صورت ثبات قیمت‌ها را تا پایان سال را ثبت کنیم.) اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است اینکه با توجه به کوچکی حجم محصولات ما نظیر صابون، خمیردندان، پودر لباسشویی و... برای رسیدن به این رقم ارزشی فروش باید تعداد زیادی کالا به فروش برسانیم.

   یکی از اصول پیشرفت بنگاه‌ها تطبیق با شرایط جدید و ایجاد نوآوری در چرخه فعالیت‌ها است. شرکت به‌پخش در تمام این سال‌ها با تبعیت از چه رویکردی توانسته حضور پررنگی در عرصه توزیع داشته باشد؟

استفاده از الگوهای فروش برخط و فروش آنلاین یکی از مهم‌ترین قدم به‌پخش در سال 99 بوده است. برنامه‌ای که از سال‌های قبل آغاز شده بود و در سال 99 به بهترین شکل دنبال شد. با توجه به ضرورت عدم حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها به‌پخش تلاش کرد با توسعه فناوری‌های لازم، امکان خرید آنلاین از طریق به‌پخش مارکت برای عاملان فروش در سراسر کشور فراهم کند. اگر بخواهیم از منظر مدیریتی، به قضیه نگاه کنیم باید بگویم که نوآوری، خلق فرصت‌های جدید و تطبیق با شرایط جدید، از مهم‌ترین فاکتورهای اثر گذار در حوزه‌های اقتصادی است. اساسا بنگاهی که نتواند در این زمینه خود را ارتقا دهد از فضای رقابتی حذف می‌شود و جای خود را به رقبایی که در این زمینه بهتر کار کرده‌اند، می‌دهد. بر همین اساس، شرکت به‌پخش همواره تلاش کرده تا هم از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری بر اساس جدید‌ترین روش‌ها عمل کند. به کارگیری نرم افزارهای پیشرفته و اپلیکیشن‌های کاربردی بخشی از دستاوردهایی است که به‌پخش بر اساس آنها توانسته دایره توزیع، نظارت و ارزیابی خود را تا دورترین نقاط کشور گسترش دهد.

   چقدر از تجربیات جهانی برای بهبود روند خدمت‌رسانی بهره گرفته اید؟

با توجه به مطالعاتی که صورت گرفته، سیستم توزیع مویرگی و این روش توزیع که ویزیتور به در مغازه مراجعه کند و سفارش بگیرد در کشورهای پیشرفته و اروپایی با وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، از بین رفته است و تنها در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، ترکیه، اردن، مصر، پاکستان، هندوستان و... وجود دارد. بر همین اساس، هر اندازه که فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای گسترده‌تر شود و رشد کند، سیستم توزیع مویرگی کوچک‌تر و کمرنگ‌تر خواهد شد. اما با این حال، یکی دیگر از افتخارات ما هم همین است که توانستیم 30 درصد از فروش‌مان را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کنیم. ما در حال حاضر توزیع‌کننده هستیم، اما با رشد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای امیدوار هستیم که مانند کشورهای پیشرفته طی دهه‌های آینده تنها حمل‌کننده  باشیم.

   آیا نوآوری خاصی در دستور کار خود قرار داده‌اید که کسب و کارتان را رونق بخشیده باشد؟

همانطور که اشاره کردم ظهور کرونا استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین را به یک ضرورت غیر قابل انکار بدل ساخته است. برای اثرگذاری در بازار استفاده از روش‌های فناورانه در این مورد خاص، استفاده از اپلیکیشن‌ها بسیار گره‌گشاست. یکی از اقدامات نوآورانه شرکت به‌پخش، فروش اینترنتی به مغازه‌دارها از طریق اپلیکیشن است. شایان ذکر است که شرکت به‌پخش به عنوان اولین پخش سراسری در کشور، اپلیکیشن به‌پخش مارکت را ایجاد کرده و بیش از 17 هزار نفر از مغازه‌داران در سطح کشور را به این اپلیکیشن مجهز کرده است که مشتریان می‌توانند با استفاده از تلفن همراه یا تبلت خود اقدام به ثبت سفارش، مشاهده پیگیری سفارش‌ها و بررسی گردش حساب خود کنند. اما هدف‌گذاری ما این است که این تعداد را به 50 تا 60 هزار کاربر اپلیکیشن برسانیم. چرا که هر اندازه افراد بیشتری اپلیکیشن شرکت ما را نصب کنند، بخش ویزیتور ما کوچک‌تر خواهد شد. البته ذکر این مطلب ضروری است که با تغییر نسل‌ها و مدرن شدن زندگی و مشغله افراد تمایل به خریدهای مجازی بیشتر شده، بر همین اساس، برای جذب مشتریان بیشتر و راحتی آنها باید به دنبال روش‌های نوین در توزیع و خدمات‌رسانی باشیم. به عبارتی دیگر، تغییر فرهنگ مصرفی را نیز باید مورد توجه کافی قرار داد.چرا که ولی‌نعمت ما مردم هستند و باید خودمان را با تغییر سلایق مردم و نیاز روز آنها منطبق کنیم. از دیگر اقدامات خوبی که در دستور کادر اجرایی شرکت قرار گرفته این است که بخش صدای مشتری داریم، یعنی مشتری به ما زنگ می‌زند و نظرات خود را با ما در میان می‌گذارد.

   آیااین امکان وجود دارد که سبد کالاهای توزیعی شرکت را  گسترده‌تر کنید؟

هرچند به ‌پخش در زمینه مواد غذایی و بهداشتی سابقه فراوانی دارد اما بخش‌هایی ازجمله آب معدنی، نوشابه انرژی‌زا، مالت، مایعات و ... نیز به سبد توزیعی به‌پخش افزوده شده‌اند البته نیمی از کالاهای موجود شرکت مربوط به تولیدات شرکت‌های همگروه است، همچون پاکسان، ماگارین، گلتاش و... اما در کنار این موارد و به دلیل تنوع سلایق مصرف‌کنندگان از یک طرف و محصولات تولید شده از سوی دیگر، همیشه به دنبال بزرگ کردن سبد کالایی بوده و از تولیداتی که شاخص‌های لازم همچون کیفیت را دارا باشند، استقبال می‌کنیم.

   شرکت به‌پخش با ارایه یک عملکرد مثبت، چقدر توانسته در حذف واسطه‌ها در زمینه توزیع کالاها باشد؟

اتفاقا یکی از مهم‌ترین کارکردهای مثبت شرکت‌های پخش را می‌توان از بین بردن واسطه‌ها عنوان کرد. البته در همین حال، یک سری مشتریان یا کسب و کار‌های قانون‌گریز هم وجود دارند، که مایل به دادن کد اقتصادی و شناسایی شدن نیستند، آن هم به دلایلی نظیر فرار مالیاتی در نتیجه ترجیح می‌دهند مستقیما از بازار خرید کنند تا از شرکت‌های توزیع‌کننده‌ای چون ما که به صورت شفاف به فعالیت اقتصادی می‌پردازیم. برهمین اساس، با ما که خواهان دریافت کد اقتصادی از سوی آنان هستیم، فعالیت نمی‌کنند، چرا که تمامی فعالیت‌های ما شفاف و بر اساس قوانین و ضوابط تعریف شده از سوی نهادهای بالادستی است. از این منظر، دامنه وسیع فعالیت‌های به‌پخش در راستای منافع مردم و درست در نقطه مقابل فعالیت‌های دلالان و واسطه‌ها است. هر اندازه که فضا برای فعالیت شرکت‌هایی از جنس به‌پخش بیشتر فراهم شود به همان اندازه نیز فضای تنفسی برای فرهنگ دلالی کم می‌شود و در نقطه مقابل اتمسفر برای فعالیت‌های سالم تولیدی و بازرگانی مهیا می‌شود. این معادله به ظاهر ساده است. در شرایط امروز کشور استفاده از الگوهایی که منجر به حمایت واقعی از تولید داخلی می‌شود باید در دستور کار اجرایی قرار بگیرد. الگوهایی که تلاش می‌کنند فضای اقتصادی و معیشتی مطلوب‌تری برای مردم ایجاد کنند.

   در مواقعی از سال و در یک شرایط بحرانی مانند دوره تحریم‌ها یا ظهور کرونا که مردم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود با چالش روبرو می‌شوند، وجود شرکت‌هایی مانند به‌پخش چقدر می‌تواند به آرامش بازار و بهبود شرایط کمک کند؟

واقعیت این است که برای عبور از چالش‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی برای اقتصاد ایران به وجود آورده‌اند، باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده کرد، در شرایط که دولت به دنبال توزیع عادلانه و گسترده اقلام اساسی در اقصی نقاط کشور است، ظرفیت‌های قابل توجه به‌پخش می‌تواند در این زمینه به دولت کمک کند و جلوی بسیاری از فضاسازی‌ها را بگیرد. بنابراین امیدواریم که مسوولان مربوطه در این زمینه هوشمندانه‌تر عمل کنند تا تصویر نامناسبی از تامین نیازهای طبیعی مردم ایران در رسانه‌ها شکل نگیرد و اقلام و کالاهای مصرفی با همان قیمت و کیفیت مورد نظر دولت به دست مردم برسد و قطعا شرکت ما هم به عنوان یک شرکتی که هدفش خدمات رسانی به مردم است، نقش و حضور موثری هم در شرایط حاد و بحرانی خواهد داشت.

   یکی از دغدغه‌های مهم مصرف‌کنندگان، بهره‌مندی از اقلام مصرفی با قیمت‌ها مشخص و ثابت است. در این زمینه به‌پخش چه راهکاری را تدارک دیده است تا اقلام مورد نیاز مردم با کمترین نوسان قیمتی به دست آنها برسد؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ این موضوع در واقع اعتماد مصرف‌کننده به تولید و بازرگانی کشور را نیز شکل می‌دهد. زمانی که فردی احساس کند، ممکن است کالایی که خریداری می‌کند با قیمت ارزان‌تر در جای دیگری وجود داشته باشد، اعتماد او به فضای اقتصادی خدشه‌دار خواهد شد. رسالت اصلی به‌پخش، توزیع اقلام اساسی در سراسر ایران با یک قیمت مشخص و بدون هیچ نوسانی است. بر همین اساس، سال‌های گذشته همکاری و تعامل بسیار خوبی به جهت تهیه و عرضه کالاهای یارانه‌ای با وزارت صمت صورت می‌گرفت. بنابراین ارائه قیمت یکسان در سراسر کشور از ماموریت‌های اصلی شرکت است و اکنون نیز شرکت به‌پخش آمادگی دارد از تمام ظرفیت‌های توزیع خود جهت ارایه اقلام اساسی و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده کند.

    در این میان حتما چالش‌هایی هم پیش روی خدمت‌رسانی مطلوب به‌پخش به مصرف‌کنندگان وجود دارد. مهم‌ترین چالش‌های پیش روی فعالیت‌های به‌پخش کدام موارد هستند؟

واقع آن است با تغییر شرایط بازار و افزایش روز به روز تعداد فروشندگان زنجیره‌ای در سراسر کشور، میزان تمایل مصرف‌کنندگان به خرید از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای نیز افزایش یافته است. بدیهی است که با ادامه این روند و به مرور زمان، تعداد عاملین خرده‌ فروشی در سطح کشور کاهش می‌یابد. البته با توجه به رسالت اصلی شرکت‌های پخش که توزیع کالا در شبکه‌های خرده فروشی است، یکی از چالش‌های عمده شرکت به‌پخش از دست دادن تعداد قابل توجهی از مشتریان خرده‌فروشی در بازار است. در این زمینه نیز با پیش‌بینی‌های قبلی و برنامه‌ریزی‌های لازم، زیرساخت فروش کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرکت به‌پخش فراهم شده است و با توسعه این حوزه، شرایط خود را با وضعیت در حال تغییر بازار منطبق کرده‌ایم.

   اگر ممکن است از برنامه‌هایی که برای سال 1400 قرار است در دستور کارتان قرار دهید، صحبت کنید؟

مهم‌ترین دستور کار شرکت در سال 1400 افزایش روند خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان و عاملان فروش است. امروز شرکت به‌پخش به خود می‌بالد که سهمی در آرامش بازار اقلام مصرفی در دوران دشوار کرونا و تحریم‌ها داشته است. این مجموعه مفتخر است که تلاش شبانه‌روزی مدیران، معاونان و کارکنان شرکت منجر به اعتماد مردم شده است. یکی از برنامه‌های ما در سال 1400 این است که با توسعه کسب و کار در این شرکت ضمن تنوع بخشیدن به سبد کالایی، سهم بازار خود را در بازار افزایش داده، ناوگان حمل و نقل را بهبود بخشیده و همچنین میزان عرضه خود را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای از 30 درصد فعلی به 40 درصد برسانیم.


برش

  در شرایطی که اقتصاد و معیشت ایران به مشکل تحریم ها و کاستی های برآمده از آن روبه روست، مقوله اشتغالزایی اهمیتی به مراتب افزون‌تر پیدا می کند. از این منظر  به پخش با در اختیار داشتن 2هزار نفر پرسنل و پوشش 73 هزار واحد صنفی در سال مالی 2020 میلادی سهم قابل توجهی در اشتغال افراد داشته و با ورود به عرصه توزیع کالاهای غیر از غذایی و شوینده قدم های جدید را در حوزه اشتغال مردم برداشته است. از سوی دیگر با احداث لاین های متعدد جهت فروش محصولات مرتبط با سرویس خودرو، محصولات الکتریکی و محصولات لوازم خانگی و...، موقعیت های شغلی قابل توجهی را در شبکه های توزیع ایجاد کرده است.

برش

 یکی از دلایل آرامش نسبی در بازار کالاهای مصرفی، بدون تردید به فرهنگ غنی مردم ایران باز می‌گردد. مردمی که طی دهه های گذشته با مشکلات فراوانی روبه رو شده‌اند، اما اصالت و فرهنگ خود را حفظ کرده اند. طبیعی است مردمی که طی 40سال گذشته هم با جنگ 8ساله تحمیلی روبه رو شده اند، هم تحریم های اقتصادی مستمر را تجربه کرده اند و هم سایر فراز و نشیب های اقتصادی و معیشتی متعدد را از سر گذرانده اند در برابر مشکلات برآمده از کرونا نیز مقاومت خواهند کرد. بعد از نقش مردم باید به روحیه جهادی تولید‌کننده‌ها و تجار و بازرگانان کشور نیز اشاره کنیم که نهایت تلاش خود را به کار بردند تا چرخ کارخانه‌های تولیدی کشور از فعالیت نایستد و اقلام مورد نیاز مردم را تامین کردند.

 

ارسال نظر