فولاد خوزستان در زمره صد شرکت برتر

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۴۷۴
فولاد خوزستان در زمره صد شرکت برتر

    علیرضا کعبی‌نژادیان مدیر حسابداری صنعتی: رتبه‌بندی شرکت‌ها در سراسر جهان یک رسم و البته معیاری کاربردی برای شناسایی میزان رشد شرکت‌ها در مدت یک سال، بررسی وضعیت آینده و نیز مقایسه آن‌هاست. در ایران نیز رتبه‌بندی شرکت‌ها از سال 1377 شروع شده است و شرکت‌ها از لحاظ معیارهای مختلف، نظیر وضعیت مالی، صنعتی و رشد، با هم به رقابت پرداخته‌اند. در این عرصه رقابتی، شرکت فولاد خوزستان موفق شده است جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد. حدود 22 سال است که سازمان ‌مدیریت ‌صنعتی کشور به رتبه‌بندی صد شرکت برتر ایران به طور سالانه می‌پردازد. این رتبه‌بندی با الهام از رسالت آن سازمان، با فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب‌وکار اقتصادی کشور ارائه می‌دهد و به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران و پژوهشگران یاری می‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تر و مطلوب‌تری از مقیاس و ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور پیدا کنند.

   پارامترهای موثر در درخشش شرکت فولاد خوزستان

عوامل متعددی در شناخته شدن شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از صد شرکت برتر موثر بوده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید، کیفیت محصولات تولیدی، مدیریت کارا و اثربخش سازمان، برنامه‌ریزی مالی و تخصیص بهینه منابع، اعتبار برند فولاد خوزستان، جذب مشتریان جدید چه در بازار داخل کشور و چه در بازار‌های بین‌المللی، توجه به الزامات و استانداردهای داخلی و بین‌المللی فعالیت و تولید محصول، استفاده از دانش روز، توسعه تکنولوژی و بومی‌سازی آن، آموزش و استفاده از نیروی انسانی کارآمد و توجه به صنایع بالادست و پایین‌دست به منظور تکمیل زنجیره ارزش شرکت. ماحصل هم‌افزایی این عواملِ بیان‌شده و سایر مواردِ عنوان‌نشده باعث رشد و ارتقای جایگاه فولاد خوزستان در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر کشور شده است.

    شاخص‌های کلیدی کسب رتبه

شرکت فولاد خوزستان، به منظور کسب رتبه در میان صد شرکت برتر کشور، بر اساس شاخص‌های مختلفی از قبیل شاخص میزان فروش و درآمد، درصد رشد فروش و فروش سرانه، نسبت ارزش افزوده، میزان اشتغالِ ایجادکرده، میزان دارایی و ارزش بازار، سودآوری، درصد رشد سودآوری، درصد بازدهی فروش و حاشیه سود، درصد بازدهی دارایی‌ها و گردش دارایی (مرتبه)، درصد بازده ارزش ویژه، میزان صادرات و درآمدهای دلاری حاصل از آن و درصد رشد صادرات، میزان درصد صادرات به فروش و صادرات سرانه، نسبت جاری، جریان خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش و سود، پوشش هزینه بهره و نسبت بدهی (مرتبه)، درصد بازده بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت P/E و نسبت P/B ارزیابی شده و توانسته است از رقیبان خود در عرصه‌های گوناگون پیشی بگیرد. رتبه‌های این شرکت در بین صد شرکت برتر در نمودار 1 نشان داده شده است.

با توجه به شاخص‌های مذکور، شرکت فولاد خوزستان در 11 شاخص از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی جزو 25 شرکت برتر کشور و در 6 شاخص باقی‌مانده در زمره‌ی 50 شرکت برتر کشور بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در رتبه‌بندی آتی نیز بتواند از لحاظ شاخص‌های اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و بازار، روند مثبت گذشته را حفظ و رتبه‌ای مطلوب را از آن خود کند.

   میزان فروش، اولین شاخص در انتخاب صد شرکت برتر

با وجود افزایش کمیت تولید بر اثر افزایش راندمان و بهره‌وری تولید در سال‌های گذشته، با توجه به عدم بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت تولید افزایش نیافته است. میزان فروش شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های 1394 تا 1397 روندی صعودی طی کرده است. عوامل موثر در افزایش درآمد فروش عمدتا شامل دو عنصر کیفیت محصول تولیدی، که به جذب مشتریان داخلی و صادراتی منجر شده، و افزایش نرخ فروش شمش در بازار داخلی و صادراتی بوده است.

   دستاوردهای شرکت فولاد خوزستان

در مراسم بیست‌وسومین سالروز ملی صادرات در سال ‌1398 شرکت فولاد خوزستان به عنوان صادرکننده نمونه کشور معرفی شد. همچنین این شرکت در این سال توانست تندیس بلورین دهمین همایش جایزه ملی مدیریت مالی ایران را دریافت کند. فولاد خوزستان تندیس زرین شرکت صنعتی برتر کشور در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم در دومین آیین تجلیل از چهره‌های نامی صنعت و اقتصاد کشور را نیز از آن خود کرد. از دیگر دستاوردهای این شرکت می‌توان به مواردی از قبیل دریافت سه مقام عقاب طلایی مدیریت موفق در تجارت صنعت فولاد و صنایع وابسته، جایزه بین‌المللی تولید برترین محصول منطبق با شاخص‌های بازار جهانی صادرات و تندیس ملی برترین توان علمی و رقابتی در تولید و کیفیت صنایع فولاد در اجلاس توسعه صادرات ایران اشاره کرد. شرکت فولاد خوزستان به عنوان کسب‌وکار پیشرو در اجرای استراتژی اقتصاد مقاومتی در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک نیز مورد قدردانی قرار گرفت. عنوان مدیر نمونه جهادی کشور و لوح تقدیر و نشان مدیر برگزیده جهادی در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی با رویکرد «مدیریت جهادی، لازمه توسعه و پیشرفت کشور» به مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اعطا شد. در سال جاری، اعطای تندیس ملی مسئولیت‌پذیری اجتماعی در پنجمین جشنواره     فرهنگی -  هنری بلوط به عنوان شرکت برتر در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل از دیگر دستاوردهای این شرکت بوده است. طی سال‌های 1391 تا 1397 نیز این شرکت موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده و نام خود را در عرصه‌های مختلف ماندگار ساخته است که عبارت‌ است از دریافت تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی در سال 1397، دریافت تندیس سیمین جایزه ملی تعالی سازمانی طی سال‌های 1391 تا 1396، دریافت تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان طی سال‌های 1391 تا 1396، دریافت تندیس صادرکننده نمونه در سال 1396، دریافت نشان افتخار مدیریت جهادی در سال 1396، دریافت تندیس واحد نمونه در سال 1396، دریافت تندیس صد برند برتر ملی در سال 1396، تقدیر از شرکت فولاد خوزستان به عنوان شرکت بهره‌ور در میان بنگاه‌های گروه صنایع معدنی توسط ریاست هیئت‌عامل ایمیدرو در سال 1393، کسب رتبه نخست بهره‌وری در بین شرکت‌های فولادی در سال 1392، کسب نشان برنز و رتبه اول کشوری در جایزه تعالی منابع انسانی در سال 1391، انتخاب به عنوان شرکت برتر در همایش سازمان‌های متعالی کشورهای اسلامی در سال 1391 و دریافت گواهی‌نامه‌های کیفیت و بازاریابی و مدیریت کیفیت جهانی و تندیس بهترین نام تجاری.

   چشم‌انداز 1404 در راستای حفظ سهم تولید

در خصوص برنامه‌های راهبردی با هدف حفظ سهم تولید در سال 1398 و چشم‌انداز 1404 فولاد کشور، شرکت فولاد خوزستان برنامه‌های ارتقای بهره‌وری‌، توســـعه ظرفیت‌های تولید و زیرســـاخت‌ها را در دســـتور کار خود قرار داده است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از اجرای طرح‌های توسعه و متوازن‌سازی ظرفیت خطوط تولید، تکمیل زنجیره تولید و حضور در صنایع بالادستی از قبیل تولید کنسانتره سنگ‌آهن و پایین‌دستی مانند تولید محصولات نوردی، توسعه بومی‌سازی فناوری به منظور قطع وابستگی به خارج، اصلاح ساختار مالی و افزایش سرمایه شرکت، طرح تامین انرژی پایدار، ایفای نقش به عنوان یک شرکت مادرتخصصی، تولید محصولات جدید، ایجاد تنوع در سبد محصولات، استفاده از فناوری‌های نوین به منظور پایداری تولید و ارتقای رقابت‌پذیری محصولات.

 

ارسال نظر