اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۶۱

مرکز آمار  اعلام کرد: 

نرخ تورم تولیدکننده خدمات ٢.٢درصد کاهش یافت

مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور در زمستان ٩٨ به ٢۵.۶ درصد رسید که نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن (زمستان٩٧) ۲.۲ درصد کاهش داشته است. نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاست‌گذاران خواهد داشت. مرکز آمار شاخص بهای تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور در زمستان ٩٨ و مقایسه آن با فصل قبل (پاییز ٩٨) و مدت مشابه سال قبل (زمستان ٩٧) را منتشر کرد.  نرخ تورم تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل زمستان ۱۳۹۸ به ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۶.۲) ۲.۱ واحد درصد کاهش دارد.  کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش ­های «آموزش با ٠.٧ درصد»، «واسطه‌گری مالی (بیمه) با ١.٨ درصد و «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار با ۳.۲ درصد» است. بیشترین تورم فصلی تولید نیز مربوط به حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با ۵.۵ درصد است. نرخ تورم تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ۱۳۹۸ به ۲۵.۶ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (۲۷.۸) ۲.۲ واحد درصد کاهش داشته است.  به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارایه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ۱۳۹۸ نسبت به فصل زمستان ۱۳۹۷، ۲۵.۶ درصد افزایش دارد.  در بخش‌های خدمات، کمترین نرخ مربوط به بخش خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار با ۱۵.۱ درصد و بیش­ترین نرخ مربوط به بخش خدمات هتل و رستوران با ۳۸.۳ درصد است. 

‫نرخ تورم قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۱۳۹۸ (تورم سالانه) به ۲۹ درصد رسید که نسبت به فصل قبل (۳۰.۵) ۱.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌­دهد. ‬ ‫در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های خدمات در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار با ۱۷.۲ درصد و بیش­ترین آن مربوط به بخش خدمات هتل و رستوران با ۴۸.۹ درصد است.

   کاهش ۶.٩ درصدی تورم  تولیدکننده بخش معدن 

مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در سال گذشته به ۴۵.١ درصد رسید که نسبت به سال قبل (سال ٩٧) ٦.٩ درصد کاهش داشته است. مرکز آمار تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال گذشته را اعلام کرد. براساس اعلام این مرکز میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در سال ١٣٩٨ نسبت به سال قبل از آن، ٤٥.١ درصد افزایش دارد. همچنین تورم سالانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل ١٠٤.٤ درصد، استخراج کانه ­های فلزی ٤٣.١ درصد و استخراج سایر معادن ٣٦.٨ درصد است.  نرخ تورم تولیدکننده (شاخص بهای تولیدکننده) از جمله شاخص‌های قیمتی است که در بررسی روند سطح قیمت‌ها بررسی می‌شود و یکی از معیارهایی است که برای سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. از این رو، تاثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاست‌گذاران خواهد داشت.هدف از محاسبه نرخ تورم تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبدا تولید را در نظر می‌گیرد. با بررسی این شاخص می‌توان از سطح تغییر قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفی یا تورم اطلاع کسب کرد. به بیان دیگر، هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای تولیدکننده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف‌کننده نیز مشاهده می‌شود.

 تولید سالانه نزدیک  به 13 میلیون تن گندم

براساس جداول آماری مرکز آمار در سال ٩٧، بیش از ١٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن گندم در کشور تولید و ١٨٩ هزار تن صادر شد.بر اساس اعلام مرکز آمار، در سال ۹۷ حدود ۶ میلیون و ۵٠٠ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم رفته بود که ١٢ میلیون و ٧٠٠ هزار تن گندم از آن برداشت شد.در سال ٩٧ علاوه بر مصرف داخل ١٨٩ هزار تن صادرات داشتیم که در برابر آن تنها ١١ هزار و ٧٠٠ تن واردات داشته ایم. میزان مصرف خانوارها در این سال ١٠ میلیون و ۴٠٠ هزارتن بود و یک میلیون و ۵٠٠ هزارتن نیز در سایر موارد مصرف شده است.  خوزستان با تولید یک میلیون و ۵۶٣ هزار تن رتبه نخست تولید گندم در سال ٨٧ را دارد. گلستان، کردستان و آذربایجان شرقی به ترتیب با ٩۵٩، ٩۵٧ و ٨٣٢ هزارتن در رتبه‌های بعد تولید گندم قراردارند.  همچنین استان‌های خراسان رضوی، همدان، آذربایجان غربی، فارس و کرمانشاه به ترتیب با ٨٢٠، ٨٠٣، ٨٠١، ٧٨٨ و ٧۵٢ هزار تن بیشترین میزان تولید گندم در سال ٩٧ را داشتند.

 

ارسال نظر