کرونا و محدودیت سفرهای هوایی کشورها به چین

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۲۱:۱۹
کد خبر: ۱۶۴۹۲۸

شیوع ویروس کرونا در چین از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و به‌تدریج در سایر کشور‌ها هم شیوع یافت و در حال حاضر حدود ۵۰ کشور در جهان با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از شرکت‌ها هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به چین یا از این کشور به سایر نقاط جهان را لغو کردند، این درحالی است که ایران پروازهایش را تا نیمه‌های بهمن یعنی حدود یک ماه و نیم پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در ووهان، به چین و بالعکس ادامه دادند.ناگفته نماند در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌ها را به مقصد چین لغو کرده‌اند، شرکت هواپیمایی اتیوپی در برابر تعلیق و لغو پرواز به چین مقاومت کرد، البته «کانتاس ایرلاین» هواپیمایی ملی استرالیا هم دیرتر از ایران وارد عمل شد و پروازهای مستقیم خود به چین را از تاریخ ۹ فوریه لغایت ۲۹ مارس (۲۰ بهمن تا ۱۰ فروردین) لغو کرد.

کشورهای پیشگام در لغو پرواز به چین

درروزهای ابتدایی انتشار خبرمربوط به شیوع ویروس کرونا در چین، دست‌کم ۱۶ شرکت هواپیمایی از جمله ایرکانادا، آمریکن‌ایرلاین، لوفتانزا و بریتیش‌ایرویز «فین ایر» فنلاند، «جت‌استار آسیا پروازهای خود را به چین لغو کردند.

 بیش از ۵۰ پرواز بین‌المللی از ۲۰ کشور مختلف به‌طور هفتگی مسافران را به شهر ووهان چین می‌بردند که این پروازها لغو شدند.

 موسسه هوانوردی جهانی OAG اعلام کرد: ظرفیت پروازهای با مبدأ یا مقصد چین به عنوان دومین بازار بزرگ مسافرت‌های هوایی در جهان در حال تجربه کردن بدترین روند لغو پروازها یا تغییر آنها است.

 فرانسوا فیلیپ شمپین، وزیر خارجه کانادا، اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد با ارسال هواپیمایی ویژه و حفاظت شده شهروندان کانادایی حاضر در چین را که به‌واسطه شیوع این ویروس خواهان ترک این کشور هستند به کانادا بازگرداند.

  وزارت خارجه امریکا هم اعلام کرد که کارمندان و برخی شهروندان امریکایی که در منطقه حضور داشتند به ایالات متحده برگشته‌اند.

 شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا هم اعلام کرد به علت شیوع جهانی ویروس کرونا پرواز‌های خود را به چین تا ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) تعلیق خواهد کرد.

 شرکت هواپیمایی عمان هم در حساب توئیتر خود اعلام کرد: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف چین پروازهای خود را به مقصد این کشور تا اطلاع ثانوی متوقف کردیم، این شرکت هواپیمایی همچنین اعلام کرده که تصمیم مذکور در هماهنگی با وزارت بهداشت عمان اتخاذ شده است.

 با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا مغولستان هم اعلام کرد که به مدت یک ماه مرزهای مشترکش با چین را می‌بندد.

 سنگاپور هم ورود تمامی شهروندان چین و همچنین شهروندان هر کشوری را که در دو هفته گذشته در چین بوده‌اند، ممنوع کرد و پروازهایش به چین را لغو کرد.

 امریکا، ژاپن و شماری از کشورهای اروپایی علاوه بر اعمال محدودیت برای پروازها به چین به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که از سفر به چین خودداری کنند.

 فرانسه از جمله کشورهایی است که اعلام کرد مسافرانی را که از ووهان برگردند در بدو ورود به کشور برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به مدت دو هفته در قرنطینه نگه می‌دارد.

 دولت هنگ‌کنگ هم فعالیت قطار سریع‌السیر به سرزمین اصلی را متوقف کرده و تعداد پروازهای متقابل بین هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی به نصف کاهش پیدا کرد.

 بعد از هشدار بریتانیا نسبت به اجتناب از سفرهای غیرضروری شهروندانش به چین، بریتیش ایرلاین اعلام کرد که همه پروازهای رفت و برگشت به چین را فورا متوقف می‌کند.

 ایرکانادا هم که هفته‌ای ۳۳ پرواز به چین داشت، پروازهایش را تعلیق کرده است و یونایتد ایرلاینز امریکا هم اقدام مشابهی انجام داد.

 شرکت‌های هواپیمایی « ایر سئول» و «آسیانا» کره جنوبی هم پروازهای خود به چندین شهر چین از جمله ووهان را که برای اولین‌بار ویروس کرونا آنجا مشاهده شده، متوقف کردند، ‌کریین ایر بزرگ‌ترین ایرلاین کره جنوبی هم اعلام کرد که به‌ دلیل کاهش مسافران در نظر دارد پروازهایش به چین را کاهش دهد.

 شرکت هواپیمایی «لاین ایر» اندونزی هم خبر داد که بیش از ۵۰ پرواز خود به چین را در ماه آینده لغو می‌کند.

 خسارت‌های اقتصادی

خسارت‌های اقتصادی فراگیر شدن بیشتر این ویروس نه فقط برای چین بلکه برای کشورهای دیگر و در کل اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است؛ البته در بعضی کشورها این خسارات بیشتر و در بعضی دیگر کمتر است.

شیوع کرونا پیامدهای مختلفی را در بر داشته است؛ از لغو تورهای مسافرتی و پروازها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتل‌ها و اماکن تفریحی در این کشور گرفته تا سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس.دراین میان بعضی کشورها محدودیت‌هایی را برای ورود کالاهای چینی مدنظر قرار داده‌اند؛ به عنوان مثال اندونزی که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین است برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا اقداماتی را برای ورود کالا اجرایی کرد.

 

ارسال نظر