ضرر کسب و کارهای اینترنتی

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۶۴۹۲۵

کسب و کارهای اینترنتی پس از کرونا چه می‌کنند؟ سوالی است که برای پاسخ به آن با چند کسب و کار اینترنتی در حوزه‌های مختلف صحبت کردیم. تنها یکی از کسب و کارهای اینترنتی حوزه گردشگری با ضرر ۵۰ میلیارد تومانی رو به رو شده است اما تعداد دیگری به دلیل سبک کاری شان به سود رسیده‌اند. یکی از کسب و کارهایی که با ویروس کرونا نه در ایران بلکه در سراسر دنیا با مشکل عمده مواجه شدند کسب و کارهای حوزه گردشگری هستند. اکوسیستمی که بعد از تلاش فراوان جای خود را در فرهنگ خانواده‌های ایرانی باز کرد اما با آمدن این ویروس تمام تلاش‌های آنها به شکل جدی به مخاطره افتاد و کسب و کارهایی که معمولا در این موقع از سال همیشه با رشد درآمدی خوبی رو به رو بودند ضرر زیادی را متحمل شدند. «مسعود طباطبایی»، مدیرعامل گروه علی بابا در گفت‌وگو  با   ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان بلیت استرداد شده و این رقم تا پایان سال قطعا افزایش پیدا می‌کند. روزانه بیش از ۱۸هزار تماس با تیم پشتیبانی علی بابا برقرار می‌شود و تمام پروازهای خارجی و بخش عمده‌ای از پروازهای داخلی، قطارها و بلیت‌های اتوبوس در حال استرداد شدن است. وی افزود: در حال حاضر علاوه بر اینکه تمام فروش‌مان برگشت خورده، بازار شب عید را نیز کاملا از دست داده‌ایم. می‌دانیم که شرایط فعلی زمان مناسبی برای سفر نیست و به مشتریان خود هم می‌گوییم که بهتر است سفر نکنند. طباطبایی در ادامه گفت: ضربه‌ای که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کشور به بازیگران صنعت گردشگری آنلاین خورده به‌شدت سنگین است. تبعات افتی که در کسب و کارهای این حوزه به وجود آمده، به این زودی برطرف نخواهد شد و مدت‌ها گریبانگیر فعالان صنعت گردشگری آنلاین خواهد بود.

   پرداخت خرد تاکسی افزایش یافت

در مقابل کسب و کارهای حوزه گردشگری، رزرو بلیت و هتل که با مشکلات زیادی رو به رو شدند، برخی از کسب و کارهایی که در گذشته خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفتند به چشم آمدند و با رشد رو‌به‌ر‌و شدند. در گذشته هر چقدر مجموعه‌های پرداخت خرد تاکسی از مردم می‌خواستند کرایه تاکسی‌های خود را از طریق اینترنت یا با استفاده از کیو آر کدها پرداخت کنند، خیلی کارشان پیش نمی‌رفت. اما با شیوع کرونا به صورت خودجوش این فرهنگ بیش از گذشته در بین مردم جا افتاد. «ابراهیم سوادی نژاد» مدیرعامل پراخت خرد تاکسی «فون پی» ضمن اعلام اینکه پرداخت‌های خرد آنلاین تاکسی‌ها در 10 روز شیوع کرونا در کشور افزایش یافته است، گفت: مردم به دلیل رعایت بهداشت وعدم تماس با پول نقد که سرشار از آلودگی است به استفاده از اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت خرد تاکسی رغبت بیشتری نشان دادند. از آن جایی که پول نقد می‌تواند منشأ بسیاری از آلودگی‌ها باشد، با شیوع این ویروس پرداخت‌های خرد تاکسی به شیوه اینترنتی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی افزود: با توجه به اینکه آلودگی پول نقد فقط به این ویروس محدود نمی‌شود امیدواریم پس از اینکه اپیدمی کرونا در کشور از بین رفت این فرهنگ در کشور جا بیفتد. او اشاره کرد: علاوه بر شهروندان در این مدت میزان تقاضای تاکسی دارها برای استفاده از اپلیکیشن پرداخت افزایش پیدا کرده است چرا که این افراد روزانه با مسافران زیادی تعامل دارند که ریسک در معرض خطر بودن را بالاتر می‌برد.

   سود و ضرر شانه به شانه

رضا الفت نسب رییس اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی نیز با اشاره به اینکه آمار دقیقی در خصوص میزان ضرر و سود وجود ندارد، عنوان کرد: بر اساس اعلام کسب و کارهای حوزه سفر، گردشگری، دلیوری غذا و تاکسی‌های اینترنتی میزان فروش و ارایه خدمات شان از شیوه کرونا تاثیر گرفته و کاهش پیدا کرده است. گویا در این بحران سود و ضرر گاهی شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند. او افزود: با توجه به اینکه مردم در این چند روز کمتر در سطح شهر تردد داشته‌اند، کسب وکارهایی که اقلام سوپرمارکتی عرضه می‌کنند مقداری با افزایش فروش مواجه شدند. البته با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم به نظر می‌رسد نتوانیم آمار دقیقی از علت افزایش فروش داشته باشیم. وی اضافه کرد: توصیه ما این است که مردم در این مدت از خدمات اینترنتی استفاده کنند و اگر صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در این زمان سرویس خوبی را به مردم ارایه دهند بعد از عبور از بحران کرونا این شرایط پایدار می‌مانند و مردم ارتباط بیشتری با کسب و کارها آنلاین پیدا می‌کنند.

   تغییر الگوی حمل و نقل اینترنتی

«ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ فود معتقد است ویروس کرونا در سبک زندگی مردم و به تبع آن کسب و کارهای اینترنتی تغییراتی ایجاد کرده است. وی افزود: این روزها شهروندان با تغییر در سبک زندگی جمعی سعی در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و انتشار آن دارند. بخشی از این تغییر بدون شک شامل الگوی جابه‌جایی در سطح شهر و در مواردی خدمت‌رسانی رانندگان است.  به منظور همراهی با این تغییرات، اسنپ سیاست‌های خود را به فرهنگ‌سازی، آموزش  همچنین اقدامات علمی برای رعایت اصول بهداشتی معطوف کرده است. لازم به ذکر است در این روزها تغییری در قیمت‌ها به واسطه شرایط خاص فعلی ایجاد نشده و مثل همیشه قیمت سفرها در ساعاتی بنا به میزان عرضه و تقاضا، زمان سفر و میزان ترافیک ممکن است دستخوش تغییر شود. علاقبند آمار دقیقی از افزایش یا کاهش درخواست حمل و نقل اینترنتی از سوی مردم ارایه نمی‌دهد اما با توجه به خالی بودن شهر، دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها قطع به یقین میزان درخواست تاکسی‌های اینترنتی نسبت به گذشته با کاهش مواجه شده است.

 

ارسال نظر