اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۶۱

شرایط امکان تصویب بودجه 99 توسط  کمیسیون تلفیق

منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: درصورتی که قرار است لایحه بودجه براساس اصل 85 قانون اساسی توسط کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب شود نیاز به رای همه نمایندگان به این اصل دارد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه گفته می‌شود قرار است که کمیسیون تلفیق بودجه به جای کل نمایندگان مجلس در صحن علنی، بودجه را به تصویب برساند و این موضوع طبق اصل ۸۵ قانون اساسی قرار است صورت بگیرد، گفت: سناریوهای متعددی در این زمینه وجود دارد که قابل بحث و بررسی است. نمایندگان می‌توانند 2 یا 3 دوازدهم تصویب کنند و سال بعد بودجه را نهایی کنند.

منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا اگر مجلس فعلی می‌خواهد بودجه را به مجلس آینده واگذار کند باید حداقل 4 دوازدهم تصویب شود چرا که تا آن زمان نیاز است نمایندگان جدید مستقر شوند.

وی تاکید کرد: در هر صورت بهترین کار این است که مجلس تشکیل شده و بودجه را در فرصت باقی مانده با 3 شیفت نهایی و تصویب کند. اگر مجلس آینده اصلاحاتی را در بودجه ضروری دانست به آن متمم اضافه کند.

این نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه در هر صورت اگر کار بودجه تا پایان سال نهایی نشود، بیان داشت: اگر قرار است اصل 85 قانون اساسی اجرایی شود باید نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شده و به اصل ۸۵ برای واگذاری بودجه به کمیسیون تلفیق رای بدهند. در غیر این صورت کمیسیون تلفیق نمی‌تواند به نمایندگی از کل نمایندگان این اجازه را به خودش بدهد.

صدور 7069 فقره جواز تاسیس بنگاه‌های اقتصادی

آمارها نشان می‌دهد پاییز امسال 7069 فقره جواز تاسیس برای بنگاه‌های اقتصادی با ایجاد اشتغال 152 هزار نفری صادر شده است.

اطلاعات دفتر آینده پژوهی مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد در پاییز امسال تعداد جوازهای تاسیس بنگاه‌های اقتصادی صادره ۷۰۶۹ فقره بوده است که نسبت به تابستان با رقم ۶۷۸۸ فقره بالغ بر ۲۸۱ مورد افزایش جواز تاسیس ثبت شده است.

همچنین طبق این آمار اشتغال برآورد شده در جواز‌های تاسیس صادره بالغ بر ۱۵۲ هزار و 526 نفر بوده است. طبق این گزارش بالغ بر ۸۲ هزار و ۹۶۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز جوازهای تاسیسی صادره است. همچنین بالغ بر 1609 پروانه بهره‌برداری ایجادی در پاییز ۹۸ صادر شده که اشتغال پیش‌بینی شده برای این تعداد پروانه رقمی حدود ۲۵ هزار و ۱۶۲ نفر است. البته نسبت به تابستان ۹۸ با رقم ۲۴ هزار و ۷۲۲ نفر، رشد نشان می‌دهد.

برای این تعداد پروانه بهره‌برداری ایجادی صادر شده بالغ بر ۱۶ هزار و 418 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

کاهش دریافتی اقشار نیازمند با ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی

یک نماینده مجلس با بیان اینکه ادغام یارانه معیشتی با یارانه نقدی ظلم در حق اقشار نیازمند جامعه است، گفت: تعداد زیادی از مردم نیازمند با این شیوه متضرر می‌شوند و کمک‌های دریافتی آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی گفت: ادغام یارانه معیشتی با یارانه‌های نقدی که دولت پیش‌تر به تمام مردم پرداخت می‌کرد ایرادات فراوانی دارد. این موضوع از محورهای مهم و اساسی رد کلیات لایحه بودجه سال 99 بود.

وی ادامه داد: البته ادغام پیشنهاد دولت نبود بلکه اعضای تلفیق این موضوع را پیشنهاد و تصویب کردند و این موضوع قطعا باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه ادغام یارانه معیشتی با یارانه نقدی ظلم در حق اقشار نیازمند جامعه است، گفت: تعداد زیادی از مردم نیازمند با این شیوه متضرر می‌شوند و کمک‌های دریافتی آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: شاهد آن بودیم در چند سال گذشته دولت و مجلس تلاش‌های زیادی برای کاهش دهک‌های یارانه بگیر و پرداخت یارانه به اقشار واقعا نیازمند کردند. این موضوع در یارانه معیشتی تا حدودی دنبال شد و نسبتا موفق هم بود. البته یک سری ایرادات هم در شناسایی وجود دارد.؛ اما این دلیلی نمی‌شود برنامه‌ریزی‌های گذشته را نادیده بگیرم و یارانه بنزین را به 78 میلیون نفر بدهیم.

به گزارش فارس، کمیسیون تلفیق مجلس در اقدامی به جهت حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه، دولت را موظف به ادغام یارانه‌های نقدی و معیشتی (حاصل از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه امسال) و توزیع این یارانه‌ها میان ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر کرد.

 

ارسال نظر