خواب زمستانی معاملات با وجود بالابودن آمارهای رسمی

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۸۹
خواب زمستانی معاملات با وجود بالابودن آمارهای رسمی

گروه راه و شهرسازی|زهره علامی|  

در حالی که براساس آمارهای رسمی در بهمن ماه سال 98، تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران به 13.3 هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 24.1 و 42درصد افزایش نشان می‌دهد، مشاوران املاک معتقدند که در بهمن ماه، حجم معاملات تغییر چندانی نسبت به دی ماه و مدت مشابه سال قبل نداشته اگرچه جنب و جوش پایان سال بر بازار حاکم بوده و تعداد قراردادها نسبت به پاییز و تابستان افزایش یافته است، فعالان بازار مسکن همچنان از کسادی بازار مسکن طی یک ماه گذشته می‌گویند و از تداوم رکود همچنان ناراضی‌اند.

در این میان ارقامی که به گفته مشاوران املاک با آمار رسمی منتشرشده مطابقت دارد مربوط به قیمت‌هاست، اغلب مشاوران املاک از افزایش قیمت‌ها طی بهمن ماه می‌گویند؛ موضوعی که موجب شده بسیاری از فروشندگان از فروش ملک خود پشیمان شوند و آن را به سال بعد موکول کنند و مابقی فروشندگان هم سرقیمت با خریدار همراهی نکنند براساس گزارش بانک مرکزی در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 14.4 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.4 درصد و نسبت به دی ماه 4.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در شرایطی که به گفته فعالان بازار مسکن در بهمن ماه، خرید و فروش چندانی در بازار مسکن انجام نشده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که مسکن در اسفند ماه هم حال و روز خوبی ندارد و قرارگرفتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و شیوع ویروس کرونا در کشور و به ویژه پایتخت حجم معاملات و مراجعات خریداران بازار مسکن را کاهش داده است.

کاهش تعداد مراجعات به دفاتر مشاوراملاک و به تبع آن افت قراردادهای خرید و فروش در روزهای ابتدایی اسفند درحالی است که همواره روزهای نخست ماه پایانی سال، به قول فعالان اقتصادی بره‌کشان و روزهای خوب بازار مسکن است.

  افزایش انصراف‌ها از فروش

یکی از مشاوران املاک بازار مسکن که در منطقه جمالزاده فعالیت می‌کند با اشاره به اینکه قیمت‌ها طی روزهای گذشته رشد داشته است به «تعادل» می‌گوید: بسیاری از فروشندگان قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و برخی از آنها هم از فروش ملک خود منصرف شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: البته افزایش قیمت‌ها مربوط به بعد از برگزاری انتخابات نمی‌شود و پیش از آن، فروشندگان اقدام به بالابردن قیمت‌ها کرده بودند. این فعال بازار مسکن اظهار می‌کند: بسیاری از فروشندگان تمایل دارند که واحدهای خود را در سال بعد به فروش برسانند چون نگران این هستند که از بازار جا بمانند و ملک خود را با قیمت کمتر بفروشند.

او اضافه می‌کند: پیش بینی می‌شود که بازار مسکن در سال آینده تغییرمحسوسی از لحاظ قیمت و حجم معاملات نسبت به ماه‌های پایانی سال جاری نداشته باشد. به گفته این مشاور املاک،  قیمت‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های پایانی رشد می‌کند اما در سال جاری به دلیل رشد چشمگیر نرخ ارز، قیمت‌ها بیش از سال‌های گذشته افزایش یافت.

او بیان می‌کند: هم‌اکنون قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه جمالزاده 23 میلیون تومان است.

  تعداد بالای خریداران مسکن

یکی از مشاوران املاک پایتخت که در منطقه مشیریه دفتر مشاوره دارد درباره وضعیت بازارمسکن به «تعادل» می‌گوید: متاثر از وضعیت نرخ ارز در کشور و نوسانات رخ داده در این بخش، اغلب فروشندگان بازار مسکن هم از فروش ملک خود پشیمان می‌شوند. او تصریح می‌کند: درحالی که فروشندگان مسکن و تعداد فایل‌های موجود در بنگاه‌ها کم است اما خریداران بسیاری به دفتر مشاوره املاک مراجعه می‌کنند. این فعال ملک ادامه می‌دهد: معامله چندانی طی روزهای گذشته انجام نشده است و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی هم در منطقه مشیریه که در ابتدای سال 9.5 میلیون تومان بود به 12.5 میلیون تومان رسیده است.

او اظهار می‌کند: یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، رشد قیمت مصالح ساختمانی است ضمن اینکه پس از انتخابات هم شاهد رشد نه چندان محسوسی در بازار ملک بودیم. این مشاوراملاک تصریح می‌کند: در حال حاضر هم فروشنده چندانی در بازار مسکن نداریم اما خریداران زیادی به دفاتر مشاوراملاک مراجعه می‌کنند.

  فروشنده‌ها قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهند

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه مرزداران با اشاره به اینکه بازار مسکن کساد است به «تعادل» می‌گوید: خرید و فروشی در این منطقه انجام نمی‌شود چون اغلب فروشندگان تمایلی برای فروش ملک خود ندارند و برخی دیگر هم قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و فقط با قیمت اعلام شده اقدام به فروش می‌کنند و در این شرایط هم خریداران بودجه کافی برای خرید ندارند.

او اضافه می‌کند: وضعیت بازار به گونه‌ای است که دو طرف معامله نمی‌توانند تعاملی با یکدیگر داشته باشند چون خریدار توان اقتصادی ندارد و فروشنده هم از مواضع خود کوتاه نمی‌آید. به گفته این فعال بازار مسکن، شیوع ویروس کرونا در کشور هم به شرایط کسادی بازار دامن زده است و تعداد مراجعان به دفاتر املاک کاهش چشمگیری داشته است. این مشاور املاک ادامه می‌دهد: بعد از انتخابات قیمت‌ها تغییری نکرد و رشد قیمتی شاهد نبودیم و قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و دیگر کشش افزایش ندارد. او اظهار می‌کند: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز در این منطقه بالای 23 میلیون تومان تا 32 میلیون تومان است و قیمت هر مترمربع قدیمی بالای 14میلیون تومان است.

  افت معاملات به دلیل کاهش قدرت خرید

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ونک با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن به «تعادل» می‌گوید: شاید در برخی مناطق خریدار وجود داشته باشد اما طی ماه‌های گذشته خریدار و فروشنده‌ای به بنگاه ما مراجعه نکرده است. او می‌افزاید: با توجه به اینکه اقتصاد کشور شرایط خوبی ندارد و رکود برآن حاکم است، نمی‌توان انتظار داشت که بازار مسکن رونق بگیرد و در وضعیت کنونی هم بخش مسکن کساد است. این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه قدرت مالی خریداران مسکن به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش داشته است، متقاضیان توان لازم برای خرید مسکن را ندارند بنابراین طبیعی است که معاملات افت کند. به گفته این کارشناس بازار مسکن، طی روزهای گذشته قیمت‌ها دوباره افزایش یافته و علت آن هم رشد قیمت مصالح ساختمانی است و طی یک هفته گذشته 50 درصد رشد کرده است.  او اظهار می‌کند: قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نوساز در منطقه ونک بالای 30 میلیون تومان است.

   قیمت‌ها متاثر از دلار نیست

یکی از فعالان بازار مسکن که در منطقه دلاوران یک دفتر مشاور املاک دارد با اشاره به پایین بودن معاملات می‌گوید: اگرچه آمار رسمی از افزایش 24درصدی معاملات در بهمن ماه نسبت به دی ماه می‌گویند اما تعداد قراردادهای امضا شده در این منطقه رشد چندانی نداشته است. او اظهار می‌کند: قیمت‌ها پس از انتخابات رشدی نداشت اما به‌طور کلی قیمت‌ها بالاست و خرید مسکن از توان متقاضیان خارج است، طی دوسه ماه گذشته و پس از افزایش قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار مسکن تغییرچندانی نداشته است.

به گفته این مشاوراملاک، در این منطقه قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نوساز حدود 13 میلیون تومان است. او می‌گوید: در این منطقه تعداد خریداران کم نیست اما فروشنده‌ای وجود ندارد یا اینکه پس از قرارهای اولیه از انجام معامله منصرف می‌شود.

 

ارسال نظر