کرونا چه مشاغلی را بیشتر تهدید می‌کند؟ 

۱۳۹۸/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۸۸

این روزها کادر درمانی بیمارستان‌ها، بیشتر از هر شغل دیگری در معرض خطر کرونا هستند. اما آرایشگرها، بانکداران، کارگران ساختمانی و نگهبان‌های اماکن شلوغ، فروشندگان، رانندگان تاکسی و... نیز در معرض تهدید قرار دارند. پزشکان، پرستاران و اعضای کادر درمانی، بیشتر از تمام مشاغل دیگر در معرض خطر کرونا هستند. تاکنون گزارش‌های تایید شده‌ای نیز از ابتلای آنها اعلام شده است. حتی «محمدرضا قدیر» رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز روز گذشته به دلیل تماس مکرر با بیماران دارای کرونا قرنطینه شد. نرجس خانعلی‌زاده، پرستار ۲۵ ساله‌ای نیز شب گذشته بر اثر ویروس کرونا درگذشت. یکی از دوستان او می‌گوید: «باورم نمی‌شود. همین دیروز با من تماس گرفت و گفت که خیلی مراقب باش، این ویروس خیلی خطرناک است. نرجس فداکاری کرد.»  با این وجود، بسیاری از پرستاران از نبود امکانات و تجهیزات مراقبت شخصی گلایه دارند. پرستاری در یکی از بیمارستان‌های دولتی می‌گوید: «دیروز یکی از پرستاران بخش آی‌سی‌یو در اعتراض به کمبود پکیج حفاظت فردی استعفا داد. دو نفر هم شیفت را ترک کردند. همه به آنها حق می‌دهند اما هنوز دارند کار می‌کنند. گویا باید به همین ماسک و دستکش اکتفا کنیم.» اما پرستاری دیگر که در بیمارستان مسیح دانشوری خدمت می‌کند، می‌گوید: «ما همه امکانات حفاظتی به اندازه کافی داریم. روزهای سختی است ولی ما وظایف زیادی داریم که برای آن سوگند خورده‌ایم. در معرض خطر هستیم اما باید وظیفه‌مان را انجام دهیم. اینکه می‌گویند تجهیزات نیست، من قبول ندارم.»

  آرایشگرها

«به دلیل شیوع بیماری‌ کرونا و حفظ سلامتی شما و پرسنل، سالن تا روز چهارشنبه ۷ اسفندماه تعطیل است.» این پیامی است که یکی از سالن‌های آرایش و زیبایی معروف شمال تهران در صفحه اینستاگرامی خود گذاشته است. دختر جوانی که در یک سالن خدمات رنگ مو انجام می‌دهد، می‌گوید: «من مشتری‌هایم خیلی زیاد هستند. دم عید هم که زمان اصلی کار ماست. من خودم حداقل روزی برای سه نفر کار رنگ و لایت انجام می‌دهم. ضرر هنگفتی می‌کنیم. بعید می‌دانم که هفته‌های آینده این تعطیلی ادامه داشته باشد. می‌دانم شغل‌مان زیاد در معرض خطر است اما با رعایت توصیه‌ها، فکر نمی‌کنم مشکلی پیش‌ آید.» صاحبان مشاغل آرایشگاهی، در میان مشاغلی جای می‌گیرند که در معرض بیشترین خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. هر سالنی نیز راهکار متفاوتی را استفاده کرده است. اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بیشتر سالن‌ها از تعطیلی اجتناب کرده‌اند و کارمندان آنها با رعایت تمام نکات بهداشتی و با وسواس بهداشتی، کار روزمره‌شان را ادامه می‌دهند.

  بانکداران

تمام مشاغلی که با ارباب رجوع سر و کار دارند، در معرض خطر کرونا هستند. بانکداران نیز یکی دیگر از این صاحبان مشاغل هستند. مردی که در یکی از شعبه‌های بانک ملت کار می‌کند، می‌گوید: «از روز شنبه، تعداد مراجعان حضوری کمتر شده اما باز هم مراجعه به ما خیلی زیاد است. نه اینکه بگویم نمی‌ترسیم، اما دستکش و ماسک کافی در اختیار داریم و هر روز به همین شکل کار می‌کنیم. میزهایمان هم مدام ضدعفونی می‌شود.» در یکی از شعب بانک ملی، تعداد زیادی از مراجعان منتظر هستند؛ فقط یک باجه از چهار باجه کار می‌کند؛ زن جوانی که از انتظارِ بیش از حد، خسته شده است، دست به گلایه می‌زند که چرا باجه‌های بیشتری را فعال نمی‌کنید؛ تحویلدار بانک همانطور که بدون دستکش و ماسک، پول می‌شمارد می‌گوید دو نفر از همکارانمان کرونا گرفته‌اند و مرخصی هستند. یک نفر از مشتریان خطاب به کارمند بانک می‌گوید «شما چرا نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنید؟ این‌طور پیش برود شما هم فردا پس‌فردا کرونا می‌گیرید»؛ کارمند بانک همانطور که مشغول کار است، می‌گوید: «با دستکش هم نمی‌شه پول شمرد؛ همین الان هم مردم شاکی هستند، اگر کندتر کار کنیم که دیگه هیچی.»

  نگهبان‌های اماکن شلوغ

نگهبان مقابل در ورودی باشگاه ورزشی انقلاب، با ماسک و دستکش کارت‌های ورودی اعضا را از پنجره ماشین‌ها از آنها می‌گیرد و ورودشان را ثبت می‌کند. این نگهبان می‌گوید: «از شنبه تا به‌ امروز که وضعیت کرونا وخیم شده، من اصلا ندیده‌ام که کسی دستکش دستش باشد. فقط بعضی‌ها به صورت‌شان ماسک می‌زنند. در هر یک ساعت، من از بیشتر از ۴۰ نفر کارت می‌گیرم و در کارتخوان می‌کشم. نه من، همه نگهبان‌هایی که با مردم سر و کار دارند، می‌ترسند. فکر می‌کنم این دستکش که مجموعه استفاده آن را اجباری کرده، کمک بزرگی باشد.»

  رانندگان تاکسی

راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی، با وسواس مسافری را که در حال سوار شدن است، نگاه می‌کند. مسافر عطسه کوتاهی می‌کند و راننده با چهره‌ای مضطرب، ماسک را روی صورت خود مرتب می‌کند. او می‌گوید: «سعی می‌کنم کمتر کار کنم، اما زندگی خرج دارد. نمی‌شود هیچ کاری نکرد. مسافرها بیشتر خودشان رعایت می‌کنند، اما آدم نمی‌داند که از ماسک‌دارها بترسد و با خودش فکر کند که شاید مریض هستند، یا از آنهایی که ماسک نزده‌اند.» در مرکز شهر، پیرمردی با ماسک و دستکش لاتکس کنار سمند زرد رنگش ایستاده و منتظر پر شدن جای دو مسافر خالی است، تا به راه افتد. او می‌گوید: «ما راننده تاکسی‌ها که همیشه در اوج بیماری و آلودگی هستیم. فقط مربوط به الان نیست. مگر آلودگی هوا کم داریم؟ کم رفقایمان را به خاطر آلودگی هوا از دست نداده‌ایم. کرونا هم مثل همه‌چیزهای دیگر که بیشتر از همه زورش به ما می‌رسد.»

 

 

ارسال نظر