طرح صلح

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۳۶

اسراییل- فلسطین: آیا فرانسه سکوت کرده است؟

عارفی آرمین| لوپوئن (فرانسه)|

 پس از اعلام طرح ترامپ، پاریس، حامی تاریخی راه‌حل دو کشور، احتیاط ورزید. سکوت مبهمی که توسط دیپلمات‌های سابق محکوم شده است. این طرح ۱۸۰ صفحه‌ای، متحدان امریکا از جمله فرانسه را در وضعیت ناراحت‌کننده‌ای قرار داد. به گزارش عصردیپلماسی، دیپلماتی با نام مستعار توضیح داد: «فرانسه با دانستن اینکه ترامپ متحدانش را متهم می‌کند، به‌طور مستقیم انتقاد نکرد بلکه با یادآوری پارامترهای لازم برای صلح به زبان دیپلماتیک توضیح داد که با طرح ترامپ موافق نیست.» دنیس بوشار، دیپلمات سابق فرانسه و کارشناس مسائل خاورمیانه، معتقد است: «این طرح صلح نیست بلکه الحاق است و با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مغایر است.» دنیس بوشار، که عضو گروه بیست نفری از وزرای سابق، دانشگاهیان و دیپلمات‌ها است، با امضای بیانیه‌ای تحت عنوان «ضعف اروپا» از سکوت اروپا و فرانسه انتقاد کرد. هیو لوات، پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا، معتقد است: «اتحادیه اروپا نتوانسته از اصول و اهداف سیاست خارجی خود پیروی کند، اگرچه اقدامات فردی مانند ابتکار جوزف بورل وجود داشته باشد.» امانوئل مکرون برخلاف سلف خود فرانسوا اولاند که در سال ۲۰۱۷ میزبان کنفرانس صلح در پاریس بود، احتیاط نشان می‌دهد و نمی‌خواهد در ماجرایی که از نظر سیاسی کم رنگ شده و خطرناک است خود را درگیر کند. رییس‌جمهور فرانسه در اواخر ژوئیه در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو حتی از راه‌حل دو کشور، فاصله گرفت و ترجیح داد از «دو حاکمیت» در کرانه باختری صحبت کند. با این حال به نظر می‌رسد اکنون این راه‌حل دو کشور بیشتر از همیشه با شهرک‌سازی‌های اسراییل تهدید شده است. به گفته دنیس بوشار این الحاق، اسراییل را در برابر معضل دشواری قرار می‌دهد که فرانسه باید آن را هشدار دهد. «اشغال دایمی فلسطین بدون دادن حق رای به همه که نوعی آپارتاید است، یا دادن حق رای به همه که در آن صورت به علت جمعیت زیاد فلسطینی‌ها خطری برای اسراییل محسوب می‌شود.»

ترامپ معامله قرن را خرج انتخابات ۲۰۲۰ می‌کند

رییس مرکز تحقیقات ابعاد منطقه‌ای سیاست‌های نظامی امریکا در انستیتو کانادا و امریکای روسیه با بیان اینکه معامله قرن طرحی ضدفلسطینی است، اظهار داشت: معامله قرن، بهایی است که مردم فلسطین برای حل مشکلات ترامپ در کنگره و پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ باید بپردازند. «ولادیمیر باتیوک» روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با توجه به مشکلاتی که در مورد استیضاح وی در کنگره امریکا برای وی بروز کرده بوده طرح معامله قرن را پیشنهاد کرد. وی افزود: در واقع معامله قرن، بهایی است که مردم فلسطین برای حل مشکلات ترامپ در کنگره امریکا و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نوامبر آینده باید بپردازند. باتیوک با اشاره به ماهیت ضدفلسطینی طرح معامله قرن گفت: در این طرح اشغال سرزمین‌های فلسطین ازسوی اسراییل تایید شده است و مردم فلسطین از حقوق قانونی خود در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل محروم شده‌اند.  رییس مرکز تحقیقات ابعاد منطقه‌ای سیاست‌های نظامی امریکا در انستیتو کانادا و امریکا روسیه معتقد است که هر طرحی که متضمن حقوق مردم فلسطین به عنوان یکی از طرف‌های مناقشه نباشد، نمی‌تواند اجرا شود. کارشناس روس با بیان اینکه امریکا میانجی بیطرفی در حل و فصل مناقشه فلسطین و اسراییل نیست، اظهار داشت: بهتر است اقدامات میانجی گرایانه در مساله فلسطین از طریق گروه چهار میانجی گران بین‌المللی خاورمیانه باشد.  به گفته باتیوک، معامله قرن باتوجه به اینکه بدون توجه به خواسته مردم فلسطین و بدون تایید گروه چهار خاورمیانه و اعضای شورای امنیت پیشنهاد شده است طرحی یکجانبه محسوب می‌شود که هیچ شانسی برای اجرای آن وجود ندارد. گروه چهار میانجی گران خاورمیانه از روسیه، امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تشکیل شده است.  باتیوک گفت: به احتمال زیاد، ترامپ از این طرح برای پیروزی خود در انتخابات استفاده می‌کند اما چنین طرحی که از طرف کشورهای عربی و اسلامی رد شده است نمی‌تواند تحقق یابد و فشار و زورگویی و تلاش برای تطمیع برخی سیاستمداران نیز کارساز نخواهد بود.

افزایش محدودیت فلسطینی‌ها در کرانه باختری

به دنبال رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از ممنوعیت ساخت و ساز فلسطینی‌ها در مناطق مجاور و مشرف بر شهرک‌های صهیونیستی و «منطقه B» در کرانه باختری خبر داد. به گزارش شبکه ۷ رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» همچنین دستور داده که ساخت و ساز فلسطینی‌ها در مناطق نزدیک به شهرک‌های «شیلو، عیلی» تا جنوب شهر نابلس ممنوع شود. وی ادعا کرد که ساختمان‌های فلسطینیان امنیت شهرک‌ها را تهدید می‌کند و این تصمیم در پاسخ به درخواست

 شهرک نشینان گرفته شده است. طبق توافق سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها، کرانه باختری به سه منطقه A، B و C تقسیم شده است. در این تقسیم بندی‌ها منطقه A تحت کنترل اداری و امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین، منطقه B به صورت مشترک تحت کنترل هر دو طرف و منطقه C از نظر امنیتی و اداری کاملا تحت کنترل رژیم صهیونیستی است. این اقدام رژیم صهیونیستی در حالی صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا سه شنبه هشتم بهمن (بیست و هشتم ژانویه) برای حل و فصل قضیه فلسطین طرح موسوم به معامله قرن را رونمایی کرد.

 

ارسال نظر