طرح جامع ریلی تهران تصویب شد

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۴۹
طرح جامع ریلی تهران تصویب شد

۴ خط جدید مترو در پایتخت احداث می‌شود

گروه راه و شهرسازی|

طرح جامع ریلی شهر تهران در شرایطی تصویب شد که توسعه متروی تهران نیازمند تزریق بودجه‌های کلان است. این در حالی است که هم اینک شهرداری تهران از سویی به دلیل بدهی‌های باقیمانده از دوران مدیریت قبلی شهر و همچنین افزایش فزاینده آنها به دلیل پرداخت سود و جریمه دیرکرد و از سوی دیگر، به دلیل پیشی گرفتن تعداد نیروی انسانی شاغل در شهرداری سه برابر فرصت‌های شغلی موجود در این سازمان، شهرداری را با مشکلات و تنگناهای مالی فراوانی مواجه کرده است به گونه‌ای که درآمدهای این مجموعه شهری غالبا هزینه حقوق و دستمزد نیروهای شهرداری شده و بودجه قابل توجهی برای امور عمرانی و در راس آنها توسعه حمل و نقل عمومی و مترو باقی نمی‌ماند.

با این حال، روز پنجشنبه، مهدی جمالی نژاد، رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تصویب طرح جامع ریلی شهر تهران با هدف خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به شهروندان تهرانی در صد و پنجاهمین جلسه این شورا خبر داد.

به گزارش مهر، جمالی نژاد با بیان اینکه مطالعات به‌روزرسانی طرح جامع ریلی تهران از سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی و یکپارچگی و کارایی شبکه‌ای سیستم ریلی، مدیریت تقاضا، تأمین دسترسی مناسب ریلی با استفاده از امکانات و ارتقای زیرساخت‌های موجود در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت، گفت: در این رابطه علاوه بر بهینه‌سازی شبکه ریلی موجود، خطوط دیگری از جمله ۴ خط مترو درون شهری (خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) و همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومه‌ای و ایجاد دو خط اکسپرس (A و B) پیشنهاد شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بهینه‌سازی ۷ خط موجود متروی تهران در این طرح گفت: مقرر شد شهرداری تهران به عنوان اولویت اول و در کوتاه‌مدت به منظور دستیابی به سرفاصله زمانی و ظرفیت مقرر در مصوبه خطوط مذکور، اقداماتی را به منظور افزایش دو برابری جابه‌جایی مسافر در وضع موجود عملیاتی کند.

جمالی نژاد تکمیل کلیه اجزای خطوط هفتگانه متروی تهران از قبیل ایستگاه‌ها، پارکینگ، پایانه، پست برق، مرکز فرمان، تونل‌های ارتباطی، ایستگاه‌های تبادلی و سامانه‌های تجهیزاتی برای دستیابی به اهداف طرح جامع ریلی تهران و تأمین ناوگان مورد نیاز و کارآمد به همراه تکمیل تسهیلات دسترسی به ایستگاه‌ها را از جمله این اقدامات برشمرد.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به برنامه طراحی و احداث خطوط جدید متروی درون شهری با توجه به افق زمانی سال ۱۴۲۰ افزود: در مطالعات انجام شده برای شهر تهران ۴ خط متروی درون شهری در نظر گرفته شده است که خط ۸ مترو از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر است.

وی افزود: خط ۹ مترو از دولت‌آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر و خط ۱۰ مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه‌راه تقی‌آباد به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر خواهد بود.

جمالی‌نژاد با تاکید بر لزوم ارتقا و احداث خطوط حومه‌ای با توجه به ضرورت یکپارچگی عملکرد شبکه ریلی تهران، مراکز و سکونتگاه‌های اطراف آن، افزود: تا افق ۱۴۲۰، ۴ خط حومه‌ای توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی با هماهنگی شهرداری تهران احداث خواهد شد که مسیر اول در حریم راه‌آهن تهران – تبریز از ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران تا هشتگرد با انشعاب شهر قدس تا مارلیک خواهد بود.

وی در ادامه از اجرای مسیر دوم در حریم راه‌آهن تهران – اهواز از ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران تا پرند با انشعاب رباط‌کریم تا فرودگاه امام خمینی و مسیر سوم در حریم راه‌آهن تهران – مشهد از ایستگاه مرکزی راه‌آهن تهران تا پیشوا با انشعاب ایستگاه بهرام تا پاکدشت و مسیر چهارم از ترمینال شرق جدید تا رودهن خبر داد.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور همچنین از احداث خطوط اکسپرس از طریق اتصال خطوط حومه‌ای توسط شهرداری تهران بعد از ارتقای آن خطوط خبر داد.

وی در این زمینه توضیح داد: خط اکسپرس A حد فاصل هشتگرد تا ورامین با اتصال ایستگاه صادقیه به ایستگاه میدان راه‌آهن برای ارتباط خط حومه‌ای تهران - کرج به خط حومه‌ای تهران – پیشوا و خط اکسپرس B حد فاصل پرند تا پردیس با اتصال ایستگاه آزادگان به ایستگاه ترمینال شرق جدید برای ارتباط خط حومه‌ای تهران - پرند به خط حومه‌ای تهران – رودهن نیز در این جلسه به تصویب اعضا شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید.

   طول خطوط مترو به ۵۰۰ کیلومتر

خواهد رسید

در همین حال، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهر تهران و حومه (مترو) با اشاره به تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران پس از چهار دهه گفت: اولین نسخه طرح جامع ریلی تهران در سال ۱۳۵۳ توسط یک مشاور فرانسوی تدوین شد. در این طرح، ساخت ۷ خط مترو به طول ۱۳۹ کیلومتر تا افق سال ۱۳۷۰ پیشنهاد شد. همچنین براساس چشم‌انداز این طرح می‌بایست سهم مترو از سفرهای درون شهری روزانه به ۴۲ درصد برسد. چشم‌انداز این طرح تحقق نیافت تا سرانجام در سال ۱۳۸۵ با افق سال ۱۴۰۴ یک طرح ریلی دیگر تدوین شد، در قالب این طرح ۸ خط مترو به طول ۲۵۱ کیلومتر و ۴ خط اکسپرس به طول ۱۷۹ کیلومتر و ۵ خط سبک شهری به طول ۶۰ کیلومتر طراحی شد. اما این طرح هم مورد توجه قرار نگرفت و امکان تحقق نیافت.

وی ادامه داد: اتفاقی مهم برای حال و آینده شهر تهران رقم خورد و آن تصویب کامل «طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران» پس از چهار دهه از تصویب نخستین طرح جامع مترو تهران، در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور بود. مطالعات بازنگری در طرح جامع حمل و نقل ریلی جدید تهران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ انجام شد. در این طرح جدید تمامی نارسایی‌های طرح‌های گذشته رفع شده است. این طرح مبتنی بر تمام اصول علمی حمل و نقل ریلی در دنیا است.

به گفته وی، با تصویب این طرح، تهران باید در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی خود در بخش ریلی علاوه بر 7 خط متروی در حال بهره‌برداری خود، تا افق طرح، ۶ خط جدید (عادی و اکسپرس) را به سرانجام رسانده و طول خطوط ریلی خود را از ۲۳۵ کیلومتر فعلی به ۵۰۰ کیلومتر برساند. بر این اساس، با این توسعه، مردم نقاط مختلف تهران به تدریج و تا آن زمان با پیمایش حدود ۸۰۰ متر، به شبکه گسترده حمل و نقل عمومی مطمئن، پاک و قابل برنامه‌ریزی دسترسی خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در توییتر خود نوشت: طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران پس از چهار دهه در شورای عال ترافیک تصویب شد.

وی در ادامه نوشت: بر اساس این طرح، با ایجاد ۶ خط جدید، طول خطوط مترو به ۵۰۰ کیلومتر (دو برابر طول فعلی) خواهد رسید و شهروندان با پیمودن مسافتی کمتر از هزار متر، به مترو دسترسی خواهند داشت.

چندی پیش محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران اولویت شورا برای سال آینده توسعه حمل‌ونقل عمومی (TOD) است. او در این باره گفته بود: «مشکل این است که بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری صرف امور جاری و دستمزد می‌شود به گونه‌ای که از ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری، حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان صرف امور جاری و دستمزد می‌شود و عملاً بودجه نقدی به حمل و نقل نمی‌رسد و به همین دلیل برای توسعه حمل و نقل عمومی روی تحقق‌پذیری بودجه غیر نقد تمرکز کردیم، اما بودجه غیر نقد نیز کمتر محقق می‌شود.»

 

ارسال نظر