ضد عفونی فضاهای عمومی پایتخت

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۴۸
ضد عفونی فضاهای عمومی پایتخت

حناچی: قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضد عفونی می‌شوند

 

گروه راه و شهرسازی|

در پی اعلام خبر فوت دو شهروند مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم در شامگاه چهارشنبه، از روز پنجشنبه شهرداری تهران اقداماتی را برای ضدعفونی فضاهای عمومی شهری آغاز کرد. آن‌گونه که پیروز حناچی، شهردار پایتخت گفته است: در مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی تمهیداتی پیش بینی شده و درهمین راستا قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضد عفونی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حناچی دیروز در حاشیه شرکت در انتخابات مجلس درباره تمهیدات مدیریت شهری برای مقابله با ویروس کرونا گفت: متأسفانه این ویروس وارد کشور شده است و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که انجام شده بتوانیم روند گسترش این ویروس را کنترل کرده و جلوی آن را بگیریم.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری ما در مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی تمهیداتی را پیش‌بینی کردیم، افزود: قطارهای مترو و اتوبوس‌ها هر شب ضد عفونی می‌شوند و علاوه بر آن با همکاری وزارت بهداشت اقدام به ارایه پیام‌های آموزشی در سطح شهر کرده‌ایم. البته در این زمینه ما وظیفه‌ای نداریم اما به عنوان کمک‌کننده ورود کرده‌ایم.

حناچی ادامه داد: شرکت شهر سالم نیز موظف شده که در زمینه تهیه و در اختیار گذاشتن و توزیع ماسک به قیمت نازل اقداماتی را انجام دهد.

   اقدامات مترو و اتوبوسرانی

در همین حال، شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت بهره‌برداری مترو اقدامات خود را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اعلام کردند.

محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد در این رابطه اعلام کرد: مواد ضدعفونی‌کننده برای این منظور تهیه شده و همه سطح داخلی اتوبوس اعم از صندلی، میله و دستگیره‌ها از امشب و هر شبانه‌روز یک‌بار ضدعفونی می‌شوند.وی با اشاره به فعالیت ۶ هزار اتوبوس بخش خصوصی و شرکت واحد در پایتخت، گفت: اقدامات ضدعفونی‌کننده صرفا پیشگیرانه است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اظهارکرد: فراخوان راننده‌ها برای ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها انجام گرفته و از پنجشنبه شب ضدعفونی اتوبوس‌ها در توقفگاه‌ها آغاز شده است.

همچنین فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نیز با اشاره به استفاده انبوه از ایستگاه‌های مترو گفت: مترو تهران فرآیند پیشگیری از شیوع کرونا را در دستور کار خود قرار داده و ضد عفونی کردن محیط را انجام خواهد داد.وی با بیان اینکه یکی از مصوبات شهرداری در خصوص پیشگیری از شیوع این ویروس، ضد عفونی کردن مترو و اتوبوس بوده است، گفت: تمام تلاش خود را برای مقابله با شیوع این ویروس انجام خواهیم داد.

او در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر پاکسازی ایستگاه مترو شوش، گفت: صبح پنجشنبه یک مورد مسافر بیمار در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله با حضور تکنسین‌های اورژانس مسافر به بیمارستان منتقل شد و پس از آن اقدامات لازم در راستای پیشگیری در ایستگاه انجام شد که برای مدتی این ایستگاه از چرخه فعالیت خارج شد و اکنون فعال است.

   اولویت، آرامش مردم است

در همین حال، حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران اقدامات شهرداری تهران برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در نقاط پرجمعیت از جمله مترو و اتوبوس را تشریح کرد.

چوبینه در گفت‌وگو با مهر در رابطه با اقدامات شهرداری تهران برای پیشگیری از احتمال انتشار ویروس کرونا در فضاهای شهری گفت: در رابطه با این بیماری آنچه مهم است، ایجاد آرامش در جامعه است. زیرا این ویروس در مقابل سایر بیماری‌های واگیرداری که در دنیا در گذشته مطرح بوده درصد کشندگی کمتری دارد و به آن میزان که در فضای رسانه به موضوع کشندگی آن پرداخته می‌شود، نسبت به سایر بیماری‌های واگیردار گذشته نیست.

وی ادامه داد: اما این موضوع نافی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی از سوی مسوولان اصلی مانند وزارت بهداشت و نهادهای حمایتی و افراد نیست، اما اینکه این ویروس را آنقدر وحشتناک جلوه دهیم که آرامش شهروندان به هم بخورد درست نیست و رسانه‌ها در این رابطه مسوولیت دارند که در کنار انتشار اقدامات مسوولان و پیگیری مطالبات مردم این آرامش را هم به جامعه بدهند.وی با اشاره به اینکه آمادگی کامل برای اقدامات پیشگیرانه در میان نهادهای مسوول وجود دارد، اظهار کرد: مدیریت تخصصی در این رابطه برعهده وزارت بهداشت است و نهادهایی مانند شهرداری، سازمان‌های حمایتی هستند که در کنار وزارت بهداشت دستورالعمل‌ها و وظایفی که برعهده‌شان

است را انجام می‌دهند. در حال حاضر وظایف شهرداری از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و شهردار تهران نیز این موضوع را مورد توجه و تأکید قرار داده و تکالیفی در خصوص ضدعفونی کردن واگن‌های مترو و اتوبوس ابلاغ شده است. استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده در مراکزی که مراجعه بیشتری دارند و ازدحام افراد بیشتر است مورد تأکید قرار گرفته است.چوبینه تصریح کرد: شهردار تهران نیز با معاونین و حوزه‌های مربوط به سلامت شهروندان جلسه‌ای برگزار و دستورالعمل‌هایی را برای آمادگی در برابر این ویروس ابلاغ کرد.مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران اضافه کرد: حتی وجود یک مورد ابتلا به ویروس کرونا هم جای نگرانی دارد و موضوع سلامت مردم از اولویت‌های مدیریت شهری است و امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه بتوانیم آسودگی خاطر آنان را فراهم کنیم.وی افزود: خانه‌های سلامت، آموزش‌های شهروندی لازم را در خصوص این ویروس از مدتی قبل آماده کرده، محلول‌های ضد عفونی‌کننده برای مراجعین در نقاط عمومی شهر وجود دارد و در این رابطه مشکلی نداریم. در اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، همراهی صد درصدی از سوی شهرداری انجام شده است.به گزارش مهر، دو عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز از تدوین دستورالعملی توسط این کمیسیون و ابلاغ آن به شهرداری تهران خبر داده بودند که براساس آن شهرداری تهران مکلف است آن را در اماکن عمومی از جمله اتوبوس، مترو، پارک‌ها و فضاهایی که بیشترین تردد در آنها اتفاق می‌افتد انجام دهد.بر این اساس، شهرداری تهران مکلف است این دستورالعمل را به تمامی زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کند تا موارد مندرج در آن را که شامل خودداری از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی و موارد مشابه، ضدعفونی مرتب دست‌ها و خودداری از دست دادن است را رعایت کنند.شهرداری تهران موظف است در مکان‌های عمومی مانند مترو و اتوبوس پلاک ضدعفونی قرار دهد تا افراد دست‌های خود را هنگام خروج از وسایل نقلیه عمومی شست و شو دهند. همچنین صندلی‌ها و فضای مترو و اتوبوس نیز در پایان شیفت کاری باید ضدعفونی شود تا پیشگیری انجام و انتقال بیماری صورت نگیرد یا به حداقل برسد.

   ضدعفونی روزانه گرمخانه‌های پایتخت

مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از ضدعفونی کردن روزانه تمام گرمخانه‌های پایتخت خبر داد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ابلاغ جدید دستورالعمل‌های پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا در گرمخانه‌های پایتخت، اظهار کرد: براساس این ابلاغیه، مراکز ما روزانه ضد عفونی می‌شود و همه کارکنان ملزم هستند از ماسک و دستکش

استفاده کنند.وی افزود: در صورتی که مورد مشکوکی در گرمخانه‌ها مشاهده شد، به مراکز بهداشتی منتقل خواهند شد.مالک حسینی با اشاره به اینکه گرمخانه‌ها از مناطقی هستند که ریسک‌پذیری زیادی در این خصوص دارند، گفت: با وزارت بهداشت در حال رایزنی هستیم که اگر دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای این مرکز تهیه شده، انجام دهیم. زیرا به دلیل وجود افرادی که دارای بیماری یا کهولت سن هستند یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند. بنابراین قصد داریم اگر پروتکل‌های ویژه‌ای را رعایت کنیم آن را در تعامل با وزارت بهداشت اجرایی کنیم و در صورت نیاز اگر لازم باشد تیم‌هایی در این مراکز مستقر شوند.

    نصب اطلاعیه‌های آموزشی در اماکن ورزشی

سازمان ورزش شهرداری تهران نیز اعلام کرد که نظارت بر رعایت موازین بهداشتی در مجموعه‌های ورزشی شهرداری تهران تشدید می‌شود.

به گزارش ایلنا، به جهت افزایش آگاهی شهروندان و ورزشکاران در خصوص ویروس کرونا، توزیع و نصب پوسترهای آموزشی پیشگیری با موضوع ویروس کرونا در اماکن زیر مجموعه این سازمان انجام

شده است.بر اساس این گزارش، با توجه به لزوم رعایت جدی بهداشت عمومی و فردی در پیشگیری از ابتلای بیماری‌ها و مباحث مرتبط با ویروس کرونا، به تمامی مجموعه‌های ورزشی رعایت دقیق بهداشت عمومی و نظارت بر وجود مواردی چون مایع دستشویی

و موادضدعفونی در اماکن، نظارت دقیق بر کلرزنی و ... ابلاغ شده است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان ورزش شهرداری تهران، همچنین پوسترهای آموزشی آشنایی با ویروس کرونا و روش‌های  پیشگیری از آن در بیش از ۲۰۰ مجموعه ورزشی تحت پوشش این سازمان نصب شده است. در این پوسترها شیوه‌های رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مصرف مواد غذایی برای ارتقای سیستم ایمنی بدن و ... آموزش داده شده است.بر اساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده و تشدید نظارت بر رعایت بهداشت در مجموعه‌های ورزشی با هدف افزایش بهداشت و سلامت عمومی در جامعه صورت می‌گیرد.

    ادعای قرنطینه ایستگاه شوش صحت ندارد

در تحولی دیگر‌، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: برخلاف شایعات منتشرشده، تردد قطارها در تمام خطوط متروی تهران عادی و در جریان است.فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر توقف خدمت‌رسانی و قرنطینه ایستگاه مترو شوش به دلیل مشاهده فردی که احتمالا مبتلا به کرونا بوده است، اظهار کرد: همانطور که پیش از این عنوان شده بود در ساعت 10 صبح پنجشنبه فردی که دچار بیماری بود در این ایستگاه مشاهده شد که بلافاصله به اطلاع اورژانس رسانده شد و مسافر به بیمارستان منتقل شد.وی در پاسخ به اینکه آیا فرد اشاره شده مشکوک به ویروس کرونا بوده است یا خیر، گفت: این فرد توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شده است و اظهارنظر درباره آن برعهده ما نیست و مسوولان بهداشت باید درباره این موضوع اظهارنظر کنند.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به اینکه آیا هم‌اکنون خدمت‌رسانی در ایستگاه شوش به دلیل مساله اشاره شده متوقف شده است یا خیر، گفت: پس از مشاهده فرد مشکوک برای دقایقی توقف در ایستگاه ممنوع شد اما پس از آن روند خدمت‌رسانی در ایستگاه مترو شوش ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه اعلام نشده است.

 

ارسال نظر