مخاطرات اقتصادی دوبی

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۴۶

علی حیدری|تحلیلگر اقتصادی|

 تفکیک فعالیت‌ها و چشم‌انداز دوبی از امارات عربی متحده سخت است اما تلاش بر این است که تا حد ممکن چشم‌انداز اقتصادی دوبی ملاک این نوشتار قرار گیرد . سال 2020 با وجود نمایشگاه اکسپو تغییرات مناسبی در حجم تجارت برای دوبی و حتی امارات متحده ایجاد می‌کند. این نمایشگاه بین‌المللی در بخش گردشگری به ویژه بر شهر دوبی اثرات چشمگیری دارد . اگر به عملکرد اوپک پلاس خوشبینانه نیز بنگریم می‌توان تخمین داشت که تولید ناخالص داخلی در سال 2020 معادل 2.2 درصد و در سال 2021 تقریبا تا 2.4 درصد افزایش یابد . این دید خوشبینانه سبب تقویت رشد سرمایه‌گذار خارجی در دوبی خواهد شد .

 اکسپو 2020 دوبی: اکسپو 2020 دوبی از تاریخ 20 اکتبر 2020 (سه شنبه 29 مهر ماه 1399 خورشیدی) تا 10 آپریل 2021 (شنبه 21 فروردین 1400) به مدت 173 روز میزبان جهان خواهد بود. مسوولان و مقامات دولتی بیشتر انرژی و اعتبار خود را صرف برگزاری سودمند نمایشگاه 2020 دوبی کرده‌اند و بر این باورند که این نمایشگاه می‌تواند محرک مالی مناسبی برای رشد اقتصادی امارات متحده نیز باشد.  آنها انتظار دارند که 25 میلیون نفر بازدید‌کننده جذب این نمایشگاه شوند . حتی در این زمینه نیز با اعلام آمار و ارقام سازمان‌های بین‌المللی شاخص مانند صندوق بین‌المللی پول، سعی در ارایه پیش‌بینی چشمگیر اقتصادی در سال پیش رو هستند. معمولا برآوردهای اقتصادی توسط صندوق بین‌المللی پول در هر بازه زمانی با اصلاح نظر همراه است . این صندوق اکتبر 2019 پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی عدد 2.5 درصد با خوش‌بینی بالایی اعلام کرده بود اما وجود تنش‌های منطقه‌ای و نوسان قیمت نفت احتمالا این صندوق را به سوی پیش‌بینی جدید با رشد کمتر از این عدد (2.5 درصد) هدایت می‌کند، البته شخصا بر این باورم که این پیش‌بینی خوشبینانه صندوق بین‌المللی پول تحت تاثیر نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی و چشم‌انداز مثبت آن تخمین زده شده است و اگر اجرای این نمایشگاه متناسب با آنچه مقامات امارات متحده انتظار دارند، با مشکلاتی همراه شود رشد تولید ناخالص داخلی می‌تواند تا زیر

 2 درصد نیز کاهش یابد .

املاک و مستغلات دوبی: از اواخر سال 2014 رونق ملک در امارات به ویژه دوبی کاهش یافته است که از نظر کارشناسی عمده دلیل آن تشدید تنش‌های منطقه خلیج فارس همزمان با کاهش قیمت نفت است . از این رو مصرف‌کننده نهایی انگیزه بالایی برای خرید ملک در این شهر مسکونی تجاری ندارد اما به خاطر کاهش ساخت و ساز، قیمت املاک در امارات سالانه در حال افزایش است .  

چشم‌انداز دوبی: بانک اچ اس بی‌سی شعبه امارات معتقد است که برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 دوبی می‌تواند رشد مناسب صادراتی خوبی برای امارات متحده عربی ایجاد کند . همچنین تحقیقات منتشر شده توسط بانک ملی کویت نیز نشان از اقتصاد پایدار امارات متحده عربی در منطقه خلیج فارس است .

چالش‌ها و احتمالات اقتصاد دوبی: از نظر اقتصادی پس از برگزاری نمایشگاه دوبی، رشد پایدار اقتصادی نیازمند کاهش تنش در منطقه خلیج فارس است . با وجود نوسانات قیمت نفت در کوتاه‌مدت، بحران‌های بین‌المللی همچنین پیشرفت فناوری، مقامات دوبی باید اطمینان کافی به سرمایه‌گذار بدهند و ایجاد منطقه امن اقتصادی نیازمند سرعت بخشیدن به اصلاحات فعلی است از این رو چشم‌انداز بلندمدت اقتصادی از سوی مقامات دوبی بیشتر برای سرمایه‌گذار دلگرم‌کننده‌تر است نسبت به دیدگاه‌های کوتاه‌مدت فعلی . وجود نهادهای خصوصی غیردولتی مستقل در بخش اقتصادی و تصمیم‌گیری اثر بالایی در جلب سرمایه‌گذار خواهد داشت .

مرکز بین‌المللی مطالعات صلح

 

ارسال نظر