لغو معافیت مالیاتی بخش فرهنگی و کشاورزی

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۸۲
لغو معافیت مالیاتی بخش فرهنگی و کشاورزی

روز گذشته متن پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم منتشر شد. بررسی جزییات پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نشان می‌دهد مالیات شرکت‌ها از 25 درصد به 10 درصد کاهش خواهد یافت و از خانه‌های بالای 5 میلیارد تومان و خودروهای بالای 500 میلیون تومان مالیات اخذ می‌شود.همچنین طبق پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری بالای 100 میلیون تومان مشمول مالیات می‌شود. از سوی دیگر درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی شامل تمامی زیربخش‌ها تا 600 میلیون ریال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول 5 تا 7 این باب مشمول مالیات است.

به گزار ش «تعادل»، روز گذشته متن پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که اوایل بهمن ماه سال جاری از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت با 3 محور عمده تقدیم دولت شد منتشر شد. آن‌گونه که سازمان امور مالیاتی تشریح کرده است، این لایحه بر سه محور طراحی شده است. محور اول آن ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی است. به این ترتیب که در راستای حمایت از بخش‌های تولیدی، سرمایه‌گذاری در نهایت منجر به محدود شدن فرار مالیاتی و افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی سود، ‌معافیت‌های مازاد از بین خواهد رفت و مشوق‌های مالیاتی افزایش خواهد یافت.

همچنین محور دوم اجرای سیستم مالیاتی بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی است. در حال حاضر طبق قانون مالیات‌های مستقیم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی به صورت منبع‌محور و پایه‌های جدا تعریف شده است که با توجه به ویژگی‌های آن سیستمی پیچیده، ناکارآمد از حیث بهبود توزیع درآمد است و هزینه وصول مالیات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا برده و با توجه به آنکه اطلاعات مودیان به نحوی کارآمد گردآوری نمی‌شود زمینه فرار و اجتناب مالیاتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌کرد. در پیش‌نویس مطابق با الگوی جهانی و با تغییر سیستم مالیات‌ستانی از روش منبع‌محور به شخص‌محور ارتقا پیدا کرده تا بتواند در نهایت مانع از فرار و بهبود توزیع درآمدی شود.

همچنین محور سوم برقراری مالیات بر دارایی است. (شامل مالیات بر عایدی املاک، مالیات سالانه املاک و مالیات سالانه خودرو). یکی از چالش‌های نظام مالیاتی فعلی ناکارآمدی در مقابله با فعالیت‌های سوداگرانه مخرب در بازار دارایی‌ها به جهت فقدان پایه مالیات بر عایدی سرمایه است که می‌تواند بازار دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر املاک را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تقاضای کاذب و شوک قیمت روبرو کند از این رو وضع مالیات بر عایدی املاک به عنوان یکی از پایه‌های مالیاتی جدید مورد توجه است.

همچنین با هدف توزیع ثروت وضع مالیات سالانه املاک مسکونی (گران‌قیمت) و مالیات سالانه خودرو (لوکس) در پیش‌نویس مذکور پیشنهاد شده است. این نوع مالیات شامل مالکان املاکی می‌شود که مجموع ارزش املاک متعلق به آنها بیش از 50 میلیارد ریال باشد. در لایحه پیشنهادی مالکان خودروهای شخصی که مجموع ارزش خودروهای آنان بیش از 5 میلیارد ریال است با نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات شده‌اند.

علاوه بر محورهای سه‌گانه در راستای بهبود فضای کسب و کار مالیات حق تمبر لغو و با توجه به تغییرات مذکور به ویژه در راستای اجرای مالیات بر درآمد اشخاص نرخ مالیات به شرکت‌ها از 25 درصد به 10 درصد کاهش و در مقابل آن مالیات بر سود سهام و سهم‌الشرکه وضع شده است.

براساس پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی شامل تمامی زیربخش‌ها تا 600 میلیون ریال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول 5 تا 7 این باب مشمول مالیات است.

 درآمد بالای 60 میلیون تومان کشاورزان مشمول مالیات می‌شود

همچنین در پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌های بخش کشاورزی، اصلاح شد. طبق این پیشنهاد درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی شامل کلیه زیربخش‌ها تا 600 میلیون ریال به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول 5 تا 7 این باب مشمول مالیات است.طبق تبصره موجود آن، درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این ماده با اعمال ضرایب مربوط به هر یک از فعالیت‌های بخش کشاورزی تعیین می‌شود.

گفتنی است طبق فصل دوم ماده 81 مربوط به مالیات بر درآمد کشاورزی آمده است درآمد حاصل از کلیه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، ‌دامداری، پرورش ماهی و زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات، اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف هستند.همچنین از دیگر نکات پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم این است که وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه سلبریتی‌ها مشخص شد.

در جزییات این لایحه آمده است: درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، تا سقف یک میلیارد ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند جایگزین متن بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود.  در بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که در خصوص معافیت‌های مالیاتی است ذکر شده بود: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذیربط، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند از پرداخت مالیات معاف هستند.

گفتنی است که پیش‌تر در متن لایحه بودجه سال 99 از سوی سازمان برنامه و بودجه موضوع حذف برخی معافیت‌های مالیاتی از جمله فعالیت‌های فرهنگی، هنری به ویژه سلبریتی‌ها پیشنهاد شده بود که از سوی نوبخت و دولت همه بندها‌ی مربوطه حذف شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که از این محل 18 تا 25 هزار میلیارد تومان درآمد وصول شود.

 

ارسال نظر