معامله قرن فروپاشی اسراییل را سرعت می‌بخشد

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۷۵

بازتاب های منفی معامله قرن که روز سه شنبه از سوی ترامپ رونمایی شد همچنان ادامه دارد . در همین حال یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طرح امریکا موسوم به «معامله قرن»، فروپاشی رژیم صهیونیستی و اخراج نیروهای امریکایی از منطقه را سرعت می‌بخشد.

سید هادی سید افقهی در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: طرح معامله قرن، طرحی مستقل از طرح‌های دیگری که امریکا، اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی برای مساله فلسطین در طول چنددهه گذشته ارائه کرده‌اند نیست بلکه ادامه همان‌ طرح‌هاست.

وی با بیان اینکه طرح معامله قرن، ابعاد مختلف ایدئولوژیک، راهبردی و ژئوپلیتیک دارد، افزود: این طرح، ادامه فرایندی است که هدف آن پیچیدن طومار فلسطین است.

این کارشناس مسائل منطقه درباره ابعاد ایدئولوژیک طرح معامله قرن گفت: صهیونیست‌ها این باور را ایجاد کرده اند که از زمان سقوط اورشلیم به دست امپراطوری روم در سال ۷۰ میلادی تاکنون یهودیان آواره بوده‌اند و اکنون وقت بازگشت آنها به سرزمین موعود است.

سیدافقهی به تلاقی ایدئولوژیک صهیونیست‌ها و مسیحیان صهیونیست اشاره کرد و گفت: مسیحیان صهیونیست هم‌تفکر مشابهی دارند و معتقدند مسیح نتوانست پادشاهی و پیامبری داودی خود را انجام دهد و آخرالزمان، پیروزمندانه به اورشلیم برمی‌گردد و اینجا بین خط ایدئولوژیک صهیونیست‌ها و مسیحیان صهیونیست در مورد احیای اورشلیم و هیکل سلیمان با هم تلاقی پیدا می‌شود.

وی به تلاش‌های صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت ایدئولوژیک برای اقدامات توسعه‌طلبانه صهیونیست‌ها اشاره کرد و افزود: در تورات جدیدی که به زبان عبری ترجمه شده، صهیونیست‌ها موارد زیادی را تحریف کرده‌اند که یکی از این تحریف‌ها این است که مسجد را هیکل ترجمه کرده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، صحبت‌های ترامپ درباره یکپارچگی و ابدیت اورشلیم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: چشم انداز معامله قرن، مصادره بیت المقدس و زمینه‌سازی برای تخریب مسجد الاقصی و ساختن هیکل سوم سلیمان روی آن است.

سیدافقهی درباره اهداف راهبردی معامله قرن نیز گفت: هدف دیگر ایجاد یک غده سرطانی در منطقه غرب آسیاست که بتواند پتانسیل جهان اسلام را در همه ابعاد تضعیف کند.

وی، تسلط بر منابع مادی منطقه از جمله نفت و گاز، تحلیل قوای نظامی کشورهای قدرتمند منطقه مثل ایران، ترکیه، سوریه و عراق و از طرف دیگر تحقق نقشه از نیل تا فرات را از دیگر اهداف راهبردی معامله قرن ارزیابی کرد. این کارشناس مسائل غرب آسیا، به ریشه‌های تاریخی شکل گیری رژیم صهیونیستی و صدور بیانیه بالفور اشاره کرد و افزود: کنیا، آرژانتین و فلسطین در دوران بعد از جنگ جهانی دوم برای اسکان یهودیان پیشنهاد شدند که در نهایت فلسطین انتخاب شد چرا که آنها این منطقه را سرزمین اجدادی خود می‌دانستند.

سیدافقهی با اشاره به حرکت گام به گام صهیونیست‌ها برای اشغال فلسطین گفت: صهیونیست‌ها ابتدا با شعار همزیستی مسالمت‌آمیز آمدند و در نهایت وجب به وجب خاک فلسطین را در طول بیش از نیم قرن اشغال کردند و الان حدود ۱۸ درصد این سرزمین یا کمتر از آن در اختیار فلسطینی‌هاست.

وی، طرح معامله قرن را ادامه دیگر توافقنامه‌ها مثل توافقنامه کنفرانس مادرید، توافقنامه اسلو، طرح ملک فهد و طرح ملک عبدالله دانست و گفت: برونداد هیچ کدام از این طرح‌ها به نفع مردم فلسطین نبود و به مرور شهرک‌های صهیونیست‌نشین توسعه پیدا کردند و اختیارات فلسطینی‌ها کمتر شد.

  معامله قرن، تیرخلاص به هویت فلسطینی قدس

این کارشناس مسائل سیاسی، طرح معامله قرن را تیر خلاص به هویت فلسطینی قدس دانست و گفت:  ایجاد فلسطین بدون سیادت، بدون تمامیت ارضی، بدون نیروی مسلح و بدون تعامل برون مرزی از اهداف معامله قرن است.

سیدافقهی یادآورشد: بر اساس طرح معامله قرن، فلسطینی‌ها دیگر در حاشیه نوار شرقی فلسطین حضور نخواهند داشت. اسراییلی‌ها کمربندی امنیتی به موازات مرز فلسطین با سوریه و فلسطین با اردن را تعریف کرده‌اند که فلسطینی‌ها در وسط این کمربند امنیتی قرار می‌گیرند.

وی، چند تکه شدن مناطق مختلف فلسطین در کرانه باختری و غزه و ارتباط آنها از طریق تونل‌هایی تحت کنترل رژیم صهیونیستی را از اهداف معامله قرن دانست و گفت: حتی فعالیت‌های اقتصادی فلسطینی‌ها نیز تحت کنترل اسراییل در خواهد آمد و با خلع سلاح گروه‌های مقاومت در غزه، بنادر این منطقه نیز از کنترل فلسطینی‌ها خارج خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، هدف از معامله قرن را اشراف کامل امنیتی روی فلسطینی‌ها تحلیل کرد و گفت: بر اساس این طرح، قدس به طور کامل یهودی خواهد شد و تنها مناطقی را خارج از قدس به عنوان پایتخت اداری در اختیار فلسطینی‌ها قرار خواهند داد.

سیدافقهی، محدود شدن بیشتر ارتباط فلسطینی‌ها با مسجدالاقصی را از دیگر اهداف معامله قرن دانست و گفت: بر اساس این طرح، بین مسجدالاقصی و مناطق فلسطینی یک تونل ارتباطی ایجاد خواهد شد تا به مرور به طور کامل ارتباط مسلمانان با این مسجد قطع شود و صهیونیست‌ها بتوانند مسجدالاقصی را تخریب و هیکل خودخوانده سلیمان را جای آن بسازند.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های تحریف شده تورات، صهیونیست‌ها معتقدند اسراییل بدون اورشلیم معنی ندارد و اورشلیم بدون هیکل سلیمان مشروعیت ندارد و تا زمانی که یک فلسطینی یعنی غیریهودی در اطراف هیکل سلیمان وجود دارد همواره یهودی‌ها در معرض خشم خدا هستند و باید برای کاهش خشم خدا، تمام غیریهودی‌ها از این سرزمین اخراج شوند.

این کارشناس مسائل فلسطین به شکل گیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط امریکا اشاره کرد و گفت: بعد از اعلام معامله قرن، معلوم شد که هدف از تاسیس آنها، مشغول کردن مسلمانان به درگیری‌های داخلی و زمینه‌سازی برای انجام این طرح بوده است.

سیدافقهی با اشاره به روابط پیدا و پنهان برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی افزود: عادی سازی روابط بین اعراب و اسراییل یکی از سناریوهای معامله قرن است.

   اعلام معامله قرن مرزهای محور مقاومت و محور سازش را پررنگ‌تر کرد

وی، اعلام معامله قرن را عامل پررنگ شدن مرزهای سیاسی کشورهای محور مقاومت و کشورهای گروه سازش دانست و گفت: عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و ایران آشکارا با طرح معامله قرن مخالفت کردند.

این کارشناس مسائل منطقه، طرح معامله قرن را ناقض ۷۲ قطعنامه شورای امنیت دانست و از برخورد ضعیف نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای با این طرح انتقاد کرد.

سیدافقهی، طرح ایران برای برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینی‌ها را بهترین راهکار برای حل مساله فلسطین ارزیابی کرد و گفت: اکنون در دو کفه ترازوی تحولات منطقه، در یک طرف، طرح معامله قرن به رهبری امریکا و در طرف دیگر طرح نابودی رژیم صهیونیستی و اخراج نیروهای امریکایی به رهبری ایران قرار دارد.

وی به سقوط هوایپمای سیا در افغانستان، تاکید مردم دولت و پارلمان عراق بر اخراج امریکایی‌ها، احتمال تعطیلی پایگاه نظامی امریکا در اینجرلیک ترکیه و تاکید گروه‌های مقاومت بر اخراج نظامیان امریکایی اشاره کرد و گفت: ترامپ با تصور برداشتن مانع تحقق معامله قرن، سردار سلیمانی را ترور کرد اما تحولات منطقه به ویژه تحولات عراق نشان داد که بازنده بزرگ معامله قرن، واشنگتن خواهد بود و این طرح فروپاشی رژیم صهیونیستی و اخراج نیروهای امریکایی را سرعت می‌بخشد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید از طرح موسوم به معامله قرن رونمایی و اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

 

 

ارسال نظر