مرجعیت ایران و عراق 2 بال پر قدرت محور مقاومت

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۸۰

عبدالکریم محمود| کارشناس مسائل عراق|

بی‌تردید مرجعیت یکی ازارکان اصلی و غیر قابل انکار زندگی جامعه شیعی به‌طور اخص و جوامع اسلامی به‌طور اعم محسوب می‌شود.

فارغ از اینکه چه نوع نگاه و با چه مشرب فکری به نقش رهبریت دینی مرجعیت در زندگی سیاسی جامعه نگریسته شود، مرجعیت در جهان تشیع ید طولایی در سمت و سو دادن به جریان‌ها و اوضاع سیاسی جوامع خویش داشته و هیچ کس نمی‌تواند منکر نقش آنها در گره گشایی‌های سیاسی شکل گرفته در این جوامع باشد.

در این بین تلاش‌هایی چند بعدی برای ضربه زدن به این ساختار هم چه با مطرح کردن مقوله قدیمی و نخ نمای جدایی دین از سیاست و چه با ایجاد تقابل و رقابت صوری وساختگی بین حوزه‌های علمی بزرگ آن انجام گرفته و همچنان نیز در حال انجام است.

یکی از بهترین نمادهای این نقش آفرینی در دوره معاصر آیت‌الله سیستانی است که توانست در عراقی که اختلاف و چند دستگی حرف اول را در آن می‌زند محور وحدت، در کشوری که جنگ در آن امری روزمره است نماد صلح و در هیاهوی تقسیم و جدایی نقطه انسجام آن شود.

در اینکه آیت‌الله سیستانی امروز شخصیتی فراطایفه‌ای، مذهبی، قومیتی و مرزی محسوب می‌شود اعترافی است که نه فقط توسط دوستان بلکه اذعانی از جانب دشمنان اوست و همگان بر این حقیقت صحه می‌گذارند که صاحب یکی از کوچک‌ترین خانه‌های شهر نجف اشرف حرف آخر را در بغرنج‌ترین مشکلات عراق زده و توانسته در حل آنها راهگشا باشد.

به گفته یکی از کارشناسان آیت‌الله سیستانی با وجود آنکه فاصله حوزه و مرجعیت را با دنیای سیاست در عراق و جهان پیرامونی‌اش حفظ کرده در عین حال مهم‌ترین پارامتر سرنوشت ساز تحولات سیاسی عراق هم محسوب می‌شود.

این نقش‌آفرینی که از زمان سقوط بغداد توسط ارتش امریکا شدیدا پررنگ شده است در حساس‌ترین شرایط این کشور به داد مردم این کشور رسیده و قدرت خود را به رخ همگان کشید.

بازگشت فوری از سفر درمانی برای حل مشکل جنگ ایاد علاوی علیه مقتدا صدر در شهر نجف اشرف، کمک به تشکیل ائتلاف ملی عراق بزرگ‌ترین ائتلاف شیعیان در تاریخ این کشور، تاثیر‌گذاری اصلی و غیر قابل انکار بر جنگ علیه داعش از طریق صدور فتوای تاریخی جهاد علیه این گروه تروریستی و تاکید ایشان بر لزوم تغییر چهره‌های فاسد در ساختار سیاسی عراق بیانگر میزان تاثیر‌گذاری مرجعیت دینی بر روند سیاسی کشوری همچون عراق است گرچه برخی از تحلیلگران این تاثیر‌گذاری را فرا مرزی و حتی فرا منطقه‌ای هم توصیف می‌کنند به ویژه که باعث همسو شدن قطب‌های دلسوز منطقه‌ای از جمله جمهوری اسلامی ایران با روند کمک به مردم عراق در مقابل قطب‌های بدخواه تفرقه طلب تروریستی در آن شده است.

این همراهی و همسویی در دوره جنگ علیه داعش در سایه صدور فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی که منجر به تشکیل نیروهای حشد شعبی شد از طرفی و فرمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کمک همه‌جانبه به مردم عراق که با حضور سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در کمک به حشد شعبی از سوی دیگر نمود ملموس‌تری به خود گرفت و به نقطه اوج خود رسید که تا به امروز نیز ادامه دارد. همچنین پیام تسلیت آیت‌الله العظمی سیستانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی نیز گواهی بر این همسویی و همراهی است.

با این حال باید گفت امروز همچنان ملت‌های منطقه در معرض بدترین هجمه‌های دشمنان قرار دارند، هجمه‌ای که اگر آن را خطرناکتر از تهاجم داعش به شهرهای عراق توصیف نکنیم به‌طور حتم کمتر از آن هم نیست.

همین امر باعث می‌شود تا ملت‌ها نیاز به این حضور و همسویی پدرانه مرجعیت را در کنار خود بیش از گذشته احساس کنند به خصوص که ثابت شده است همسویی مرجعیت ایران و عراق نقش بسزایی در قدرت محور مقاومت داشته و دارد.

 

ارسال نظر