اخبار کلان

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۱۱

دولت به دنبال مستثنا شدن سازمان‌ها از قوانین مادر نباشد

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس با تاکید بر اینکه مستثنا شدن سازمان امور مالیاتی از قوانین اداری و استخدامی کشور با تصویب ماده 26 لایحه مالیات بر ارزش افزوده تبعیضی آشکار است، گفت: دولت نباید به دنبال قوانینی باشد که به تدریج سازمان‌ها و نهادهای دولتی را از قوانین کلی و مادر کشور مستثنا کند.

حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره مستثنا شدن سازمان امور مالیاتی از قوانین اداری، مالی، استخدامی و مقررات عمومی دولت در ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: مستثنا شدن سازمان امور مالیاتی از قوانین اداری و استخدامی کشور تبعیضی آشکار است. دولت نباید به دنبال قوانینی باشد که به تدریج سازمان‌ها و نهادهای دولتی را از قوانین کلی و مادر کشور مستثنا کند.

وی ادامه داد: موارد مشابهی هم داریم برای مثال در گذشته سه سازمان توسعه‌ای شامل ایمیدرو، ایدرو و شهرک‌های صنعتی همچنین برخی پتروشیمی‌های دولتی را از قوانین خدمات کشوری و قانون دیوان محاسبات مستثنا کردند و این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. درحال حاضر هم پیشنهادات زیادی به دولت و مجلس می‌آید که موسسات اقماری سازمان‌های مذکور را هم باید مستثنا کنیم.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی ماده ۲۶ لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: خوشبختانه ماده مذکور در صحن علنی مجلس با مخالفت قاطع نمایندگان روبه‌رو و برای اصلاح و بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگردانده شد. فولادگر در پایان تصریح کرد: امیدواریم در کمیسیون اقتصادی مجلس ماده مذکور به نحوی اصلاح شود که هیچگونه استثنایی را مشاهده نکنیم و سازمان امور مالیاتی هم همچون سایر دستگاه‌های دولتی از قوانین کلی کشور تبعیت کند.

بررسی طرح 24بندی حمایت از کارآفرینان پیشرو در دولت

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: طرح 24بندی حمایت از کارآفرینان پیشرو در هیات دولت در حال بررسی است که به زودی تصویب می‌شود.

رحیم سرهنگی در گفت‌وگو با فارس در مورد حمایت از کارآفرینان گفت: مصوبه حمایت از کارآفرینان پیشرو و راه‌اندازی سامانه کارآفرینان برتر در وزارت کار تصویب شده و این طرح هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی قرار دارد. وی افزود: از سال آینده و در قالب این طرح حمایت 24بندی از کارآفرینان پیشرو و خط‌شکن خواهیم داشت که این حمایت‌ها شامل در نظر گرفتن خط ویژه گمرکی، تسهیلات ارزان‌ قیمت و تسهیلات ویژه و کمک یارانه فناوری و چند مصوبه دیگر خواهد بود که البته باید این موارد را دولت تصویب کند. مدیرکل حمایت از کارآفرینی وزارت کار گفت: سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که کارآفرینان در آن سامانه ثبت‌نام می‌کنند و توسط هیات‌های ارزیابی که از همه دستگاه‌ها در آن عضو هستند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت سالی 10 تا 15 کارآفرین پیشرو در کشور معرفی می‌شوند. وی در مورد معیار انتخاب کارآفرینان پیشرو گفت: این افراد باید نوآوری داشته باشند که صنعت مورد نظرشان را تحت تأثیر قرار دهند. مثلاً در حوزه زنبور عسل کسانی که توانسته‌اند در زنجیره ارزش این صنعت تأثیر اصلی را بگذارند، به عنوان کارآفرین پیشرو می‌شناسیم. سرهنگی در مورد وام به کارآفرینان پیشرو گفت: ما برای کارآفرینان پیشرو تسهیلاتی در نظر می‌گیریم که از سال اول 50 میلیارد تومان یا 500 میلیارد ریال خواهد بود و برای سال‌های دیگر تغییر پیدا می‌کند.

افزایش حقوق‌ها ۲۵ درصد از نرخ تورم کمتر است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت برای سال آینده ۲۵ درصد از نرخ تورم کمتر است تاکید کرد که این افزایش حقوق‌ها باید مطابق با نرخ تورم باشد.

به گزارش ایسنا، سلام امینی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نرخ تورم در مرز ۴۰ درصد است و براساس قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و سایر دستگاه‌ها باید این افزایش مطابق نرخ تورم باشد، اما آنچه در لایحه بودجه در نظر گرفته شده ۱۵ درصد است که ۲۵درصد از نرخ تورم پایین‌تر است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نحوه اجرای این موضوع نیز سال گذشته مشکلاتی به همراه داشت؛ آنهایی که زیر سه میلیون تومان حقوق می‌گرفتند تا ۴۰۰ هزار تومان و آنهایی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند ممکن بود تا دو میلیون تومان شاهد افزایش حقوق باشند. امیدواریم این موضوع نیز مورد توجه باشد.

 

ارسال نظر