شاخص‌های معیشتی فردی نیست، ترکیبی و در قالب مدل است

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۰۸
شاخص‌های معیشتی  فردی نیست، ترکیبی و در قالب مدل است

گروه اقتصاد کلان| ریحانه مهدوی|

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به «تعادل» گفت: استفاده از شاخص‌ها برای دریافت یارانه معیشتی به صورت ترکیبی و در قالب مدل است بنابراین شاخص‌هایی که وزارت رفاه برای شناسایی افراد مشمول دریافت یارانه معیشتی از افراد غیر مشمول، ملاک قرار می‌دهد منفردا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همچنشن روش و مدلی که در برگزاری آزمون وسع مورد توجه است جزو جدیدترین روش‌ها و مبتنی بر روش‌های علمی است.

محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم رونمایی از بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی در پاسخ به پرسش «تعادل» که بسیاری نسبت به شاخص‌های شناسایی وزارت رفاه در تفکیک افراد مشمول دریافت یارانه معیشتی از افراد غیر مشمول نقد دارند و به‌طور مثال می‌گویند درآمد فرزندان نباید با درآمد خانوار جمع بسته شود، گفت: استفاده از شاخص‌ها به صورت ترکیبی و در قالب مدل است .

به گزارش «تعادل» بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی به عنوان سومین نهاد توسعه اشتغال پایدار در راستای نهادسازی برای توسعه فعالیت‌های اشتغالزا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سیاست‌گذاری دولت روز گذشته طی مراسمی در محل فرهنگستان هنر با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار فعالیت خود را آغاز کرد.

محمد شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرداخت عیدی بازنشستگان گفت: تمام تلاش ما این است که عیدی بازنشستگان تا اواسط بهمن ماه پرداخت شود.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای جامعه بازنشسته و مستمری بگیر کشور گفت: تمام تلاش ما این است که در حوزه‌های گوناگون قدم‌های متنوعی برای این قشر از جامعه‌برداریم که یکی از مهم‌ترین آنها صیانت از اموال و دارایی‌های بازنشستگان کشور است و در یک سال گذشته نیز تلاش کردیم از این دارایی‌های با ارزش که عموماً در صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) نگهداری می‌شوند، به درستی صیانت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس گزارش پایان سال ۹۷ و همچنین بررسی صورت‌های مالی ۶ماهه نخست سال آینده شاهد رشد بیش از سه برابری منابع شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی هستیم که این موضوع نشان می‌دهد اقدامات خوبی در جهت صیانت از اموال و دارایی‌های متعلق به بازنشستگان صورت گرفته است.

وی گفت: تلاش ما این است در سال آینده قدم‌های خوبی در جهت توسعه خدمات گردشگری بازنشستگان داشته باشیم همچنین در نظر داریم پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان برای بهره‌مندی از خدمات مطلوب‌تر پزشکی را توسعه دهیم.

شریعتمداری تاکید کرد: تلاش ما این است که در جریان تصویب لایحه بودجه ۹۹ کل کشور در صحن علنی مجلس همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از سال آینده اجرا کنیم.

شریعتمداری همچنین درباره آخرین وضعیت برگزاری جلسات تعیین دستمزد کارگران گفت: تحولات دستمزد معمولاً در روزهای پایانی سال صورت می‌گیرد اما از اکنون کارگروه دستمزد شورای عالی کار فعال شده و تلاش می‌کنیم با یک روش سه جانبه گرایی با دو مولفه حداقل هزینه معیشت خانوار و همچنین بررسی نرخ تورم انتظاری سال آینده، پیشنهادات مناسبی را در حوزه دستمزد در شورای عالی کار مطرح کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: البته ما باید مراقب مهار دوگانه در تعیین دستمزد باشیم به این نحو که از یک طرف قیمت تمام شده تولید افزایش نیابد و سهم دستمزد به میزانی نباشد که مجدداً باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و زیان کارگران باشد و از سوی دیگر میزان دستمزد نباید به میزانی باشد که حداقل‌های مورد نیاز خانواده‌های کارگری تأمین نشود بنابراین باید در جلسات شورای عالی کار به‌صورت سه‌جانبه گرایی با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت به یک دستمزد منطقی دست یابیم.

  صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری

صنایع فرهنگی کشور

همچنین در این مراسم شریعتمداری با بیان اینکه در میان کشورهای همسایه ایران، ترکیه با صادرات ۸.۷ میلیارد دلاری صنایع فرهنگی رتبه ششم کشورهای در حال توسعه را در اختیار داشته است، تاکید کرد: این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ صادرات صنایع فرهنگی کشورمان حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که سهم عمده آن صنایع دستی به ویژه فرش دستباف است.

وی افزود: اگر ما به اندازه جمعیت کشور از بازار جهانی و صادرات این حوزه سهم داشتیم، باید بازار داخلی بین ۲۲.۵ تا ۳۶ میلیارد دلار یا به قیمت امروز بین ۲۲۵ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و حجم صادرات صنایع فرهنگی کشور بیش از ۵ میلیارد دلار باشد که البته اگر به جایگاه و نقش کشورمان در فرهنگ، تاریخ و هنر جهان، توجه کنیم این سهم باید بسیار بیش از این باشد که این موضوع نشان می‌دهد حوزه فرهنگ جای کار بسیار دارد و در این حوزه فرصت‌های شغلی و خلق ثروت بسیاری نیز قابل دسترس است.

وی با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی بخش‌های فرهنگی و خلاقانه بسیار بالاست، اظهار کرد: براساس طبقه‌بندی و آمارهای یونسکو در سال ۲۰۱۳ نزدیک به 30 میلیون اشتغال در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی وجود داشته و حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد دلار نیز گردش مالی در صنایع ایجاد شده است که بیشترین سهم آن متعلق به قاره آسیا و اقیانوسیه با ۳۴ درصد سهم از ارزش افزوده و ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فرصت شغلی است.

شریعتمداری تأکید کرد: البته اگر طبقه‌بندی آنکتاد که شمول بیشتری دارد، مد نظر قرار گیرد حجم اقتصاد خلاق در سال ۲۰۱۳ بیش از سه هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا خواهد بود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میزان صادرات محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار بوده که سهم کشورهای در حال توسعه در این حوزه بیش از کشورهای توسعه یافته و معادل ۲۶۵ میلیارد دلار بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده صنایع خلاق کشور با صادرات معادل ۱۶۸ میلیارد دلار محسوب می‌شود، افزود: پس از آن با فاصله بسیار زیاد کشورهای امریکا، فرانسه، هنگ کنگ، ایتالیا، انگلیس و هند قرار دارند.

  اشتغالزایی و خلق ثروت

 با توسعه صنایع خلاق

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به عنوان یکی از زیر حوزه‌های صنایع خلاق می‌توان به تولید بازی‌های دیجیتال اشاره کرد که حجم بازار جهانی آن در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است. در سال ۹۷ حجم بازار ایران ۹۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که ۳۹۵ میلیارد تومان آن سهم بازی و از این بازار فقط ۱۴ درصد در اختیار بازی‌های ایرانی بوده است. مابقی نیز در اختیار بازی‌های خارجی قرار داشته که این موضوع به تنهایی نشان می‌دهد تا چه اندازه تقاضا هم در بازار داخلی و هم در بازار بین‌المللی وجود دارد و در صورت برنامه‌ریزی و هماهنگی بین دستگاهی و جلب مشارکت بخش خصوصی می‌توان در این حوزه نسبت به ایجاد کسب و کارهای جدید و خلق ثروت، اقدام کرد.

وی همچنین تأکید کرد: به رغم اینکه گزارشات جهانی نشانگر این است که هوش مصنوعی و اتوماسیون در همه حوزه‌ها به حذف شغل منجر خواهد شد اما در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی تا ۸۵ درصد فرصت‌های جدید شغلی به کمک هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی وظیفه و ماموریت توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق بر بستر پلتفرم‌های فناورانه و به خدمت گرفتن فناوری برای توسعه صنایع خلاق و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است، ادامه داد: این رویکرد در نوع خود منحصر به فرد بوده و با توجه به دوری نسبی فعالان صنایع فرهنگی و خلاق از حوزه‌های فناورانه و نیز ناکارآمد بودن ساختار حکمرانی توسعه این صنایع در سطح کشور، نیازمند تمرکز و توجه به همه اجزای توسعه زیست بوم فناوری‌های فرهنگی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: هدف این بنیاد عرضه محصولات صنایع خلاق بر بستر اینترنت یا تولید محتوای دیجیتال برای این صنایع نیست بلکه این موارد فقط بخش‌های محدودی از زیست‌بوم فناوری‌های فرهنگی هستند و ایجاد راهبری پلتفرم‌های مرتبط با فناوری‌های تحول آفرین جهت توسعه کل صنایع خلاق و فرهنگی اعم از هنر و صنایع دستی تا خدمات خلاق است.

  توسعه تولیدات حاصل از عقبه فرهنگی

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این بنیاد می‌تواند بستری برای توسعه فناوری فرهنگی باشد گفت: این بنیاد، نتیجه پیگیری‌ها و اقدامات مشترک بخش خصوصی و دولتی است و آنچه که به‌شدت این روزها با آن مواجه هستیم، بیش از آنکه تعارض نظامی و سیاسی باشد، به تعبیر بسیاری از صاحبنظران، تعارض فرهنگی و تمدنی است که خود را بروز می‌دهد؛ به این معنا که عقبه‌های تمدن فرهنگی را نمی‌توان حذف کرد و اگر بخواهیم تمدن حاکم را حذف کنیم، مواجهه شکل می‌گیرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین، گفت: رفتار طبیعی تمدن‌ها این است که خود را توسعه دهند و تقویت کنند؛ ما در دوره‌ای به عنوان اولین امپراتوری دنیا قواعد حقوق بشری و اقتصادی خود را داشتیم؛ اخیرا سکه ما در ایتالیا پیدا شده است، این نشان می‌دهد که عقبه‌های فرهنگی چقدر در شناسایی یک کشور موثر هستند.

منصوری بیان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم زبان انگلیسی، زبان فراگیر دنیا و دلار، زبان اقتصاد در دنیا است و در برابر توسعه فعالیت‌های حقوق بشری در دنیا بحث می‌شود. یکی از فرصت‌ها این است که ما بین محتوای فرهنگی و محمل این فرهنگ برای جریان یافتن در دنیا تفکیک قائل شویم. به نظر می‌رسد تکنولوژی این محمل را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم تولیدات فرهنگی حاصل از عقبه فرهنگی خود را در دنیا توسعه و جریان دهیم؛ ضمن اینکه آنچه که بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی در گام نخست باید انجام دهد، از این جنس است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تأکید کرد: نقش بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی قطعا فعالیت به عنوان جایگزینی برای استارت‌آپ‌ها و کدنویسی نیست، بلکه این بنیاد باید بستر و فرصت را فراهم کند تا بازیگرانِ فعالیت‌های فرهنگی خود را به صورت خلاقانه بروز دهند و شکوفا شوند.

 

ارسال نظر