امریکا با دروغگویی به‌دنبال چیست؟

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۳۹
امریکا با دروغگویی به‌دنبال چیست؟

محمود خاقانی | کارشناس بین المللی انرژی |

دونالد ترامپ درتبلیغات انتخاباتی‌اش در سال 2016 میلادی و قبل از انتخاب شدن به ریاست‌جمهوری امریکا فریاد می‌زد که برجام توافقی به نفع ایران و به ضرر امریکا می‌باشد. وی مدعی بود که ایرانیان در مذاکرات برجام موفق شدند خوب عمل کنند و دولت اوباما را متهم می‌کرد که براساس این توافق یکصد و پنجاه میلیارد دلار ذخائر ارزی ایران آزاد خواهد شد، قدرت اقتصادی ایران زیاد می‌شود وامریکا از منافع آن بی نصیب خواهد ماند.

درواقع دونالد ترامپ با دلواپسان (کاسبان تحریم) در ایران که مخالف برجام بودند همصدا شده بود. به محض امضاء برجام مقامات بلند پایه اروپایی درراس هیات‌های بلند پایه اقتصادی به ایران آمدند تا روابط بازرگانی و صنعتی با ایران را دوباره شروع کنند. همه‌چیز درمسیرخوبی در حال پیشرفت بود. فقط دونالد ترامپ و کاسبان تحریم ناراحت بودند.بنابراین، فشار‌ها برای به شکست کشاندن برجام شروع شد.

  امریکا  دروغ می‌گوید  

اخیرا  دروغی که امریکا مدعی است درکنار مردم ایران است ثابت شد. چند روز پیش به گزارش خبرگزاری‌ها امریکا تا کنون چندین دانشجوی ایرانی را که اجازه اقامت و تحصیل در امریکا را داشته‌اند بدون هیچ دلیل موجهی حتی علیه حکم دادگاه از امریکا اخراج کرده است که آقای م. د روز دوشنبه سی‌ام دی‌ماه 98 از شهر بوستون ایالت ماساچوست درزمان ورود به فرودگاه دستگیر و پس ازچند روز بازداشت غیر قانونی علی رغم اینکه دادگاه حکم اضطراری صادر کرده بود که اخراج نشود از امریکا اخراج شده است. آقای کری دویل وکیل دادگستری که سعی کرد از آقای م.د. حمایت و دفاع کند به خبرگزاری‌ها گفت مقامات امریکایی حتی به این دانشجوی ایرانی اجازه ندادندتا با وکیل صحبت کند.

 نکته قابل توجه این است که این دانشجوی ایرانی مدت دوسال در امریکا مشغول تحصیل بوده است. جمعی از دوستان و هم کلاسی‌های آقای م.د. درفرودگاه لوگان شهر بوستون تجمع کردند و با دردست داشتن پلاکارد‌هایی که روی آنها نوشته شده بود«تبعیض علیه ایرانیان را خاتمه دهید » به رفتار غیرانسانی و خارج از شمول حقوق بشر دولت امریکا اعتراض کردند.اما، دولت دونالد ترامپ به این اعتراضات اهمیتی نمی‌دهد و توجه نمی‌کند.

  کاسبان تحریم همدست ترامپ ؟

 در آذرماه 96 هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 97 رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت دولت روند جدیدی را آغاز کرده است و پایه اصلی بودجه شفافیت درپرداخت اعتبار به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه ماهه آنهاست.

وی همچنین گفت که در بودجه‌های قبلی رقابت بود درهزینه کردن و ما نمیدونستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد؟ ایشان تاکید داشت که باید بانک‌ها نظم پیدا کنند. صندوق‌های بازنشستگی درمسیر درست قرار بگیرند. رییس‌جمهوری با اشاره به رشد اقتصادی در دولت یازدهم اولویت دولت دوازدهم را اصلاح امور بانکی توضیح داد وگفت اقتصاد درست نخواهد شد تا امور بانکی درست شود.

نکته‌ای که ایشان مورد توجه نمایندگان مجلس دهم قرارداد این بود که دراواخر دولت یازدهم و شروع به کار دولت دوازدهم سعی شد خساراتی که چند تعاونی اعتباری درکشور به وجود آورده بودند و زندگی مردم را دچار بحران کرده بودند حل و فصل شود.

 ایشان گفت شش تعاونی مختلف 25 درصد بازار پولی کشور را دراختیار داشتند و هرروز اراده می‌کردند دربازار ارز، املاک و غیره بحران ایجاد می‌کردند. به این معنی که علیه تصمیمات اقتصادی دولت اقدام و عمل می‌کردند. آقای روحانی گفت که دولت یازدهم مشکلات ایجاد شده توسط تعاونی‌های اعتباری که برای سه تا چهار میلیون نفر مردم ایران مشکلات سنگینی را ایجاد کرد و زندگی شان درحال تلف شدن بود گزارشی خدمت مقام معظم رهبری داد و از ایشان طلب رهنمود و استمداد کرد. رییس‌جمهور به نمایندگان مجلس دهم که درحال حاضر حدود 92 نفر از آنها به دلائل مختلف از جمله تخلفات اقتصادی برای شرکت درانتخابات مجلس یازدهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند تشریح کرد که مبارزه با تعاونی‌های اعتباری بسیار سخت و مشکل بود و توضیح داد که گردانندگان تعاونی‌های اعتباری به همه جا رفته بودند و همه را دیده بودند «آدم‌های عجیب و غریب» سفارش می‌کردند، ولی ما وارد عمل شدیم وکار بسیار عظیم و بزرگی تا امروز انجام گرفته است.

  شورش دی‌ماه 96

اظهارات رییس‌جمهوری اسلامی ایران در آذرماه 96 در مجلس شورای اسلامی طبیعی بود که اصحاب ثروت‌های بادآورده از راه‌های نامشروع را ناراحت ونگران کند. زیرا، شورش دی‌ماه سال 96 از منطقه‌ای شروع شد که بیشتر تعاونی‌های اعتباری در آن منطقه ثبت و فعالیت شان را شروع کرده بودند. دردی‌ماه 96 مشخص شد که اتحاد کاسبان تحریم و گروه‌هایی که به گفته رییس‌جمهوری 25 درصد حجم نقدینگی کشور را دردست داشتند و شاید هم هنوز دارند پیامی را برای ترامپ فرستاد که به گفته رییس‌جمهوری پیامی بود که ترامپ را متقاعد کرد که از برجام در روز 18 اردیبهشت ماه 1397 خارج شود. قبل از خروج ترامپ از برجام همان‌هایی که 25 درصد نقدینگی کشور را دراختیار داشتند درروزهای تعطیل ایام نوروز سال 97 وارد بازار ارز شدند و بحرانی ایجاد کردند که هنوز کشور با آن دست به گریبان است. دولت ناگزیر شد برای پرداخت مطالبات مردم از تعاونی‌های اعتباری به‌طوری که اعلام کرد بیش از سی ویک میلیارد تومان از منابع عمومی به پردازد. به همین دلیل کسری بودجه دولت به‌طور سرسام آوری افزایش یافت.

این مشکلات بردوش دولت افزایشی بود بر فشار پرداخت میلیارد‌ها تومان یارانه سوخت به صورت مضاعف یعنی هم نقدی به مردم و هم با پرداخت یارانه پنهان و آشکار برای پایین نگه داشتن قیمت ینزین و سایر حامل‌های انرژی. درواقع هزینه‌هایی که دولت متحمل می‌شود را تک تک مردم ایران می‌پردازند. پول‌هایی که تعاونی‌های اعتباری از چهارمیلیون مردمی که به آنها اعتماد کرده بودند به جیب زدند را مردم ایران باز پرداخت کردند و هنوز معلوم نیست این تعاونی‌ها با پول‌هایی که از مردم گرفته بودند چه کردند ؟ و اصولا  این تعاونی‌ها چه کسانی بودند؟

  پاشنه آشیل ایران وابستگی به اقتصاد دلاری

دول قبل از دولت نهم ودهم تلاش زیادی کردند که وابستگی اقتصاد ایران به دلار امریکا یعنی درآمد‌های نفتی کاهش پیدا کند. اما، متاسفانه مجلس هفتم، هشتم، نهم و دهم درتصویب بودجه‌های سالانه هزینه‌های دولت را افزایش دادند و اقتصاد کشور را هرچه بیشتر به درآمد‌های نفتی یعنی اقتصاد دلاری و رانت خواری وابسته کردند.

دولت ترامپ متوجه بود و هست که پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی ایران وابستگی به اقتصاد دلاری است و از همین نقطه به ایران جنگ اقتصادی با تحریم‌های مختلف که مورد استقبال و حمایت کاسبان تحریم در ایران می‌باشد را شروع و تحمیل کرده است.

متاسفانه دولت دوازدهم به جای اینکه از همان زمان شروع جنگ اقتصادی افکار عمومی را برای مقاومت و مقابله بسیج می‌کرد مرتبا شعار‌هایی شبیه دولت نهم ودهم داد که مدعی بود تحریم‌های سازمان ملل متحد کاغذ پاره‌ای بیش نیستند که ثابت شد موثر بودند، به مردم نوید می‌داد که تحریم‌ها مشکلی جدی ایجاد نمی‌کند و انبارها در چنین و چنان وضعیتی قراردارند. مجلسیان هم در بودجه 97 و98 و درحال حاضر بررسی بودجه 99 فشارها را بیشتر و بیشتر بردوش بخش‌های متوسط و زیر متوسط جامعه قرار داده‌اند و بخش یک درصدی جامعه که اصحاب ثروت‌هایی هستند که درطول عمر دولت نهم ودهم واینک به برکت تحریم‌های اقتصادی پولدار‌تر شدند، مالیات نمی‌دهند و تحت فشار‌های اقتصادی خاصی قرار ندارند.

  با مردم شفاف سخن  بگویید  

ترور و به شهادت رساندن فرمانده بسیج مردمی دارخوین در استان خوزستان نشان می‌دهد که کاسبان تحریم (تروریست‌های اقتصادی) وارد اقدام و عمل تروریستی مسلحانه به نیابت امریکا شده‌اند. جنگ تبلیغات روانی و عدم توجه به تاثیر آنها در اذهان عمومی توسط مجلسیان و مسوولان درقوه مجریه و قضاییه را باید به‌طور جدی مد نظر قرار داد. واقعیت امر این است که باید با مردم شفاف سخن گفت.  بودجه سال 99 متاسفانه آن‌طور دارد تصویب می‌شود که هزینه‌ها تحقق خواهند یافت و درآمد‌ها تحقق نخواهند یافت. درنتیجه کسری بودجه دولت بیشتر خواهد شد. درانتخابات مجلس یازدهم شورای نگهبان با رد صلاحیت 92 نفر از نمایندگان فعلی مجلس دهم ثابت کرد که نظارت استصوابی نتوانسته است موجب شود تا مجلسی داشته باشیم که نمایندگان آن دچار لغزش‌های مختلف نشوند. پس چه ضمانتی است که نامزد‌هایی که برای مجلس یازدهم تایید صلاحیت می‌شوند پس از انتخاب دچار لغزش نشوند؟ از همه مهم‌تر مردم تا کی باید به نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در شخصیت حقیقی آنها و یا وقتی دریک فهرست گروهی قرار می‌گیرند رای بدهند؟ پس زمان آن کی فرا می‌رسد که مردم به سیاست‌ها و برنامه‌های نامزد‌های نمایندگی مجلسین در چارچوب احزاب سیاسی رای بدهند؟ مردم تا کی باید برای اینکه تصمیم بگیرند به کی رای بدهند و به کی رای ندهند فقط یک مدت کوتاه وقت داشته باشند؟ چرا شورای نگهبان اجرای تمام و کمال قانون اساسی را مد نظر ندارد و به آن اصرار نمی‌کند؟ چرا انتخابات ما دو مرحله‌ای شده است ؟ دریک مرحله انتخابات توسط شورای نگهبان انجام می‌شود و درمرحله دوم مردم به انتخاب شورای نگهبان رای می‌دهند و از میان منتخبین شورای نگهبان نماینده انتخاب می‌کنند؟ حال که اینطور است خوبست شورای نگهبان بگوید که اهدافی که مجلس یازدهم باید روی آنها در امور اقتصادی، نقش نظامیان در اقتصاد و سیاست داخلی ونیز درامور سیاست خارجی کشور تمرکز کند و تصمیم و قانون مناسب تصویب کند کدام هستند؟

 نامزد‌های مجلس یازدهم هزینه‌های انتخاباتی شان چگونه تامین می‌شود؟ آیا پول‌ها حلال هستند یا حرام؟ یک نماینده سابق مجلس وقتی از او سئوال شد که چرا برای نمایندگی مجلس یازدهم خود را نامزد نکرده است، پاسخ داد من نماینده‌ای سالم بودم و خدا را شکر هنوز هستم.

حساب کردم دیدم برای شرکت در انتخابات حداقل باید سه میلیارد تومن سرمایه داشته باشم.خودم این مبلغ را ندارم. البته بسیاری گفته‌اند تو نامزدی درانتخابات را بپذیر کمک می‌کنیم. ولی کمک آنها برای چه منظوری خواهد بود؟ من قبول نکردم. یک نامزد دیگر نمایندگی مجلس یازدهم می‌گوید متاسفانه باید بپذیریم گروه‌هایی که از نظر اقتصادی به اصطلاح پول‌دار هستند به مجلس نماینده می‌فرستند. آیا...؟ بودجه سال 99 و نحوه تامین بودجه انتخابات مجلس یازدهم شفاف خواهد بود؟

  چرا دونالد ترامپ قصد استثمار و مستعمره کردن ایران را دارد؟

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا اخیرا  در اجلاس داووس در سوییس گفت امریکا نمی‌خواهد از کشورهای دشمن نفت وارد کند. یعنی اینکه باید ایران را مستعمره و تحت سلطه درآورد و حکومتی در ایران روی کار بیاورد که دوست امریکا باشد نظیر حکومت‌های حاکم در کشورهای نفت خیز حوزه دریای خزر، خلیج فارس و سایر نقاط جهان. به همین دلیل علی رغم اینکه دولت و مجلس عراق از امریکا خواسته‌اند پایگاه‌های نظامی‌اش را تعطیل و از عراق خارج شود رسما گفته است که ما می‌مانیم چون نفت عراق را می‌خواهیم. درسوریه هم همین مطلب را به‌طور آشکار و رسمی گفت و برای تسلط بر ونزوئلا تحریم‌های تازه‌ای براین کشور تحمیل کرده است و شخصی را که امریکا مدعی است رهبر مخالفان دولت ونزوئلا می‌باشد به نشست داووس دعوت کرده‌اند. این اقدام دولت امریکا علی رغم اظهار آمادگی دولت مادورو برای مذاکره با دولت ترامپ می‌باشد.

به این نکته باید توجه کرد که علی رغم اظهار آمادگی دولت ونزوئلا برای مذاکره با دولت ترامپ درهمین ایام دولت ترامپ فشارهای تحریم اقتصادی علیه ونزوئلا را افزایش داد و 15 هواپیمای شرکت خطوط هوایی ونزوئلا را هم تحریم کرد. بنابراین، کسانی که در ایران معتقد بودند می‌توان با دولت ترامپ وارد مذاکره شد درحال حاضر قبول دارند که مذاکره با ترامپ فایده‌ای ندارد. ترامپ فقط و فقط تسلیم به استثمار و مستعمره شدن مردم ایران را می‌خواهد و بس.

  باید ایران را تحت نظر داشته باشیم

آقای پومپئو وزیر امورخارجه دولت ترامپ عراق را تهدید کرده است که اگر پایگاه‌های نظامی امریکا در عراق را تعطیل کنند وضعیتی پیش خواهد آمد که داعش بازخواهد گشت. یعنی یا ما باید در عراق حضور نظامی داشته باشیم یا دست نشانده ما «داعش » درعراق مستقر خواهد شد. چرا؟ آقای پومپئو در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس اذعان داشت که امریکا باید ایران را از طریق عراق تحت نظر داشته باشد و نباید اجازه داد که ایرانی‌ها وعراقی‌ها متحد شوند که اگر متحد شوند مشکل بزرگی برای منافع امریکا در منطقه خواهد بود.

  تلاش امریکا برای تاثیرگذاری

در افکار عمومی مردم ایران

آقای پومپئو گفته است در حال حاضر سعی داریم در ایران از طریق فشارهای اقتصادی و غیره که وارد کرده ایم و دوستانی که در ایران داریم (شاید منظور ایشان دوستان نادان وکاسبان تحریم می‌باشد) افکار عمومی و احساسات مردم ایران را نسبت به امریکا مثبت کنیم و به آنها تفهیم کنیم که باید درکنار امریکا و علیه نظام خودشان بشوند.

  نتیجه‌گیری:

اقدامات و عملیات دشمن دانا تا کنون نظام جمهوری اسلامی ایران را بلند مرتبه کرده است. ما باید از اظهارات، برنامه‌ها، عملکرد‌ها، رفتار و... دوستان نادان که جوانان کم تجربه و مردم آسیب دیده از فشار‌های اقتصادی و اختلاف فاحش طبقاتی که متاسفانه از سال 1384 تا کنون بیشتر شده است را دلزده و دلخور کرده نگران باشیم . بنابراین، درآستانه انتخابات مجلس یازدهم این حق همه ما مردم است که از شورای محترم نگهبان و دولت دوازدهم و قوه قضاییه بخواهیم با مردم به‌طور شفاف و صادقانه سخن بگویید. زیرا، مردم می‌گویند دشمن دانا ما را تاکنون بلندمرتبه کرده است، می‌ترسیم که دوست نادان ما را برزمین بزند.

 

ارسال نظر