اخبار پرونده

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۸۷۸

صدور یا  تمدید کارت  بازرگانی منوط  به  اخذ گواهی مالیاتی

دادستان مالیاتی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: صدور یا تمدید کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ گواهی مالیاتی است و در صورت عدم رعایت آن مسوولیت تضامنی وجود خواهد داشت.

عباس بهزاد دادستان انتظامی سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای به مدیران امور مالیاتی شهر و استان تهران و استان‌ها از صدور یا تجدید کارت بازرگانی در مهلت 10 روزه خبر داد.

در این نامه آمده است: همان‌گونه که آگاهی دارید مطابق ماده 186 ق.م.م «صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارایه گواهی از اداره مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده می‌باشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسوولان امر نسبت به پرداخت مالیات‌های مزبور با مودی مسوولیت تضامنی خواهند داشت، لذا اقتضا دارد، ادارات کل امور مالیاتی در مواجهه با موارد تخطی از مفاد مقرره قانونی مذکور و با توجه به مسوولیت تضامنی مراجع مستنکف از اخذ گواهی مندرج در ماده صدرالاشاره، اقدامات لازم را به منظور وصول حقوق حقه دولت معمول دارند.همچنین با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند استعلام و صدور گواهی موصوف و برابر بند 7 بخشنامه شماره 200/98/31 مورخ 5/4/1398 رییس کل محترم سازمان متبوع موضوع «ترتیبات صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیاتی مستقیم»، مهلت پاسخگویی به درخواست / استعلام‌ها حداکثر 10 روز از تاریخ ثبت آن در سامانه مربوطه می‌باشد، لذا در راستای تکریم ارباب رجوع، ضرورت دارد مسوولان امر و متصدیان واحدهای مالیاتی اقدامات لازم را در راستای به روزرسانی پرونده‌های مالیاتی معمول دارند تا به محض دریافت استعلام، پاسخ مقتضی در کمترین زمان، قبل از انقضاء مهلت مقرر ارایه گردد. بدیهی است با انجام ترتیبات فوق، از یک سو در وصول حقوق دولت تسریع به عمل آمده و از سوی دیگر رضایت مودیان محترم مالیاتی و زمینه رعایت حقوق ایشان فراهم می‌گردد.

علی ایحال ضمن اعمال نظارت کافی و موثر بر عملکرد ابوابجمعی، خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به نحو مقتضی به کلیه کارکنان شاغل در ادارات امور مالیاتی اطلاع‌رسانی شود.

 کشف نسخ تاریخی قرآن حین خروج از کشور

ماموران گمرک باشماق حین ارزیابی چمدان همراه یک مسافر خروجی نسخه‌های تاریخی قرآن را در خروج از کشور کشف و ضبط کردند.

ماموران گمرک باشماق حین ارزیابی وسایل همراه مسافر خروجی به سمت کشور عراق، در راستای رسالت گمرک در حراست از میراث اسلامی و فرهنگی کشور، تعداد ٢٠ جلد مصحف تاریخی کلام‌الله مجید را کشف و مراتب را به مرجع قضایی منعکس کردند.

متهم طی دستور قضایی تا رسیدگی قانونی بازداشت و مصحف‌های مکشوفه که طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی دارای ارزش تاریخی هستند جهت سیر مراحل قانونی تحویل سازمان میراث فرهنگی شهرستان مریوان شد.

معافیت مالیاتی صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند صادرات کالاها و خدمات به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری- صنعتی، از پرداخت مالیات معاف شود.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات خرید نهاده‌های آنها مسترد می‌شود.

الف) صادرات کالاها به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری -  صنعتی از طریق مبادی خروجی رسمی با ارایه پروانه ثبت گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی (در مورد صادرات کالا) و صادرات خدمات با ارایه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که به تأیید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تأیید بانک مرکزی یا سایر اسناد و مدارک مثبته.

ب) خدمات معاوضه (سوآپ) نفت خام، فرآورده‌های نفتی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سوخت هوایی)، گاز طبیعی و برق.

تبصره یک: فروش کلیه فرآورده‌های تولیدی شرکت‌های پالایش به صورت ارزی (فروش سوخت‌های هوایی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی در فرودگاه‌های داخلی)، مرزی (فروش سوخت در جایگاه‌های مستقر در نواحی مرزی کشور) و همچنین فروش سوخت دارای پروانه صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها (بانکرینگ) صادرات محسوب می‌شود.

تبصره دو: استرداد مالیات خرید برای صادرات مواد خام و مواد اولیه تولید که در فهرست مربوط به ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم، مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۰۳ ذکر شده‌اند، ممنوع است.

تبصره سه: خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقوقی ایرانی، اشخاص حقیقی مقیم ایران، شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارایه می‌شود و محل مصرف خدمات یا مقصد اراده خدمات داخل یا خارج از کشور باشد، در صورتی که مستقیم یا غیر مستقیم ارز حاصل وارد کشور شود، صادرات خدمت محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر