شکاف 22 برابری اجاره مسکن در شمال و جنوب پایتخت

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۰۹
شکاف 22 برابری اجاره مسکن در شمال و جنوب پایتخت

گروه راه وشهرسازی|

آخرین گزارش رسمی منتشر شده درباره تحولات بازار رهن و اجاره پایتخت مربوط به آذر ماه است. بررسی شاخص نرخ اجاره‌بها در این ماه حکایت از رشد 28.2 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. در این میان اگرچه آماری مربوط به نرخ اجاره در دی ماه منتشر نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود که در دی‌ماه نسبت به آذرماه افت کرده و در مقایسه با مشابه سال گذشته هم افزایشی در محدوده 22 تا 35 درصد داشته باشد.

با بررسی گزارش میدانی «تعادل» از وضعیت بازار رهن و اجاره و بررسی فایل‌های ارایه شده در دفاتر مشاور املاک به این نتیجه می‌رسیم که مبلغ ودیعه و اجاره ماهیانه مربوط به مناطق شمالی تهران نسبت به سایر مناطق شهر بیشتر است و پس از آن مناطق مرکزی و غربی قرار دارند.

 در این گزارش که مبلغ ودیعه و نرخ کرایه ماهیانه واحدهای مسکونی در 5 منطقه پایتخت (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) مورد بررسی قرار گرفته است، شاهد سنگینی بار اجاره ماهیانه بر دوش مستأجران هستیم، درواقع به نظر می‌رسد که اغلب موجران پس از کاهش نرخ سود بانکی از دوسال گذشته اقدام به کاهش نرخ ودیعه و افزایش کرایه بها کرده‌اند، موضوعی که فشار مالی وارده به مستأجران را به‌شدت افزایش داده و آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی مناطق پایتخت مانند خیابان شریعتی نرخ کرایه ماهیانه یک واحد مسکونی نوساز 9 میلیون تومان است و از سوی دیگر کرایه ماهیانه یک آپارتمان نوساز در منطقه افسریه در جنوب پایتخت 400 هزار تومان است، یعنی شاهد یک اختلاف فاحش 22 برابری در نرخ کرایه میان مناطق شمالی و جنوبی شهر تهران هستیم.

   وضعیت کرایه طی ماه‌های گذشته؟

بررسی وضعیت بازار رهن و اجاره طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد درحالی که کرایه بها در فصل نقل و انتقالات افزایش می‌یابد، اما طی بهار و اوایل تابستان سال جاری، شاخص نرخ اجاره ماهیانه رشد چندانی نداشته و بیشترین رشد کرایه بها در ماه پایانی فصل تابستان و دو ماه ابتدایی پاییز بوده است، البته با وجود آنکه شاخص نرخ اجاره طی 9 ماهه گذشته بیشترین میزان رشد خود را در فصل نقل و انتقالات نداشت و در مهر ماه این شاخص به اوج خود رسید اما کرایه بها از فروردین تا مهر ماه رشد کرد و در آبان ماه به شاخص شهریور ماه رسید و در آذر ماه هم دوباره کاهش یافت.

   شمال تهران

ودیعه و نرخ کرایه در مناطق شمالی تهران نسبت به دیگر مناطق پایتخت تفاوت فاحشی دارد و محدوده کرایه بها در این مناطق از 2.5 میلیون تومان تا 9 میلیون تومان است، به عنوان نمونه یک واحد مسکونی با 12 سال ساخت و مساحت 86 متر در محله ظفر در منطقه 3 پایتخت، با 150 میلیون تومان ودیعه و 3 میلیون تومان اجاره ماهیانه به مدت یکسال در اختیار مستأجر قرار می‌گیرد.

ودیعه یک واحد آپارتمان 90 متری در خیابان ارتش که 17 سال از ساخت آن می‌گذرد، 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 2.5 میلیون تومان است.

برای رهن یک واحد مسکونی 85 متری نوساز در خیابان شریعتی باید 100 میلیون تومان رهن و 9 میلیون تومان ماهیانه به صاحب ملک بپردازید.

رهن یک واحد 80 متری 10 ساله در محله آجودانیه منطقه یک پایتخت، ‌100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 6 میلیون و 500 هزار تومان است.

   غرب تهران

نرخ کرایه در مناطق غربی پایتخت متغیر است و از 6.5 میلیون تومان در محله سعادت آباد شروع می‌شود و به 800 هزار تومان در خیابان ستاری می‌رسد. شما برای سکونت یکساله در محله جنت‌آباد شمالی و اجاره یک واحد مسکونی 80 متری با 25 سال سن بنا باید 35 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 3.5 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید. یک آپارتمان 100 متری 10 ساله در محله سعادت‌آباد تهران، با ودیعه 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 6 میلیون و 500 هزار تومان اجاره داده می‌شود. اگر قصد اجاره یک واحد 80 متری با عمر بنای 14 سال در شهرآرا واقع در منطقه 2 پایتخت را دارید باید 100 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 1 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت کنید.

ودیعه یک واحد مسکونی 90 متری با 18 سال عمر بنا در خیابان ستاری، 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 800 هزار تومان است.

   مرکز تهران

اجاره‌بها در مناطق مرکزی بالاتر از مناطق غربی است. در این مناطق باید بالای 3 میلیون تومان ماهیانه به صاحب ملک پرداخت کنید. به عنوان نمونه یک واحد مسکونی 92 متری در محله یوسف‌آباد در منطقه 6 تهران، 50 میلیون تومان رهن داده می‌شود و مستأجر باید ماهیانه 5 میلیون تومان هم به عنوان اجاره برای سکونت در این آپارتمان که 12 سال از ساخت آن می‌گذرد، پرداخت کند.

اگر قصد رهن و اجاره یک واحد 79 متری در امیرآباد خیابان کارگر شمالی را دارید که عمر بنای آن 10 سال است. جدا از 55 میلیون تومان ودیعه، ماهیانه هم 5 میلیون تومان پرداخت کنید.

برای اجاره یک واحد مسکونی 92 متری 6ساله در خیابان بهار شیراز باید 120 میلیون تومان به عنوان ودیعه به صاحب ملک بپردازید و ماهیانه هم 3 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت کنید.

ودیعه یک واحد آپارتمانی 92 متری نوساز در خیابان جمالزاده، 110 میلیون تومان است و اجاره ماهیانه آن 3 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

   شرق تهران

نرخ کرایه در مناطق شرقی شهر تهران متعادل‌تر از شمال، غرب و مرکز است و اگر چه در برخی مناطق این نرخ به 3 میلیون تومان می‌رسد اما با اجاره ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان هم می‌توان در این محله‌ها، واحدی پیدا کرد، به عنوان مثال ودیعه یک واحد 93 متری 10 ساله در محله تهرانپارس، 70 میلیون تومان رهن و اجاره ماهیانه آن 3 میلیون تومان است.

برای رهن یک آپارتمان 100 متری با 30 سال عمر بنا در نارمک باید 150 میلیون تومان ودیعه و یک میلیون و 500 هزار تومان هم ماهیانه به صاحبخانه بپردازید. رهن یک واحد مسکونی 82 متری نوساز در محله شمس آباد در شمالشرق تهران، 150 میلیون تومان است ضمن اینکه مستأجر ماهیانه 3 میلیون تومان هم باید به صاحب ملک پرداخت کند.

اگر خواهان اجاره یک واحد مسکونی 80 متری نوساز در سبلان جنوبی هستید، ودیعه این آپارتمان 100 میلیون تومان و اجاره آن یک میلیون و 300 هزار تومان است.

   جنوب تهران

نرخ کرایه در مناطق جنوبی پایتخت از سایر مناطق شهر ارزان‌تر است و رهن یک واحد آپارتمانی نوساز در شهر ری با متراژ 95 متر، 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن یک میلیون و 200 هزار تومان است.  برای اجاره یک آپارتمان 78 متری نوساز در محله افسریه باید 120 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 400 هزار تومان اجاره بدهید.

اگر قصد اجاره یک واحد 96 متری نوساز در نازی‌آباد را دارید باید در ابتدا 120 میلیون تومان و بعد ماهیانه 2 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

رهن یک واحد آپارتمان 89 متری در شهرک ولیعصر، 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن یک میلیون و 700 هزار تومان است.

Taadol-09

ارسال نظر