کشمکش ودیعه‌های مناطق مرکزی و شمالی با یکدیگر

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۱۰

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار رهن و اجاره، شاخص نرخ اجاره طی آذر ماه در پایتخت 28.2 درصد نسبت به آذر سال گذشته رشد کرده است این درحالی است که قیمت خرید و فروش مسکن در این ماه نسبت به مدت مشابه سال 97، 41.6 درصد افزایش داشته است. درواقع شاخص نرخ اجاره کمتر از قیمت خرید و فروش مسکن در آذر ماه بوده است که یکی از دلایل آن می‌تواند پایان یافتن فصل نقل و انتقالات باشد اگرچه بررسی شاخص نرخ اجاره طی 9 ماهه گذشته هم نشان می‌دهد که کرایه مسکن همگام با قیمت خرید و فروش پیش نرفته است و حتی در اواخر فصل بهار و همچنین تابستان هم شاخص نرخ اجاره رشد قابل قبولی نسبت به سال گذشته نداشته است، در حالی که در تیر ماه شاهد افزایش 64 درصدی قیمت خرید و فروش مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

در این میان و با توجه به روند کاهشی شاخص نرخ اجاره از آبان ماه و تداوم آن در آذر ماه سال جاری پیش‌بینی می‌شود با وجود انتظار برای رشد قیمت مسکن در ماه‌های آتی، نرخ اجاره روندی کاهشی داشته باشد. براساس گزارش میدانی روزنامه تعادل از وضعیت نرخ‌های رهن کامل واحدهای مسکونی متوسط متراژ (75 تا 101 متر) در 5 منطقه پایتخت (شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب) فایل‌های رهن کامل نسبت به فایل‌های اجاره‌بها و ودیعه کمتر است، همچنین بررسی نرخ‌های ارایه شده برای رهن کامل در این مناطق حکایت از آن دارد که که ودیعه در واحدهای مسکونی شمال پایتخت و مرکز به یکدیگر بسیارنزدیک شده‌اند و حتی در برخی موارد رهن کامل واحدهای مرکز پایتخت بیشتر از شمال بوده این درحالی است که گزارش‌های میدانی روزنامه «تعادل» از بازار رهن کامل طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که نرخ رهن کامل در شمال پایتخت همواره درصدر بوده است و پس از آن مناطق غربی و مرکزی قرارداشتند اما نتایج حاصل از تازه‌ترین گزارش میدانی «تعادل» حکایت از آن دارد که این فرمول تغییر کرده است و حتی محلات مرکزی، ودیعه بیشتری نسبت به محلات شمالی پایتخت داشته‌اند.  نکته دیگری که بررسی گزارش میدانی «تعادل» نشان می‌دهد کاهش چشمگیر ودیعه‌ها در غرب تهران است. بررسی نرخ رهن کامل در ماه‌های گذشته نسبت به دی ماه به خوبی نشان می‌دهد که ودیعه در این محلات در دی ماه نسبت به ماه‌های گذشته افت قابل ملاحظه‌ای داشته است درحالی که طی ماه‌های گذشته ودیعه در غرب تهران نزدیک به محلات شمال و مرکز پایتخت بود.

  شمال پایتخت

بررسی قیمت‌های ارایه شده برای واحدهای متوسط متراژ در مناطق شمالی پایتخت نشان می‌دهد که حدود قیمت رهن کامل برای این واحدها بالای 250 میلیون تومان است. بنابراین برای سکونت یک‌ساله در این محله‌ها باید سرمایه قابل قبولی داشته باشید. یک واحد مسکونی 90 متری با سن بنای 12 سال در خیابان البرز تجریش، 300 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.اما اگر قصد سکونت یک‌ساله در محله دولت خیابان غیاثوند را دارید، باید برای رهن کامل یک واحد 80 متری نوساز در این محله 300 میلیون تومان داشته باشید.همچنین رهن کامل یک واحد آپارتمان 95 متری با سن بنای 12 سال در محله لویزان، 250 میلیون تومان است.برای سکونت یکساله در یک واحد مسکونی 100 متری در محله اختیاریه پایتخت که 10 سال از ساخت آن می‌گذرد، باید 350 میلیون تومان به صاحبخانه بپردازید.

  غرب پایتخت

ودیعه مسکن در مناطق غربی تهران نسبت به مناطق شمالی کمتر است، رهن کامل یک واحد مسکونی 80 متری در بلوار ابوذر خیابان آیت‌الله کاشانی که 14 سال از ساخت آن می‌گذرد، 150 میلیون تومان است. یک واحد آپارتمان 95 متری در خیابان شادمان محله ستارخان با عمر بنای 9 سال، 270 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. برای سکونت یک‌ساله در سیمون بولیوار، رهن کامل یک واحد مسکونی 87 متری با 15 سال عمر بنا، 180 میلیون تومان است. اگر قصد رهن کامل یک واحد 78 متری 15 ساله را در محله شهران دارید، باید 180 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید.

  مرکز پایتخت

رهن کامل واحدهای مسکونی در مناطق مرکزی پایتخت بالا است و علت آن هم نزدیکی این مناطق به سازمان‌ها، ادارات و... است، عامل مهمی که بسیاری از مستاجران را به سمت رهن و اجاره واحدهای مسکونی در این مناطق می‌کشاند، به عنوان نمونه رهن کامل یک آپارتمان 100 متری 30 ساله در خیابان نوفل لوشاتو در محله فردوسی تهران، 160 میلیون تومان است. یک واحد مسکونی 100 متری در خیابان بزرگمهر محله ولیعصر که 30 سال از ساخت آن می‌گذرد، از سوی صاحب ملک 300میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. اگر قصد رهن کامل یک ملک 100 متری در محله توانیر را دارید، باید برای یک واحد مسکونی با همین متراژ و عمربنای 10 سال، 370 میلیون تومان داشته باشید. اما رهن کامل یک واحد آپارتمان 86 متری نوساز در میدان سلماس محله یوسف‌آباد، 360 میلیون تومان است.

 شرق پایتخت

ودیعه کامل یک واحد مسکونی متوسط متراژ در مناطق شرقی پایتخت نسبت به مناطق مرکزی و غربی و شمالی کمتر است و یک واحد مسکونی 90 متری در میدان بهشتی محله شمس‌آباد 210 میلیون تومان توسط صاحب ملک رهن کامل داده می‌شود، سن این بنا 12 سال است. برای رهن کامل یک واحد مسکونی 86 متری نوساز در خیابان جشنواره محله تهرانپارس، 210 میلیون تومان باید به صاحبخانه بپردازید. اگر قصد رهن کامل یک واحد مسکونی 90 متری 20 ساله در محله سبلان شمالی را دارید، باید 120 میلیون تومان در چنته داشته باشید. رهن کامل یک واحد مسکونی 80 متری با 15 سال عمر بنا در خیابان نبرد شمالی در محله پیروزی، 120 میلیون تومان است.

  جنوب پایتخت

مناطق جنوبی پایتخت، کمترین میزان رهن کامل را در میان مناطق مختلف شهر به خود اختصاص داده‌اند، به عنوان نمونه یک واحد مسکونی 75 متری در نازی آباد که 10 سال از عمر آن می‌گذرد، 77 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود. برای رهن کامل یک واحد مسکونی 91 متری نوساز در محله خزانه پایتخت باید 130 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید. رهن کامل یک واحد آپارتمان 80 متری در شهرری که 5 سال از عمر آن می‌گذرد 82 میلیون تومان است. اگرقصد سکونت یک‌ساله در محله مولوی را دارید باید برای یک واحد مسکونی 90 متری 10 ساله، 100 میلیون تومان داشته باشید.

Taadol-09

ارسال نظر