آلودگی هوا کُندذهنی را افزایش می‌دهد

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۹۰۵
آلودگی هوا کُندذهنی را افزایش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افزایش سطح دی‌اکسیدکربن در هوا بر فعالیت‌های شناختی و توانایی تفکر افراد تاثیر می‌گذارد و سبب افزایش کندذهنی می‌شود.

آیا آلودگی هوا سبب مارپیچ نزولی کندذهنی می‌شود؟

ایرنا با بیان این مطلب در گزارشی افزود: اگر جامعه ما آن قدر نادان است که نمی‌تواند اقدامات فوری را برای کنترل آلودگی هوا که روی انسان تاثیر می‌گذارد، به‌کار بندد و با توجه به اینکه آلودگی باعث کندذهنی انسان می‌شود، آیا ممکن است به مرحله‌ای برسیم که دیگر نتوانیم درک کنیم که دچار حماقت شده‌ایم؟

این‌ها پرسش‌هایی است که تارنمای فوربس گزارش خود را با آن آغاز کرده و در ادامه می‌نویسد: در آنچه که خبر خوبی برای سوسک‌ها و رقابت فرازمینی‌ها برای گرفتن زمین و محاصره کردن ما محسوب می‌شود، تحقیقات جدید منتشر شده در سامانه دسترسی آزاد به علوم زمین (EarthArXiv) نشان می‌دهد، سطح دی اکسید کربن می‌تواند به قابلیت‌های شناختی ما آسیب وارد کند.

همان‌گونه که گزارش سی‌بی‌اس نیوز نیوز نشان می‌دهد سطح دی‌اکسیدکربن در اتمسفر امسال رکورد زده است.  علم توضیح می‌دهد که چطور سطح بالای دی‌اکسیدکربن می‌تواند بر شیوه فکر کردن ما تاثیر بگذارد. حفره‌های کوچکی که در شش‌ها وجود دارد اکسیژن موجود در هوایی که استنشاق شده را با دی اکسیدکربن موجود در خون تبادل می‌کند. اگر هوایی که به داخل ریه‌های خود فرو می‌برید حاوی دی‌اکسید بیشتری نسبت به اکسیژن باشد، خون اکسیژن لازم را دریافت نمی‌کند. در مقابل، اکسیژن به عملکرد سلول‌ها از جمله در ناحیه سخت بالای گردن آسیب می‌زند.

اگر سلول‌های مغز، سطح لازم اکسیژن را دریافت نکند ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشند و حتی بمیرند. همه این موارد بر فعالیت‌های شناختی افراد تاثیر می‌گذارد.

در این تحقیق به آزمایش روی موش‌های جوانی اشاره می‌شود که وقتی سطح دی اکسید کربن هوا بالاست سطح فاکتور رشد محافظت‌کننده عصبی در آنها کاهش می‌یابد که در مقابل رشد مغز را مختل می‌کند.

با توجه به همه مطالعات انجام شده و اطلاعات موجود، محققان از داده‌هایی برای ایجاد یک مدل ریاضی استفاده کردند تا آینده بشر را در صورت حفظ روند افزایش دی‌اکسیدکربن در محیط‌زیست پیش‌بینی کنند. این مدل نشان داد که تا سال ۲۱۰۰ میلادی تقریبا ۲۵ درصد کاهش در توانایی تصمیم‌گیری و ۵۰ درصد کاهش در تفکر استراتژیک پیچیده‌تر بشر خواهیم داشت.

بی‌تردید این تحقیق بر این حقیقت تاکید دارد که محیط زیست ما مهیاست تا روی توانایی تفکری ما تاثیرگذارد. احمقانه است که فکر کنیم توانایی‌های ما از آنچه در محیط اطراف ما رخ می‌دهد مجزاست و ما می‌توانیم تحت هر شرایطی به هر آنچه که می‌خواهیم دست یابیم.

بیشتر دانشمندان محیط زیست با این موضوع موافقند که فعالیت انسان در گرم شدن زمین یا تغییرات آب‌وهوایی تاثیر دارد. ساده‌انگارانه است اگر فکر کنید که سیگار کشیدن تاثیری در محیط زیست ندارد. چنین تفکری مانند این است که فکر کنید صندلی‌های در حال سوختن در یک رستوران به محیط اطراف آن آسیبی نمی‌رساند.

انسان‌ها تمایل دارند تا وقتی که فاجعه‌ای رخ نداده اقدامی نکنند. آیا بشر می‌داند که فاجعه اکنون رخ داده در حالی که این فاجعه به خودی خود می‌تواند بر دانستن تاثیر بگذارد؟

 

ارسال نظر