ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۵۷۴۳۷

شیوا آبشناس| اسپوتنیک|

 اخیرا طی سفر رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان موضوع پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا بررسی شد.در این رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار اسپوتنیک در تهران درباره پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا گفت:

به موجب موافقت نامه فی مابین بازار 180 میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای 502 قلم کالای کشورمان تعرفه ترجیحی ارایه خواهد نمود و در مقابل برای 360 قلم کالا از سوی ایران تعرفه ترجیحی دریافت می‌نماید. اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق توسعه همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به سایر بازار‌های منطقه نیز دسترسی خواهد داشت. امیدواریم با اجرایی شدن این موافقت نامه و متحول شدن سطح رفاه عمومی و تامین نیازمندی‌ها، رضایت خاطر شهروندان دو طرف را شاهد باشیم. وی در رابطه با تاثیر این موافقت نامه در شرایط تحریم افزود: این موضوع برای 80 میلیون نفر جمعیت جمهوری اسلامی ایران در مقابله با فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه امریکا بسیار اهمیت دارد. به ذی نفعان ایرانی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا توصیه می‌نمایم از فرصت اجرایی شدن این موافقت نامه نهایت بهره‌برداری را بنمایند. استفاده از این فرصت مستلزم کسب آمادگی‌های لازم برای دو طرف است.

اجرایی شدن این موافقت نامه، حرکتی صحیح در مسیر ارتقای قدرت رقابت اقتصادی کشور در برابر اقتصاد جهانی است. جمهوری اسلامی ایران با ممارست و تمرین رقابت اقتصادی در قالب محدود‌تری مثل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در واقع برای رقابت در ابعاد گسترده‌تر و مقیاس‌های جهانی که لازمه الحاق جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی گمرک است، آماده خواهد شد. علی ربیعی در رابطه با موقعیت ایران برای اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی ایران امکان اتصال ترانزیتی قاره‌های اروپا، آسیا و کشور‌های مختلف در غرب، شرق، شمال و جنوب را به یکدیگر فراهم می‌سازد. ما علاقه‌مندیم از این موهبت برای کمک به توسعه پایدار و رشد کشورمان و همگرایی اقتصادی سایر کشورهای منطقه به بهترین نحو استفاده کنیم. این موقعیت، نه تنها نعمتی بزرگ برای ایرانیان است بلکه همانند ثروتی عظیم برای همسایگان خوب ماست که از آن می‌توانند برای توسعه خود بهره مند شوند. در راستای ایجاد تسهیلات برای ارتباط همسایگان و کشور‌های اطراف با یکدیگر سرمایه‌های عظیمی در ایجاد شبکه گسترده‌ای از کریدور‌های مختلف جاده‌ای و ریلی برای تسهیل حمل و نقل ترانزیتی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به کریدور‌های شمال- جنوب، خلیج فارس- دریای سیاه، کریدور پنج جانبه موافقت نامه عشق آباد، کریدور‌های جاده‌ای و ریلی اکو و همچنین کریدور‌های هوایی اشاره نمود. بنادر متعدد جمهوری اسلامی ایران در جنوب دریای خزر و شمال خلیج فارس و حاشیه اقیانوس هند به ویژه چابهار، شبکه‌های جاده‌ای و ریلی و آسمان امن ایران امکان اتصال کشور‌های همسایه به یکدیگر و به سایر قاره‌ها را فراهم می‌کنند. توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیت با اتحادیه اوراسیا نه تنها منافع اقتصادی قابل توجهی برای دو طرف به همراه دارد بلکه صلح و ثبات منطقه‌ای را نیز بهبود می‌بخشد. شایان ذکر است که توافقنامه موقت تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در تاریخ 27 اکتبر به مرحله اجراء درآمد. این توافقنامه محصولات محدودی را پوشش می‌دهد، اما تقریبا کلیه محصولات عمده (حدود 55 درصد از کل صادرات اتحادیه اقتصادی اوراسیا) را شامل می‌شود. به‌طور ویژه محصولات کشاورزی و صنعتی را پوشش می‌دهد. کشورهای صادر کننده اتحادیه اقتصادی اوراسیا مزایایی محصولاتی از جمله گوشت، محصولات گوشتی، برخی از انواع شیرینی و شکلات، فلزات، مواد آرایشی، برخی وسایل الکترونیک و تجهیزات مکانیک را دریافت می‌کنند.

تهران نیز به نوبه خود مزایایی برای سبزیجات، میوه، میوه‌های خشک، مصالح ساختمانی، ظروف، فرش و محصولات فلزی دریافت می‌کند.

 

ارسال نظر