اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۱۱

قیمت بنزین در بخش کشاورزی تاثیری ندارد

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: نیازهای سوختی بخش کشاورزی منشأ گازوئیل دارد که قیمت آن ثابت می‌ماند بنابراین تغییرات قیمت بنزین تأثیری در هزینه تولید وحمل‌ونقل محصولات کشاورزی ندارد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کامبیز عباسی در رابطه با تأثیر افزایش قیمت بنزین بر بخش کشاورزی اظهار کرد: مصرف سوخت در حوزه کشاورزی گازوئیل است و در بخش‌های ماشین‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، دام، طیور و آبزی‌پروری از سوخت گازوئیل استفاده می‌شود. وی افزود: نیازهای سوختی بخش کشاورزی منشأ گازوئیل دارد که قیمت آن ثابت خواهد ماند بنابراین تغییرات قیمت بنزین تأثیری در هزینه تولید و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی ندارد. رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به عدم استفاده پهپادهای سم‌پاش از بنزین خاطرنشان کرد: پهپادهای سم‌پاش در بخش کشاورزی باتری شارژی دارند و با برق کار می‌کنند، بنابراین بنزین در این بخش هم استفاده نمی‌شود.

عباسی در رابطه با میزان سهم بخش کشاورزی از گازوئیل اذعان کرد: حدود ۸ درصد از گازوئیل کل کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که به‌صورت میانگین ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر نیاز سالانه کشور است و تقریباً روزانه ۱۲ میلیون لیتر در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد. وی افزود: از این ۸ درصد سهم گازوئیل بخش کشاورزی، ۴ درصد آن در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی مصرف می‌شود و حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر از کل میزان گازوئیل بخش کشاورزی را شامل می‌شود. رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی قاچاق سوخت وجود ندارد، عنوان کرد: به دلیل اینکه همین میزان سوخت مصرفی هم کفاف کل نیازهای بخش کشاورزی را نمی‌دهد امکان قاچاق سوخت وجود ندارد. وی افزود: این بخش یکی از همراه‌ترین بخش‌ها با سیاست‌های دولت است و با حداقل شرایط، امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند. عباسی با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت در نظام توزیع سوخت در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: نظام توزیع سوخت ما در بخش کشاورزی نیاز به یک ساختارسازی و ایجاد زیرساخت مناسب دارد و وزارت نفت لازم است به این بخش حیاتی کشور توجه بیشتری داشته باشد.

واردات آب مجازی کشور  ۷ برابر صادرات آن است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور ۵ میلیارد مترمکعب صادرات آب مجازی داریم در حالی که ۳۰ تا ۳۵ میلیارد مترمکعب واردات آب مجازی صورت می‌گیرد که در راستای کاهش صادرات آب مجازی سیاست ما این است که گیاهان پرمصرف در آب را در برنامه واردات و کم‌مصرف را در صادرات دنبال کنیم. به گزارش ایرنا، علی مراد اکبری روز دوشنبه در ششمین کنفرانس بین‌المللی- منطقه‌ای تغییر اقلیم افزود: منابع آب در کشور محدود است از این رو امکان توسعه افقی در کشاورزی وجود ندارد بنابراین باید روی توسعه عمودی یعنی بهره‌وری تمرکز کنیم که به معنای درست استفاده کردن از منابع است و در همین راستا و با توجه به اهمیت موضوع سند ملی آب را تهیه کردیم که به زودی منتشر می‌شود. وی اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی استفاده می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این عدد بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است که ما درصدد کاهش آن هستیم از این رو سیاست‌هایی را اتخاذ کردیم تا مصرف آب در بخش کشاورزی از این میزانی که اعلام می‌شود نیز کمتر شود اما بهره‌وری آن افزایش یابد. اکبری ادامه داد: تولید گیاهان آب‌بر مانند سبزیجات و صیفی‌جات در گلخانه یکی از برنامه‌های سیاستی ما در این مسیر است، اصلاح روش‌های کشت، توسعه روش کشت نشایی، اعمال کشاورزی حفاظتی و افزایش درصد مواد آلی خاک، بهره‌وری بهینه آب‌های مرزی، آبیاری هوشمند، دانش‌بنیان کردن کشاورزی، نوسازی ساختار آموزشی و ترویجی و تقویت نقش مشارکت ذینفعان در حکمرانی آب و حفظ باقیمانده گیاهی و کاهش صادرات آب مجازی برخی دیگر از برنامه‌های ما در این مسیر است.

وی تاکید کرد: در راستای کاهش صادرات آب مجازی سیاست ما این است که گیاهان پرمصرف در آب را در برنامه واردات و گیاهان کم مصرف را در صادرات دنبال می‌کنیم که با اجرای آن درصدد کاهش مصرف آب در کشور و حفظ منابع آبی زیر زمینی هستیم.

وی درباره حکمرانی آب توضیح داد: تا زمانی که حکمرانی آب در دست دولت باشد ممکن است ذینفعان پای کار نیایند بنابراین یکی از سیاست‌های ملی ما این است که در این عرصه ذینفعان را وارد عمل کنیم. معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در رابطه با بحث کشاورزی می‌دانیم که ریسک‌های مربوط به کم‌آبی و تغییر اقلیم در منطقه کم‌آبی مانند ما در چند سال گذشته شدت بیشتری گرفته است که برای برون‌رفت از آن با دو مولفه اساسی روبرو هستیم؛ یکی کاهش فشار بر منابع و دیگری سازگاری است که تمرکز ما بیشتر بر روی سازگاری است و در این راستا اقداماتی را در ابعاد ملی و منطقه‌ای انجام داده و دنبال می‌کنیم. وی افزود: در بعد ملی ارتقای بهره‌وری و صرفه‌جویی در کشاورزی و مدیریت تقاضا در قانون برنامه ششم توسعه تدوین شده و همچنین بر حفظ و صیانت از منابع طبیعی و توسعه آن در چارچوب توسعه پایدار تاکید شده است. اکبری در ادامه به وضعیت خاک در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه مقوله خاک در کشور ما تا حدی مفغول مانده و بیشتر توجه‌ها به سمت آب بوده است در حالی که خاک یکی از مولفه‌های اصلی در تغییر اقلیم است و در این روند می‌تواند به مخاطره بیفتد که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.

 

ارسال نظر