آثار میدان نفتی جدید ایران بر بازار جهانی نفت

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۷۳

نویسنده:  مسعود فتاحی|

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران اعلام کرد که کارگران شرکت اکتشاف نفت، یک میدان بزرگ نفتی با حجم 53 میلیارد بشکه نفت را کشف کردند.

رییس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: این ‌یک میدان نفتی بزرگ است که از بستان آغاز می‌شود و تا نزدیک امیدیه ادامه دارد ‌و 2 هزار و 400 کیلومتر مربع وسعت این میدان نفتی است. همچنین 80 متر عمق دارد.

مهندس هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز گفت: از سال 95 ما یک تغییر رویکرد دادیم، که باعث کاهش کشف‌ها طی چند سال اخیر شده است. حجم نفت کل این بخش 53.3 میلیارد بشکه نفت است که 31.3 میلیارد آن قبلا کشف شده و 22 میلیارد بشکه نفت جدید کشف شده است که با ضریب بازیافت (قابل استحصال) 10 درصد حدود 2.2 میلیارد بشکه نفت را از آن کشور می‌کند.

وی افزود: ابعاد این میدان اندازه کشور لوکزامبورگ یا سه برابر بحرین است که مساحت بسیار عظیمی حدود 240 کیلومتر مربع در عمق 3100 متری و ضخامت 80 متر است.

دکتر امید شکری کله سر، تحلیلگر ارشد امنیت و‌سیاست‌گذاری انرژی و نویسنده سایت United world international به بررسی این موضوع پرداخت.

با توجه به اینکه ایران در حال حاضر تحت تحریم قرار دارد و امکانات مالی و پتانسیل فنی شرکت‌های نفتی ایران تا حدی پاسخگوی میدان‌های نفتی ایران هستند و اینکه اکثر چاه‌های نفتی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و برای افزایش ضریب بازدهی و بازیافت نفت احتیاج به تکنولوژی پیشرفته است، کشف چنین میدان‌های نفتی در مقطع کنونی نمی‌تواند امتیاز خاصی برای ایران محسوب شود.

اگر کشف این میدان نفتی در شرایط عادی رخ می‌داد، آنگاه ایران می‌توانست از این ذخایر برای افزایش صادرات کشور استفاده کند.

در حال حاضر ایران به دلیل تحریم‌های امریکا صادرات بسیارکمی دارد و اگر امروزه بتواند از این میدان نفت استخراج کند که نیاز به سرمایه و تکنولوژی لازم که با وجود تحریم‌ها بسیار دشوار است، می‌توانست از نفت تولیدی این میدان استفاده کند.

 اما در حال حاضر ما با عرضه مازاد نفت در بازار جهانی و تحریم‌های ایران روبرو هستیم و کشورهایی همچون روسیه، عراق، عربستان و امریکا با افزایش تولید، جایی برای نفت ایران باقی نگذاشته‌اند که این کشور بتواند از میدان‌های نفتی در حال تولید نیز استفاده کند. در هر صورت اگر سرمایه‌گذاری لازم هم صورت بگیرد، برداشت نفت از این میدان چند سال طول خواهد کشید.

بازار جهانی نفت و اوپک تاکنون نسبت به کشف این میدان نفتی جدید واکنش خاصی نداشته‌اند، به این دلیل که آنها می‌دانند ایران تحت تحریم قرار دارد و نمی‌تواند از این میدان استفاده کند.

 با توجه به تحریم‌ها، اولویت ایران برداشت از میدان‌های مشترکی است که بیشتر با عراق است. کشورهایی مثل عراق و سایر کشورهایی که با ایران میدان مشرکی را در اختیار دارند، تولیدات آنها بیشتر است و ایران به دلیل نداشتن تکنولوژی و سرمایه لازم نمی‌تواند، پا به پای این کشورها به تولید نفت بپردازد.

 از این رو بازار جهانی و نفت واکنش نشان نداده و به نظر نمی‌رسد که در کوتاه‌مدت این میدان تاثیری در تولیدات نفت ایران داشته باشد. ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود تا ایران بتواند میزان تولید نفت خود به ویژه در میدان‌های نفتی مشترک که اولویت اول ایران است، را افزایش دهد.

با توجه به اینکه رشد اقتصادی کشورهایی همچون چین و هند که به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های نفت شناخته می‌شوند، تغییر خاصی به وجود نیامده است و در حال حاضر نیز تقاضای زیادی برای تولید نفت وجود ندارد که ایران بخواهد صادرات بیشتری داشته باشد.

 ایران با توجه به تحریم‌ها، نمی‌تواند صادرات نفت داشته باشد و به نظر نمی‌آید که این میدان نفتی جدید در کوتاه‌مدت تاثیری بر بازار نفت و معادلات منطقه‌ای نفت داشته باشد.

حسن خسروجردی رییس سابق هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و رییس شورای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نیز در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: این میدان نفتی که کشف شده است، تا زمانی که مورد استفاده قرار نگیرد، هیچ امتیاز خاصی برای ایران ندارد.

در حال حاضر این میدان نفتی با وجود تحریم‌های امریکا نمی‌تواند به صادرات نفت کمک کند. حتی اگر تحریم‌ها نیز شکسته شود، باز می‌توان گفت که امتیاز خاصی ندارد، به این دلیل که این میدان نفتی تنها کشف شده و نفتی از طریق این میدان استخراج نشده است.

اما کشف این میدان نفتی موجب افزایش ثروت زیرزمینی ایران می‌شود. کشف این میدان جدید که میدان نسبتا بزرگی هم است، ثروت زیرزمینی کشور را بالا می‌برد. شاید در چند سال آینده با استخراج نفت از این میدان نفتی، وضعیت ایران از عربستان نیز بهتر شود.

منبع: اسپوتنیک

 

 

ارسال نظر