بررسی فرودگاه‌های پرترافیک کشور

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۶۵

براساس تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شاخص‌های هوانوردی (نشست و برخاست و حجم بار و مسافر جابه‌جا شده) در9 فرودگاه کم ترافیک کشور طی نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خوبی داشته‌اند و در برخی فرودگاه‌ها شاهد رشد 2 تا 3 برابری دراین شاخص‌ها بودیم.

اما بهبود شاخص‌های هوانوردی در فرودگاه‌های کوچک کشور در شرایطی رقم می‌خورد که بررسی شاخص‌های هوانوردی فرودگاه‌های بزرگ و پرترافیک کشور، رشد محسوسی را ثبت نکرده‌اند، این درحالی است که زمانی می‌توان به آینده حوزه هوایی کشور امیدوار بود که رشد و بهبود در تمامی فرودگاه‌ها رخ دهد و محدود به فرودگاه‌های کوچک نباشد. اهمیت رشد در برخی شاخص‌های هوانوردی فرودگاه‌های کشور بهانه‌ای شد تا روزنامه «تعادل» نگاهی به وضعیت فرودگاه‌های کشور به‌ویژه فرودگاه‌های پرترافیک داشته باشد تا تصویری کلی از شرایط کنونی صنعت فرودگاهی کشور حاصل شود.

     فرودگاه‌های فعال کشور

براساس تازه‌ترین آمار مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در حال حاضر ۸۷ فرودگاه در کل کشور فعال هستند که ۵۳ فرودگاه در مالکیت شرکت ناوبری جمهوری اسلامی ایران است و دیگر فرودگاه‌ها متعلق به مناطق آزاد، شرکت نفت یا نیروهای نظامی و انتظامی هستند.

 اما این 53 فرودگاه فعال که تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها هستند به 3 دسته فرودگاه تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از فرودگاه‌هایی با مرزهوایی، فرودگاه داخلی و بین‌المللی.

   فرودگاه با مرز هوایی: فرودگاه‌های دارای مرز هوایی آنهایی هستند که در مناطق مختلف کشور یا به دیگر فرودگاه‌های داخلی در پرواز کمک می‌کنند یا برای پروازهای بین‌المللی خدماتی را در نظر می‌گیرند تا سفر به خوبی صورت بگیرد.

   فرودگاه‌های داخلی: همان فرودگاه‌هایی است که خدمات پروازهای داخلی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند، برخی از این فرودگاه‌های داخلی در صورت نیاز خدمات پروازهای بین‌المللی را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

   فرودگاه‌های بین‌المللی: فرودگاه‌های بین‌المللی نیز همانطور که از نامشان پیداست فرودگاه‌هایی هستند که در فهرست بین‌المللی AIP ثبت شده‌اند و ویژگی‌های خاصی برای مرزهای هوایی، استاندارد‌های پزشکی و دیگر خدمات پروازی دارند.

     فرودگاه‌های پرترافیک

اما سوال این است که کدام از یک فرودگاه‌های کشور پرترافیک‌تر از بقیه هستند، اگرچه بررسی گزارش‌های ماهیانه شرکت فرودگاه‌ها درباره حجم نشست و برخاست، تعداد مسافر و حجم بار نشان می‌دهد که گاهی رتبه فرودگاه‌ها نسبت به یکدیگر تغییر می‌کند، اما به‌طور کلی 5 فرودگاه پرترافیک کشور و تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها عبارتند از:

   فرودگاه مهرآباد: این فرودگاه علاوه بر اینکه بیشترین تعداد پروازهای ممکن در کشور را دارد و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور برای پروازهای داخلی است، شلوغ‌ترین فرودگاه کشور هم محسوب می‌شود. در این فرودگاه شرکت‌های مختلف هواپیمایی فعال هستند که این شرکت‌ها شامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ماهان، کیش‌ایر، معراج، قشم ایر، زاگرس، تابان و... است.

   فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد: این فرودگاه دومین فرودگاه پر رفت‌وآمد ایران بعد از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است و از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه، دارای رتبه نخست در ایران است.

بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه بین‌المللی مشهد پرواز دارند و ظرفیت این فرودگاه سالانه حدود ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی است و هر ساله بیش از ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره را می‌پذیرد.

   فرودگاه دستغیب شیراز: این فرودگاه پس از فرودگاه امام خمینی مجهزترین فرودگاه ایران از لحاظ تجهیزات ناوبری و الکترونیک است و علاوه برداشتن پروازهایی به شهرهای داخلی ایران، تعدادی پرواز خارجی و به خصوص به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و فرودگاه همچنین دارای کاربرد نظامی است. این فرودگاه سومین فرودگاه پررفت‌وآمد کشور است که تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها قراردارد.

   فرودگاه اهواز: این فرودگاه چهارمین فرودگاه پرترافیک کشور محسوب می‌شود و میانگین پروازهای داخلی و خارجی - ورود خروج - فرودگاه اهواز روزانه ۷۰ پرواز است. مسیرهای پروازی از اهواز عبارتند از: تهران، اصفهان، یزد، شیراز، رشت، تبریز، مشهد، کیش، عسلویه، خارک، شیراز، سیری، دوبی، عربستان و کویت. همچنین شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، آسمان، ماهان، کاسپین، ایران ایرتور، آتا، کارون، وارش، کیش ایر، قشم ایر، تابان و زاگرس در این فرودگاه فعال هستند.

   فرودگاه کیش: فرودگاه بین‌المللی کیش بعد از فرودگاه دستغیب شیراز، پنجمین فرودگاه پرتردد کشور است، این فرودگاه از نظر باری و مسافری، پذیرای حجم بالایی از نقل و انتقال است. پروازهای داخلی این فرودگاه به مقصد تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندر عباس، کرمان، اهواز، تبریز، یزد، همدان، بوشهر، رشت، کرمانشاه، ساری، کاشان، گرگان، جم، عسلویه، ارومیه و سنندج است، ضمن اینکه از این فرودگاه به مقصد دوبی و مسقط هم پرواز صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر