تحلیل

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۶۳

چگونه روسیه امریکا را در رتبه‌بندی ابرقدرت‌ها کنار زد

دیپلماسی ایرانی| به عقیده نشریه چینی Sohu، ایالات متحده به‌طور پیوسته در حال از دست دادن موقعیت پیشروی خود در رده‌بندی جهانی است و جای خود را به روسیه می‌دهد.

نویسنده این مقاله معتقد است که با وجود اینکه ایالات متحده هنوز خود را قدرتمندترین کشور دنیا به حساب می‌آورد، اما در واقعیت، امریکا دیگر چنین کشوری نیست. ایالات متحده خودش را فریب می‌دهد و به این ادعای خود ادامه می‌دهد که قادر مطلق است. مفسر چینی بر این باور است که: هرچه ایالات متحده با روش‌های نادرست‌تر تلاش کند به سلطه جهانی دست یابد، مخالفان بیشتری نیز پیدا می‌کند. رتبه‌بندی بین‌المللی امریکا رو به کاهش است و تعداد بیشتری از کشورها جرات می‌کنند این حرف را بلند بزنند که بدون شک چهره واشنگتن را خدشه‌دار می‌کند. علاوه بر این، حتی نزدیک‌ترین متحدین ایالات متحده - کشورهای اروپایی - سروصدا راه می‌اندازند. بنابراین، واشنگتن باید به این فکر کند که چه اشتباهی انجام می‌دهد. اگرچه همه‌چیز کاملاً آشکار است. جنگ‌های بسیاری که ایالات متحده در سراسر جهان انجام داده قدرت این کشور را تضعیف کرده است. یک قدرت بزرگ پول زیادی را برای «جنگ» خرج می‌کند و بیشتر کشورها از نفوذ مخرب ایالات متحده آگاه هستند و با شعارهای دروغین امریکایی هم خط نمی‌شوند. بنابراین، اگرچه امریکا هنوزهم در میان سه ابر قدرت قرار دارد، اما دیگر تاج و تختش بسیار ازهم گسیخته شده است.

در ادامه، نویسنده در مورد روسیه می‌نویسد، کشوری که بدون شک در این اواخر موقعیت خود را به‌طور قابل توجهی تقویت کرده و پتانسیل نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. دقیقا به همین دلیل است که ایالات متحده روسیه را به یک دشمن اصلی تبدیل کرده است و سعی دارد این ایده را در کشورهای دیگر هم القا کند. این نشریه چینی خاطرنشان می‌کند که حملات و تجاوز از جانب غرب برای تضعیف قدرت بزرگ روسیه طراحی شده است، اما شکست روسیه با توجه به تجربه پیروزمندانه‌اش در جنگ جهانی دوم، کار آسانی نیست. در عین حال، عملکرد وزارت دفاع فدراسیون روسیه در چارچوب وظایف مربوط به نوسازی نیروهای مسلح روسیه نتایج بسیار خوبی را نشان می‌دهد و کار موثر سرگئی شویگو، وزیر دفاع نیز به نوبه خود بیانگر این مطلب است.

نویسنده در مورد سومین بازیگر اصلی در صحنه جهانی می‌نویسد  کشورچین. با وجود پیشرفت موج مانند این کشور، قدرت همه‌جانبه جمهوری خلق چین بطور بی‌سابقه‌ای توسعه یافته و در زمینه‌های مختلف به شاخص‌های بالایی رسیده است. چین نیز مانند روسیه به دلیل قدرت در حال رشد روزافزون خود به عنوان دشمن ایالات متحده معین شده است و اگرچه چین هنوز از نظر نظامی به پای امریکا نمی‌رسد، اما وحدت این ملت را نباید دست کم گرفت.

کابوس جدید اسراییل  در خاورمیانه

اسپوتنیک |خروج سربازان امریکایی از شمال سوریه به فرمان ترامپ وضعیت روسیه را به عنوان نیروی نظامی برتر که بطور فعال در درگیری‌های خاورمیانه شرکت می‌کند، مستحکم‌تر ساخت. بسیاری از مقامات اسراییل نگران آن هستند که ایالات متحده منطقه را ترک کرده است. به نظر آنها، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج امریکایی‌ها از سوریه می‌تواند به دشمنان اسراییل در لیبی، سوریه و نوار غزه شجاعت بدهد. علاوه بر این، تل آویو معتقد است که مسکو می‌تواند از موشک‌های زمین به هوا علیه جنگنده‌های اسراییلی که به مواضع ایران در سوریه حمله می‌برند، استفاده کند.  در عین حال، عده‌ای در نقش رهبری‌کننده جدید روسیه، فرصتی برای جلوگیری از تشدید درگیری بین اسراییل و ایران می‌بینند. کارشناسان پرسش شده بر آن بودند که برای تجزیه و تحلیل عواقب جابه‌جایی جدید نیروها برای بیت المقدس، ابتدا لازم است بدانیم که چرا مسکو به خاورمیانه علاقه‌مند است. نظر بسیاری از کارشناسان در مورد این موضوع متفاوت و عبارت بود از تمایل مجدد روسیه به قدرت بزرگ شدن، کاهش دادن نفوذ ایالات متحده در منطقه، کاربرد از «ورق خاورمیانه» دراختلاف با اوکراین و همچنین آزمایش سلاح‌های جدید تولید شده در سال‌های اخیر و حمایت از بشار اسد رییس‌جمهور سوریه و نشان دادن اینکه روسیه متحدین خود را رها نمی‌کند و با جهادیون در سوریه مبارزه می‌کند، نه در قفقاز. مایکل اورن، سفیر پیشین اسراییل در امریکا، خاطرنشان کرد که بیت‌المقدس باید این واقعیت را قبول کند که هم‌ترازی نیروها در خاورمیانه تغییر کرده است. وی تأکید کرد که در همان زمان، طرف اسراییلی نمی‌تواند طوری وانمود کند که روسیه برای آن متحد خواهد بود، اما ارزش ندارد که آن را دشمن معرفی کنیم. وی افزود: «ما می‌توانیم با آنها به توافق موقت برسیم.» رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه از آغاز عملیات نظامی در سوریه در 9 اکتبر خبر داد. این عملیات چشمه صلح نامیده شد، هدفش مبارزه با حزب کارگران کردستان بود (پ.ک.ک) که در ترکیه به عنوان یک حزب تروریستی ممنوع بوده و جنگ با دولت اسلامی است. (دولت اسلامی، در روسیه ممنوع است) . عملیات نظامی به‌طور مشترک با یگان‌های ارتش آزاد سوریه انجام می‌شود. امریکا از حمایت کردها در اقداماتشان علیه آنکارا خودداری و نیروهای خود را از سوریه خارج کرد. مبارزان کرد - «نیروهای دموکراتیک سوریه» که معمولاً از سوی واشنگتن پشتیبانی می‌شدند، آن تصمیم‌گیری واشنگتن را «ضربه چاقو به پشت» نامیدند. به دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، بسیاری از رسانه‌ها ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه را مالک جدید خاورمیانه خواندند.

 

ارسال نظر