تحلیل

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۰۰:۲۶:۰۸
کد خبر: ۱۵۵۱۳۲

نقش اعراب در تخریب سوریه کمتر از ترکیه نیست

عبدالباری عطوان| العالم (سوریه)|

 عرب‌ها در ویرانی سوریه با «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه شریک هستند و همه تروریست‌ها از خاک ترکیه و با هزینه اعراب وارد سوریه شدند و اکنون چگونه نگران سوریه شده‌اید و برای مردم این کشور اشک تمساح می‌ریزید؟

امروز اعراب برای سوریه اشک تمساح می‌ریزند و سوریه برای آنها به‌ویژه اعراب حاشیه خلیج فارس عزیز شده است و برای سوریه نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب در مصر برگزار می‌کنند.

امروز همه آنها حمله ترکیه به سوریه را محکوم می‌کنند در حالی که همین عرب‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برای تخریب و ویرانی سوریه هزینه و از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت و پشتیبانی کردند.

ما هنوز جنایت‌های اعراب را در سوریه فراموش نکرده‌ایم، زشت‌تر اینکه در مقر اتحادیه عرب درباره سوریه جلسه برگزار می‌کنند در حالی که عضویت سوریه را در اتحادیه عرب تعلیق کرده‌اند و نماینده‌ای از این کشور در اتحادیه حضور ندارد.

همه این اقدامات دروغ است ما عرب‌ها عادت کرده‌ایم که خودمان را فریب بدهیم و خطاب به سران کشورهای عربی افزود: اگر می‌خواهید درباره سوریه بحث کنید ابتدا باید سوریه را به اتحادیه عرب بازگردانید و به شکست خود در سوریه اعتراف کنید.

 حمله ترکیه به سوریه با هر نام و نشانی، نقض حاکمیت یک کشور مستقل است. حضور روسیه، ایران و حزب‌الله در سوریه با حضور دیگر طرف‌ها متفاوت است زیرا آنها به درخواست و با موافقت دولت قانونی سوریه در خاک این کشور حضور دارند.

حمله ترکیه به سوریه تجاوز نظامی است، حمله به شمال شرق سوریه و شرق فرات به این دلیل است که این منطقه مخزن اصلی نفت و گاز و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی سوریه به شمار می‌رود.

 سوریه بدون شرق فرات و شمال شرق این کشور چیزی نخواهد داشت و امنیت غذایی سوریه در گروه شرق فرات است.

ادعای ترکیه درباره تجاوز به خاک سوریه براساس توافق آدانا یک ادعای باطل است زیرا این توافق فقط اجازه ورود نظامیان ترکیه به عمق پنج کیلومتری خاک سوریه می‌دهد.

براساس بسیاری از نشانه‌ها و دلایل می‌توان گفت که دونالد ترامپ، اردوغان را فریب داد و او را وارد باتلاق سوریه کرد همان‌طور که صدام حسین را برای حمله به کویت فریب دادند.

هیچ گروهی در این منطقه به اندازه کردها به ترامپ خدمت نکردند، ترامپ برای ترکیه و کردهای سوریه توطئه چینی کرد و هر دو طرف را به باتلاق انداخت و این تجاوز ممکن است به بازگشت خطرناک‌تر داعش منجر شود.

رییس‌جمهوری ترکیه ابتدا اعلام کرد که ما از برادران سوری میزبانی می‌کنیم و اکنون درتلاش است به بهانه اسکان همین آواره‌ها، قبرسی دیگر در شمال سوریه ایجاد کند.

اردوغان اگر راست می‌گوید و خواستار حل مشکل سوریه و آوارگان است باید با دولت قانونی سوریه همکاری و مذاکره کند و روسیه هم به عنوان هم پیمان دو طرف می‌تواند نقش آفرینی کند.

چرا باید آوارگانی از مناطق مختلف سوریه در شرق فرات ساکن شوند و چرا نباید با هماهنگی دولت سوریه به شهرهای خود بازگردند؟

تحقیر و توهین اعراب  پس از سود کلان

ویدئویی جنجالی اخیرا در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که در آن «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا با لحنی تمسخرآمیز در حال تقلید صدای یکی از پادشاهان کشورهای عربی است.

رییس‌جمهور امریکا در جمع هواداران خود ادای صحبت کردن یکی از پادشاهان کشورهای عربی (به احتمال زیاد شاه سعودی) را در‌آورد و ماجرای گفت‌وگوی تلفنی با او را پس از به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بازگو کرد.

ترامپ با تقلید صدای این پادشاه عربی افزود: «من گفتم پادشاه چه می‌خواهی؟ چه شده؟ پادشاه هم گفت: قصد داریم مخالفت شدید خود را با این موضوع اعلام کنیم. من هم گفتم که مایل بودم زودتر به شما اطلاع بدم؛ شرمنده.»

ترامپ گفت: پیش از اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل به بهانه مختلف از پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی سران کشورهای عربی از جمله پادشاه مذکور خودداری می‌کرد تا آنها او را از این تصمیم منصرف نکنند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در پایگاه اجتماعی توئیتر در این خصوص نوشتند: منظور رییس‌جمهور امریکا ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان است. برخی از آنها در صحت ادعای خود به نحوه ادا در آوردن ترامپ استناد کردند.

کاربری دیگر نوشت: متاسفانه این اوضاع عربستان است.

کاربری دیگر نوشته که مسلما منظور او پادشاه اردن نیست؛ زیرا ترامپ ادای یک شخص سالخورده را درآورد.

فرد دیگری افزود: ترامپ درباره کسانی که متحدانش هستند و قراردادهای میلیونی با وی بسته‌اند؛ این‌گونه صحبت می‌کند.

منبع: عصر دیپلماسی

 

ارسال نظر