آرزوهای بر باد رفته

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۰۴۱
آرزوهای  بر باد  رفته

محمود خاقانی|

کارشناس بین‌المللی انرژی|

پس از استعفای آقای مایکل مکینلی Michael McKinley از دیپلمات‌های با سابقه و نزدیک به مایک پمپئو روز پنجشنبه 18 مهرماه 98 که گفته می‌شود خروج او از وزارت امورخارجه برای مایک پمپئو یک کمبود شدید محسوب خواهد شد شایعاتی در واشنگتن شنیده می‌شود مبنی براینکه روزشمار اخراج مایک پمپئو از سمت وزیر امور خارجه امریکا شروع شده است.

   آرزوهای مایک پمپئو

مایک پمپئو مشهور است به جاه طلب بودن و اینکه آرزو دارد که روزی نامزد ریاست‌جمهوری امریکا بشود. او با توجه به سوابق امنیتی و ریاست سازمان سیا امریکا براین تصور است که یکی از بهترین نامزد‌ها برای حزب جمهوریخواه و صنایع نظامی و شرکت‌های نفتی برای ریاست‌جمهوری امریکا پس از دوران چهار سال دوم دونالد ترامپ خواهد بود. اما ماجرای اوکراین و اینکه او اول گفت در جریان مکالمه تلفنی ترامپ و رییس‌جمهوری اوکراین نبوده و بعد معلوم شد که درزمان مکالمه تلفنی دو رییس‌جمهور در دفتر آقای ترامپ حضور و دخالت داشته است اوضاع را برای مایک پمپئو به هم ریخت. از سوی دیگر گفته می‌شود که توافق بکلی سری با ترکیه برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه و باز گذاشتن دست دولت اردوغان برای تصرف بخشی از خاک سوریه و تغییر ترکیب جمعیت منطقه با سایر قوم‌های سوری به جای کردها از طرح‌های مایک پمپئو بوده که تصور نمی‌رفت عکس العمل منفی جهانی به‌شدتی که امریکا و ترکیه شاهد آن بودند را به همراه داشته باشد. کارشناسان معتقدند که به زودی ممکن است پمپئو یا اخراج شود و یا استعفا دهد. به همین دلیل در واشنگتن شایع است که پمپئو برای ماندن دست و پا می‌زند.

   حمله به نفتکش ایرانی ؟

 باقیمانده گروه جنگ افروز به‌قول وزیر امورخارجه جمهوراسلامی ایران «گروه ب» دردولت ترامپ سعی دارند که نظریه صلح درتنگه هرمز اجازه فعال شدن پیدا نکند و برای کاهش فشارهای روانی علیه توافق سری امریکا و ترکیه (برخی معتقدند که روسیه هم در این توافق نقش دارد) و ماجرای افتضاحی که دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری اوکراین به بار آورده است، باید علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ابعاد جنگ روانی را گسترش و افزایش داد به همین دلیل آقای پمپئو شروع به رجزخوانی کرده است. برخی از کارشناسان می‌گویند که حمله به نفتکش متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ هم ممکن است دراین رابطه بوده باشد.

   کدامین را باور کنیم: قسم روباه یا دم خروس؟

سیاستمداران غربی که با نظام جمهوری اسلامی ایران توافق برجام را امضا کرده‌اند تاکنون از خود شخصیتی نظیر روباه نشان داده‌اند و مرتبا قسم می‌خورند که ما چنین و چنان نظر و نیت داریم. آقای ترامپ گفت ما اصلا بیخودی نیروهای نظامی در خاورمیانه داریم و به همین دلیل گفتیم که نیروهای ما از سوریه بیرون بیایند. بعد روزجمعه 19 مهرماه 98 آقای مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا، رسما  اعلام می‌کند که اعزام جدید نیروها و تجهیزات به عربستان پاسخی به «تهدیدات مداوم ایران در منطقه است و تصویب آن پس از گفت‌وگویی با محمد بن سلمان درباره تلاش‌ها برای محافظت در برابر تجاوز ایران» صورت گرفت. آقای مارک اسپر که با خبرنگاران به همراه ژنرال مارک مایلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، صحبت می‌کرد گفت اعزام نیروها و تجهیزات بیشتر به عربستان حاوی این پیام به ایران است که: «به حاکمیت کشور دیگری حمله نکنید، منافع امریکا و نیروهای امریکایی را تهدید نکنید، یا اینکه ما جواب خواهیم داد». وزیر دفاع امریکا در نشست خبری‌اش با تأکید بر اینکه خانواده

 آل سعود در سرزمین عربستان «شریک امنیتی دیرینه ما در خاورمیانه است» گفت تصمیم جدید پس از درخواست آل سعود اتخاذ شد. کارشناسان معتقدند که امریکا نگران سقوط خانواده آل سعود در عربستان است و به همین منظور براساس آمارهای پنتاگون، از ماه مه 2019 یعنی حدود پنج ماه قبل تا کنون حدود ۱۴هزارنفر بر تعداد نیروهای نظامی امریکایی در عربستان و منطقه خاورمیانه افزوده شده است. درواقع مراقبت و امنیت از خانواده آل سعود در عربستان را نیروهای امنیتی امریکایی عهده‌دار شده اند. زیرا، به‌قرار معلوم نزدیک‌ترین نفر امنیتی به پادشاه که اخیرا دریک درگیری مسلحانه کشته شد، قصد کشتن پادشاه یا بن سلمان را داشته است. بنابراین، ادعای ترامپ که ما قصد داریم از خاورمیانه بیرون بیاییم دروغ است .

   اخراجی‌ها؟

اکثر اخراجی‌ها در دولت ترامپ سعی کرده‌اند در ارتباط با ایران مدعی باشند که سیاست آنها حل و فصل اختلافات از طریق مذاکره است. اما جمهوری اسلامی ایران متوجه دم خروس بود و قسم آنها را باور نکرد. روز جمعه 19 مهرماه 98 آقای مایک پمپئو از جمهوری اسلامی ایران خواست که رفتار خودش را تغییر بدهد وگرنه شاهد فروپاشی اقتصاد خود خواهد بود. این درحالی است که بسیاری از ناظران سیاسی در واشنگتن منتظر توئیت دونالد ترامپ مرتبط با برکناری مایک پمپئو از سمت وزارت امورخارجه امریکا هستند و معتقدند که مایک پمپئو به زودی به جمع اخراجی‌های دولت ترامپ خواهد پیوست.

   چرا امریکا از خاورمیانه بیرون نخواهد رفت؟

امریکا برنامه تصرف چاه‌های نفت در عربستان و شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس را به اجرا گذاشته است. به همین دلیل طرح صلح ارایه شده توسط جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل برای نزدیکی و اتحاد کشورهای منطقه به منظور حفظ صلح و آرامش درمنطقه با منافع امریکا تضاد دارد. زیرا، دلار امریکا در خطر از دست دادن موقعیت فعلی در اقتصاد جهانی است و امریکا سعی دارد برای دلار امریکا با نفت خاورمیانه یک پشتوانه نفتی و گازی (هیدروکربوری) برای دلار امریکا تعریف کند. این مطلب را دولت امریکا در 29 ژوئن 2017 رسما اعلام کرد که سیاست خارجی امریکا برتسلط کامل در بازار‌های انرژی جهان تکیه دارد. فلذا در این راستا ایران یا باید تسلیم امریکا بشود و یا تحریم‌ها و وضع فعلی ادامه خواهد یافت. مشکلی که دولت ترامپ با آن مواجه است و همین امر موجب تشدید رجز خوانی‌های دولت امریکا علیه ایران شده است مقاومتی است که مردم ایران از زمان خروج امریکا از برجام تاکنون نشان داده‌اند و عدم موفقیت دولت ترامپ در به زانو درآوردن ایران ممکن است به شکست ترامپ در انتخابات 2020 امریکا منجر شود.

   راهپیمایی اربعین و نگرانی امریکا؟

تلاش‌های زیادی به عمل آمد و پول‌های زیادی هزینه شد تا در عراق نا امنی و جوی پدید بیاید که راهپیمایی میلیون‌ها نفر از خانه وکاشانه شان برای زیارت کربلا دچار اختلال شود. اما خوشبختانه این تلاش‌ها شکست خورد و عراق میزبان زائران اربعین است. هنوز معلوم نیست تک تیراندازهایی که درطول اعتراضات مردمی در عراق به مردم تیراندازی می‌کردند و بسیاری را کشتند کی هستند از کجا دستور می‌گرفتند؟

   نتیجه‌گیری:

دراین تردیدی نیست که فساد و اختلاس در میان دولت مردان و احزاب سیاسی عراق متاسفانه بیداد می‌کند و درطول چند سال اخیر حداقل 450 میلیارد دلار از پول نفت عراق گم شده است. امریکا نقش مهمی در توسعه فساد و اختلاس در عراق دارد و گفته می‌شود که میلیون‌ها دلار رشوه و فساد در فروش بیش از چهار ونیم میلیارد دلار تسلیحات امریکایی به دولت عراق مطرح است. در طرح‌های عمرانی هم امریکایی‌ها و شرکای اروپایی آنها موجب فساد و اختلاس‌های کلان شده‌اند و بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها ناتمام مانده‌اند. آنچه امریکا و متحدان اروپایی امریکا را به‌شدت نگران کرده است اتحاد مردم ایران، عراق و سوریه است و سعی دارند به هرقیمتی از این اتحاد جلوگیری کنند و اجازه ندهند که طرح صلح ارایه شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اخیر سازمان ملل متحد تحقق پیدا کند. ناظران آگاه و کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند که هنوز انرژی‌های فسیلی دراقتصاد کلان جهان حرف اول را می‌زنند و ایران می‌تواند با دیپلماسی «انرژی برای صلح» تامین امنیت عرضه انرژی برای مصرف کنندگان وتامین امنیت تقاضا و بازار برای تولید کنندگان و صادرکنندگان انرژی را رهبری کند و تلاش‌های امریکا و متحدان اروپایی‌اش برای تفرقه انداختن بین مردم منطقه به منظور حکومت کردن برآنها را خنثی سازد.

 

ارسال نظر