تروریسم اقتصادی امریکا خطرناک‌تر از داعش

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۲۷

کارشناسان معتقدند دلار به ابزار سلطه امریکا بر دنیا تبدیل شده است. در این میان، پیامد تروریسم اقتصادی امریکا از گروه‌هایی مانند داعش بیشتر است و با هزینه کمتر و نتیجه بیشتر به اجرا می‌رسد.

نفوذ دلار در اقتصاد جهانی و مراودات تجاری و مالی کشورها انکارناپذیر است و از قرارداد «برتون وودز» که جایگزینی دلار با طلا به عنوان پشتوانه پولی بین کشورها به رسمیت شناخته شد تاکنون ارز دیگری نتوانسته جایگاه دلار را از آن خود کند به‌طوری که امروز ۶۰ درصد ذخایر جهانی به دلار است.

به دلیل انحصار امریکا در این ارز و اعمال نفوذ و سوءاستفاده‌هایی که امریکایی‌ها برای افزایش قدرت جهانی خود از طریق دلار صورت داده‌اند، کشورها به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

در ایران هم هر چند پس از خروج امریکا از برجام مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ ارز از جمله دلار سرکوب تورم در سال‌های گذشته بود اما بیشترین تحریم‌ها از جانب دلار به کشور تحمیل شد. بسته شدن دریچه‌های نقل و انتقالات مالی دلارمحور و به فروش نرسیدن نفت ایران و نیز کاهش درآمدهای دلاری و افت جریان عرضه دلار منجر به التهاب فضای اقتصادی کشور شد.

البته این مشکل تنها به ایران محدود نمی‌شود و امروز بسیاری از کشورها به واسطه پدیده سلطه و انحصار دلار با مشکلاتی مواجهند و نوسانات دلاری و اعمال مقررات مالی خودخواهانه در این حوزه از سوی امریکا باعث شده اقتصاد کشورها تحت تاثیر از این جریان آسیب ببینند و در مقابل اقتصاد امریکا ضعیف‌تر شوند.

«یحیی آل‌اسحاق» فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با پژوهشگر ایرنا درباره سخنان رییس‌جمهوری در خصوص سوءاستفاده‌های امریکا از دلار که مصداق ترویسم اقتصادی است با صحه گذاشتن بر این واقعیت گفت: قسمت عمده معاملات و فعالیت‌های اقتصادی کشورها بر پایه دلار است و همین انحصار امریکا در دلار و تهدیداتی که از طریق دلار انجام می‌دهد باعث شده که امروز ۶۰ درصد ذخایر جهانی به دلار باشد.

وی با بیان اینکه نوسانات دلار اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: سوءاستفاده امریکا از این قدرت، دنیا را نگران کرده است چرا که هر لحظه با هر تصمیم امریکا درباره دلار امکان آسیب وارد شدن به اقتصاد کشورها وجود دارد. به همین دلیل اعضای اتحادیه اروپا نسبت به یکسان‌سازی واحد پولی خود اقدام کردند و از این‌طریق توانستند تا حدی در برابر دلار مقاوم شوند.  این فعال اقتصادی ادامه داد: با رشد اقتصاد چین در دنیا و آغاز جنگ اقتصادی این کشور با امریکا شاهد بودیم که یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا هم دلار را از فعالیت‌های اقتصادی خود حذف کرد و امروز چین با ۶۰ کشور دنیا معاملات غیردلاری دارد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه امریکا با همه کشورها وارد جنگ اقتصادی شده است، گفت: امروز چهره جنگ تغییر یافته و به جای جنگ نظامی بین کشورها شاهد جنگ اقتصادی هستیم که البته در سال‌های گذشته هم این موضوع وجود داشته اما در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به اوج خود رسیده است.

وی تاکید کرد: امریکا خود را در جنگ اقتصادی با کشورها موفق می‌بیند و با همین ابزار دلار و سیستم سوئیفت و غیر سوئیفت این جنگ را مدیریت کرده است به‌طوری که هر معامله‌ای بیش از ۱۰ هزار دلار باید با اجازه این کشور انجام شود وگرنه اجازه نقل و انتقالات دلار داده نمی‌شود و کشورها مورد تنبیه و تحریم امریکا قرار می‌گیرند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نخ تسبیح تمام مبادلات تجاری در دنیا دلار است و امریکا از این موضوع سوءاستفاده می‌کند، گفت: دلار به ابزار سلطه بر دنیا تبدیل شده است. نفوذ تروریسم اقتصادی از گروه‌های تروریستی مانند داعش هم بیشتر است و با هزینه کمتر و نتیجه بیشتر به اجرا می‌رسد.

آل‌اسحاق با اشاره به عزم جهانی برای شکست انحصار دلار در اقتصاد دنیا اظهار داشت: عزم بین‌المللی برای اینکه کشورها از سلطه دلار خارج شوند به وجود آمده و آغاز شده است و همان‌طور که گفته شد بسیاری از کشورها نسبت به انجام معاملات غیر دلاری اقدام کرده‌اند و ایران هم با موافقتنامه اوراسیا که یکی از موضوعات آن مبادلات مالی و تجاری با ارز ملی بین کشورهای عضو است به این حرکت جهانی پیوست.

وی تاکید کرد: مطمئن هستیم که به زودی با ایجاد اتحاد بین کشورها برای شکست انحصار دلار، اقتدار دلاری امریکا به زمین می‌خورد.

یکی از راهبردی‌ترین راهکار شکست برنامه‌های ترامپ برای تحت سلطه قرار دادن کشورها و تحریم آنها، افزایش منافع مشترک و قراردادهای برد- برد بین کشورها است. چنانکه دیدیم به دلیل وجود منافع هندی‌ها و افغان‌ها در بندر چابهار این بندر معاف از تحریم‌ها شد.

در بحث خروج از سلطه دلار هم نیاز به تعریف منافع مشترک بین کشورها داریم به این معنا که اجرای قراردادهای غیردلاری برای هر کشور طرف ایران دارای مزیت و جذاب باشد. البته ایران تجربه مراودات تجاری غیردلاری با کشورهای همسایه، چین و هند را دارد که اگر در معاملات گسترده و با حجم مالی بالا به اجرا برسد می‌تواند این سلاح سرد امریکایی‌ها را غلاف کند.

 

ارسال نظر