وقتی اسراییل منافع امریکا را در عراق به چالش می‌کشد!

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۹۲۸

عماد  حسینی|

حملات اسراییل علیه پایگاه‌های حشد شعبی پیشبرد دولت امریکا را در وضعیت بغرنجی قرار داده و برنامه‌های واشنگتن را در این کشور تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

کارشناسان عراقی بر این باورند گرچه حملات اسراییل در عراق با پایان انتخابات اسراییل فروکش کرده اما توفانی که با خود به همراه آورده همچنان جایگاه و سرنوشت برنامه‌های امریکا را در‌می‌نوردند.

به اعتقاد تحلیلگران روزنامه امریکایی آلمانیتور اقدامات اسراییل در عراق به‌شدت دولت ترامپ را در وضعیت بغرنجی قرار داده و باعث شده است تا خطوط قرمز جدیدی را برای منافع منطقه‌ای خود ترسیم کند.

از نگاه آلمانیتور امریکا نه خواهان نزدیکی هر چه بیشتر بغداد به تهران است و نه قصدی برای گشودن جبهه جدیدی از سوی گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران در عراق علیه منافع خویش است زیرا چنین اقداماتی هر چند تبلیغاتی و رسانه‌ای بطور حتم برنامه‌های واشنگتن را برای آینده عراق تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به تعبیری واضحتر فشار حداکثری که امریکا و اسراییل به دنبال وارد کردن آن بر جمهوری اسلامی ایران بودند، در نقطه غلطی وارد شده است به‌خصوص که شماری از گروه‌های حشد شعبی که مورد هدف تهاجم اسراییل قرار گرفتن عزم خود را برای پاسخگویی به این حملات به هر نحو ممکن جزم کرده و چون دسترسی به اسراییل به دلیل شرایط جغرافیایی چندان میسر نیست مهم‌ترین متحد آن یعنی ایالات متحده را در برنامه اقدامات تلافی جویانه خویش قرار داده تا این کشور همیشه حامی اسراییل پاسخگوی اقدامات رژیم مورد حمایت خود باشد.

به بیانی واضحتر از دیدگاه این تحلیلگران فخر فروشی تبلیغاتی انتخاباتی نتانیاهو برای دونالد ترامپ در آستانه انتخابات گران تمام شده است و می‌تواند همچنان تبعات قابل توجه خود را در پی داشته باشد.

یکی از این تبعات کنترل مناطق مرزی عراق وسوریه توسط نیروهای حشد شعبی و عدم همکاری با نیروهای امریکایی است که به خودی خود ضربه جبران‌ناپذیری به برنامه‌های بلندمدت امریکا در منطقه دارد.

شاید یک از دلایل اعلام ناخرسندی سربسته و مبهم برخی از مسوولان امریکا از این ا قدام هم همین امر بوده باشد.

اینکه چنین سخنانی آنهم از زبان مسوولانی که خواستند نامشان فاش نشود و انتشار آن در روزنامه نیویورک تایمز جنبه تبلیغاتی و با هدف آرام کردن افکار عمومی عراق انجام گرفته باشد یا اقدامی برای ابراز ناخرسندی واقعی است درهر دو صورت بیانگر خطری است که واشنگتن از عملیات اسراییل در عراق احساس می‌کند.

به اعتقاد یک مسوول عالیرتبه امریکایی: این اقدامات اسراییل حتی می‌تواند منجر به خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق شود.

این در حالی است که واشنگتن پست هم در مقاله‌ای در این رابطه توسعه این اقدامات و به عهده گرفتن علنی آن را تهدیدی برای منافع امریکا در عراق توصیف کرد.

یک کارشناس عراقی در رابطه با دلایل احساس خطر امریکا از اقدامات اسراییل در عراق تاکید کرد: عراق در کنار حضور نظامی خود در عراق برنامه بسیار وسیعی برای حضور دراز مدت در ساختار سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی عراق دارد اما حملات اسراییل که بی‌تردید یکی از ارکان اصلی شیعیان عراق به عنوان اکثریت این کشور را هدف قرار داده می‌تواند واکنش‌های شدیدی را نسبت به برنامه‌ها و پروژه‌های امریکا به همراه داشته باشد.

به گفته این کارشناس شاید امریکا بتواند نظامیان خود را در پایگاه‌هایی مستحکم محافظت کند اما نمی‌تواند برای هر یک از کارمندان خود و هریک از پروژه‌هایش چند نظامی و محافظ قرار دهد وحتی در صورت انجام این کار آنها به سیبل حملات تبدیل خواهند شد.

شاید نتانیاهو بهترین زمان بندی‌ای را برای انجام حملات اسراییل در عراق انتخاب کرده بود تا از آن بیشترین بهره انتخاباتی را ببرد اما به اعتقاد قریب به اتفاق کارشناسان این حملات در بدترین زمان‌بندی ممکن برای امریکا و ترامپ انجام گرفته است.

امروز در حالی منافع امریکا در عراق به دلیل این حملات در تلاطم قرار گرفتند که ترامپ شدیدترین فشارها را از سوی کنگره و رسانه‌ها در سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش متحمل شده و در آستانه استیضاح پیش می‌رود، ائتلاف کشور دیگر مورد حمایتش یعنی عربستان در یمن شکست سختی را متحمل شده، برنامه‌های تحریمی علیه ایران به بن بست سختی خورده و از همه مهم‌تر بغداد از بحران بزرگ داعش خارج شده و سودای تسویه حساب با کشورهایی که فقط ادعای اتحاد و حمایت از عراق را داشته اما در بحران داعش مدت‌ها سکوت اختیار کرده بودند را در سر می‌پروراند.

بی تردید بومرنگ تهاجم اسراییل به مراکز نظامی عراق پیش از بازگشت به اسراییل ضرباتی را به منافع امریکا وارد کرده و خواهد کرد به خصوص که بسیاری از عراقی‌ها با وجود اختلافاتشان در بسیاری از مسائل نشان داده‌اند در مورد ضدیت با امریکا بستر توافق گسترده‌ای دارند و این دقیقا حقیقتی است که کاخ سفید از آن واهمه دارد.

 

ارسال نظر