ایران آغاز‌گر هیچ جنگی نخواهد بود

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۶۶۹
ایران آغاز‌گر هیچ جنگی نخواهد بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه «ایران آغازگر هیچ جنگی نخواهد بود» اطمینان داد که چنانچه ایران مورد حمله قرار گیرد؛ با همه توان از خود دفاع خواهد کرد. محمدجواد ظریف که برای شرکت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رییس‌جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بسر می‌برد؛ دوشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: بارها گفته‌ایم و حتی در یادداشتی به امریکا اعلام کرده‌ایم که اگر آنها جنگی را آغاز کنند؛ قطعا امریکا خاتمه‌دهنده آن نخواهد بود. وی که به پرسشی درباره تهدیدات امریکا علیه ایران پاسخ می‌گفت؛ اظهار داشت: امریکا ایران را به استفاده از قوه نظامی تهدید می‌کند، چراکه این عادت امریکا است که بگوید تمام گزینه‌های نظامی روی میز است اما من به شما قول می‌دهم که چنانچه مورد حمله قرار‌گیریم از خود دفاع کرده و این جنگی محدود نخواهد بود.  وزیر امور خارجه کشورمان درعین حال گفت که اجتناب از جنگ؛ وظیفه دیپلمات‌هاست و من نیز همین کار را انجام می‌دهم .

   عربستان به جنگ یمن خاتمه دهد

کریستین امانپور خبرنگار سی‌ان‌ان از وزیر خارجه ایران درباره جنگ یمن که بیش از چهارسال از آن می‌گذرد و عقب‌نشینی امارات از این جنگ سوال کرد .

دکتر ظریف درپاسخ با اشاره به اینکه اماراتی‌ها در مسیر درستی (عقب‌نشینی از جنگ یمن) قرار گرفتند؛ اظهار داشت: امیدوارم که عربستان سعودی نیز به همین درک برسد. خبرنگار سی‌ان‌ان در ادامه این مصاحبه به موضوع حمله به نفتکش‌ها در ماه‌های ژوئن و جولای و نیز حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی اشاره کرد و نظر وزیر خارجه ایران را در این باره جویا شد . دکتر ظریف باردیگر با رد ادعاهای مطرح شده درباره دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان اظهار داشت: هیچ سند و شواهدی دراین خصوص وجود ندارد. اگر ما در پس این حمله قرار داشتیم که برای عربستان سعودی یک فاجعه بود. وی تصریح کرد: یمن مسوولیت این حمله را پذیرفته است. پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تسلیحات نظامی امریکا توسط یمنی‌ها شکست داده شده است .

   پهپاد امریکایی بر فراز آب‌های ایران سرنگون شد

وی همچنین درپاسخ به پرسشی درباره سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز آسمان ایران و برخی ادعاها مبنی بر قرارداشتن این پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی اظهار داشت: ما در یادداشتی که از طریق سفارت سوییس به امریکایی‌ها دادیم، کاملا آشکار ساختیم که پهپاد ساقط شده بر فراز قلمرو آبی ایران قرار داشته است. ما به هر حمله‌ای پاسخ می‌دهیم . خبرنگار سی‌ان‌ان از وزیر خارجه ایران پرسید آیا به نظر شما تیم موسوم به “ ب “ (بولتون، نتانیاهو؛ بن سلمان و بن زاید) از هم پاشیده است و اکنون فرصتی برای دیپلماسی به وجود آمده است ؟ ظریف در جواب گفت: من همواره به عنوان یک دیپلمات گفته‌ام که فرصت تازه‌ای برای دیپلماسی وجود دارد . سی‌ان‌ان درباره تحریم شخص وزیر خارجه ایران سوال کرد که ظریف پاسخ داد: این چندان مهم نیست، فکر می‌کنم آنچه مهم است متوقف ساختن تحریم‌ها علیه مردم ایران است، تحریم‌ها مواد غذایی و دارویی مردم ایران را هدف قرار داده است، بنابراین اگر امریکا درباره پیشنهاد دیپلماتیک خود جدی است، نسبت به گذشته هیچ کاری انجام نداده است. وزیر خارجه ایران درمورد تحریم دوباره بانک مرکزی ایران نیز گفت: بانک مرکزی ایران را تحت تحریم‌های جدید قرار داده‌اند چراکه همگی می‌دانیم این بانک حدود یک‌سال است که مورد تحریم قرار گرفته است.

   تحریم‌کنندگان خواستار بسته شدن باب مذاکرات هستند

دکتر ظریف با انتقاد از اقدام امریکا در تحریم بانک مرکزی ایران گفت: تحریم خود جنگ است، چراکه در جنگ اهداف نظامی انتخاب می‌شوند، در تحریم‌ها غیرنظامیان مورد هدف قرار می‌گیرند، بنابراین تحریم بیش از یک جنگ است. وی درادامه گفت: حال امریکا می‌گوید که خواهان مذاکره است، مطرح ساختن دوباره (تحریم) بانک مرکزی ایران، این کار را تقریبا برای امریکا غیرممکن ساخته که بانک مرکزی را از اساس کنار گذارد، این بدان معنی است که نه‌تنها این رییس‌جمهوری بلکه رییس‌جمهوری بعدی نیز در یک حصار ابدی خصومت‌ورزی با ایران قرار داده شده‌اند، پس مذاکره برای چیست؟

وی افزود: افرادی که این موضوع را به ترامپ ارایه و پیشنهاد کردند خواستار بسته شدن درهای مذاکرات (دیپلماسی) هستند نه‌تنها در زمان ریاست‌جمهوری وی بلکه در دوران پس از وی . خبرنگار سی‌ان‌ان با طرح سوالی مدعی شد که برخی در ایران نیز خواستار بسته شدن درهای مذاکرات هستند؟ ظریف در جواب گفت که حاکمیت در ایران در دام چنین افرادی نخواهد افتاد.

سی‌ان‌ان در ادامه از وزیرخارجه ایران درباره نحوه تصمیم‌گیری درباره سرنگون ساختن پهپاد جاسوسی امریکا پرسید و این سوال را مطرح کرد که آیا دولت ایران خود مایل به ساقط شدن این پهپاد بوده است یا خیر؟

   پدافند هوایی ایران هر شیء متجاوزی را سرنگون می‌کنند

ظریف پاسخ داد: دولت نمی‌تواند مورد به مورد (پایگاه‌ها) تصمیم‌گیری کند، چراکه شما فرصت تصمیم‌گیری ندارید، شما نیازمند یک فرمان کلی برای پرسنل نظامی که در پشت سامانه‌های موشکی نشسته‌اند، هستید.

وی گفت: فرماندهان نظامی این اختیار را دارند که هر شیء متجاوزی را سرنگون سازند، حتی اگر امریکایی باشد. سی‌ان‌ان دربخش دیگری از ظریف پرسید: آیا از اینکه تاسیسات نفتی عربستان که به یک معمای اقتصادی نفتی جهان مبدل شده این‌گونه بدون حفاظت هوایی رها شده، تعجب نمی‌کنید؟

   خرید تسلیحات نظامی؛ امنیت نمی‌آورد

وزیرخارجه ایران پاسخ داد: تعجب نمی‌کنم، چراکه معتقدم تنها توانایی و تجهیزات نظامی قادر به ممانعت از یک فاجعه نیست و این چیزی است که ما تلاش داریم به عربستانی‌ها بگوییم که آنها نمی‌توانند تنها با خریدن هرچه بیشتر تسلیحات نظامی امنیت به دست آورند، راه ساده‌تری هم وجود دارد، اگر آنها به سادگی با همسایگان خود آغاز به گفت‌وگو کنند و بمباران یمن را متوقف سازند. وی گفت: من بر این با ورم که باید برای صلح و اعتمادسازی و کاهش تنش‌ها و ایجاد تعامل کار کنیم . سی‌ان‌ان پرسید: آیا شما شاخه زیتون (نشانه صلح) را نشان می‌دهید که ظریف در جواب گفت: شاخه زیتون همواره بر روی میز قرار دارد و بار دیگر آن را نشان می‌دهیم.

وزیرخارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره رزمایش مشترک با روسیه و چین درخلیج فارس گفت: این برای نخستین‌بار است که ایران یک رزمایش آبی مشترکی انجام می‌دهد، این رزمایش علیه هیچ کشوری و به منظور ایجاد ائتلاف برای جنگ نیست، این رزمایش اقدامی دوستانه با شرکای نزدیک ایران است.

   ترامپ نسبت به لغو دایمی تحریم‌های ایران اقدام کند

رییس دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسشی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر ترامپ رییس‌جمهوری امریکا درباره دایمی بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و بازرسی همیشگی از تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل جدی است، به کنگره رفته و لغو دایمی تحریم‌های ایران را در آنجا مورد تصویب قرار دهد.

ظریف درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این منوط به رییس‌جمهوری امریکاست که اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

وی همچنین درباره تاثیرگذاری سیاست فشارحداکثری بر ایران و پیام جمهوری اسلامی به امریکا که ایران را جدی بگیرید؛ گفت: ایران کشوری وزین و کهن است و همواره جدی انگاشته می‌شویم.

 خبرنگار سی‌ان‌ان از ظریف پرسید برخی در ایران ترامپ را «ببر کاغذی» توصیف می‌کنند؛ نظر شما در این باره چیست ؟ ظریف گفت که من هرگز مقام یک کشور خارجی را این‌گونه توصیف نمی‌کنم .

موضوع خودسوزی اخیر یک دختر ایرانی نیز از دیگر مسائلی بود که خبرنگار سی‌ان‌ان نظر دکتر ظریف را درباره آن پرسید؟ وی در جواب با دردناک خواندن این حادثه گفت که رییس‌جمهوری ایران به وزیر ورزش دستور داده است تا حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تسهیل شود.


  راهبرد  ترامپ  درمقابل ایران شکست خورده  است

  فرید زکریا| واشنگتن پست (آمریکا)|فریدزکریا نویسنده و مجری مشهور آمریکایی که همواره از منتقدان سیاست خارجی ترامپ بوده در یادداشتی در واشنگتن پست به تحلیل عملکرد ترامپ درمقابل ایران پرداخته است. زکریا نوشت: «استراتژی دولت ترامپ اعمال فشار دوچندان بر ایران و وادار کردن سایر کشورها به پیروی از تحریم های یک جانبه ایالات متحده و در نتیجه تسلیم کردن ایران است. واکنش اولیه تهران به این سیاست خویشتندارانه بود. ایران به سادگی در پی عبور از ایالات متحده برآمد؛ به پایبندی به برجام ادامه داد و تلاش کرد با سایر کشورها تجارت کند. اما این تلاش ها به دلیل نقش دلار در سیستم مالی بین المللی شکست خورد و تحریم ها جواب داد.» زکریا در ادامه مدعی شد:« اقدام بعدی تهران این بود که نشان دهد این نوع فشار حداکثری هزینه ای دارد. ایجاد مزاحمت برای شناورهای در حال تردد در خلیج فارس، سرنگونی پهپاد آمریکایی، به کار گیری نیروهای نیابتی منطقه ای و یورش اخیر به تاسیسات نفتی عربستان همگی در راستای این اقدام صورت گرفت. پیام این اقدام ها روشن است: پیامدهای دشمنی با ایران می تواند در سراسر خلیج فارس گسترش یافته و در عرضه جهانی نفت اختلال ایجاد کند.» این مجری و تحلیلگر سرشناس آمریکایی در ادامه به ناکارآمدی پروژه فشار بر ایران اشاره کرده و نوشت:«فشار حداکثری علیه ایران نتوانست رفتار این کشور را متعادل کرده و یا آن را به میز گفتگوها بازگرداند، بلکه تهران را برای اقدامات تلافی جویانه تحریک کرد. شرایط تحریم ها به حدی دشوار است که ایران به خوبی احساس می کند که در صورت انجام اقدامات تحریک آمیز و حتی خطرناک چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.» فریدزکریا در ادامه یادداشت خود در واشنگتن پست به بی توجهی ترامپ به همراهی متحدان اروپا در قبال ایران اشاره کرده و نوشت:«به گفته جیم ماتیس، وزیر دفاع مستعفی ترامپ، “کشورهایی که همپیمانانی دارند، جلو می روند و کشورهای بدون هم پیمان تنزل می کنند.”  عجیب است که ایالات متحده تنها با حمایت تعداد اندکی از همپیمانانش راهبردی تازه و پرخطر را علیه ایران برگزید. ترامپ برای شروع این راهبرد به همپیمانان اروپایی خود اهمیتی نداد و به نظر می رسد این دلیل اصلی استعفای ماتیس بود. اروپایی ها نیز حق رای دارند و گذشته از همیاری، برخی از آنها فعالانه در پی خنثی کردن سیاست های ایالات متحده در برابر ایران هستند. حتی امارات متحده عربی، وفادارترین هم‌‌پیمان عربستان سعودی، نیز در ماه های اخیر بین خود و ریاض فاصله ایجاد کرده و قصد خروج از یمن به عنوان یک مداخله شکست خورده را دارد.» وی در پایان به بخشی از کتاب «هنرجنگ» نوشته سن تزو نویسنده مشهور چینی که سال‌ها قبل از میلاد نوشته شده اشاره کرده و می‌نویسد:«پیروزی فقط هنگامی ممکن است که یک رهبر بداند چه زمانی را برای مبارزه انتخاب کند و آماده باشد. شکست زمانی تضمین شده است که یک رهبر بی محابا، دمدمی مزاج و متکبر باشد. این تحلیلی به‌هنگام از دوران باستان است.»

 

ارسال نظر