شکست کامل ترامپیسم

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۸۸۵

اسپوتنیک: ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس می‌نویسد: بالاخره یک خبر داغ پخش شد. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا مشاور امنیتی جان بولتون را برکنار کرد. بولتون شخصیت اصلی در سیاست خارجی ایالات متحده بود. بولتون یک کرکس جنگجو در دولت ایالات متحده محسوب می‌شد. وی در درجه اول به خاطر سخنان فوق‌العاده تجاوزگرانه و سیاست‌های سخت ضد ایرانی مشهور بود. وی طرفدار خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) و معمار اصلی کارزاری با هدف «وارد کردن فشار حداکثر» به تهران بود.

ترامپ رسماً اعلام کرد که در تاریخ 10 سپتامبر از جان بولتون خواهش کرد به خاطر «اختلاف نظرهای زیاد با وی در بسیاری از مسائل» استعفا بدهد. با این حال، براساس گزارش آژانس خبری بلومبرگ، 9 سپتامبر، ترامپ در کاخ سفید موضوع کاهش تحریم‌ها علیه ایران را به منظور ایجاد مقدمات دیدار با رییس‌جمهور ایران در نیویورک در حاشیه جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر سپتامبر بحث و گفت‌وگو کرد.

به گفته منابع بلومبرگ در دولت ریاست‌جمهوری امریکا، جان بولتون به‌شدت با چنین اقدامی مخالفت کرد. این امر، ظاهراً سبب آن شد که کاسه بی‌اعتمادی ترامپ نسبت به بولتون لبریز شود.

احتمال دیدار دو رییس‌جمهور پس از استعفای بولتون و حمایت ترامپ از ایده کاهش تحریم‌های ضد ایرانی افزایش یافته است. این امر با برنامه رییس‌جمهور فرانسه امانوئل مکرون برای نجات توافق هسته‌ای مطابقت دارد.

همانطور که کریس مورفی سناتور امریکایی گفت، رییس‌جمهور ترامپ طرح فرانسه را قبول کرد و آماده است 15 میلیارد دلار را در ازای بازگشت ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای به تهران پرداخت کند.

اقدامات اخیر رییس‌جمهور ترامپ نشان می‌دهد که وی بطور جدی در حال بررسی امکان دیدار با همتای ایرانی خود است. ظاهراً، جابه‌جایی نیروهای سیاسی داخلی در امریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 2020، فشار متحدین اروپایی ایالات متحده و مقدم بر همه رییس‌جمهور فرانسه مکرون، حمایت روسیه و چین از ایران، اقدامات قاطع تهران برای خروج تدریجی از برجام، روحیات کاخ سفید را عوض کردند.

همانطور که می‌دانیم، برجام ایران را تنها به استفاده از 5060 سانتریفیوژ نسل اول IR-1 برای غنی‌سازی اورانیوم محدود کرد. با این حال، تهران تصمیم گرفت از این ممنوعیت فاصله بگیرد. کرنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در ایران را تأیید کرده است. وی خاطرنشان کرد: تهران 22 سانتریفیوژ IR-4، یک سانتریفیوژ IR-5 و 33 واحد IR-6 را نصب کرده یا در حال نصب کردن است.

به گفته کارشناسان ایرانی، IR-6 می‌تواند اورانیوم غنی شده 10 برابر سریعتر از IR-1، و IR-4 پنج برابر سریعتر تولید کند. یعنی دانشمندان هسته‌ای ایران کار تحقیق و توسعه را در زمینه تکمیل سانتریفیوژها از سر گرفته‌اند.

چنین فعالیت‌های هسته‌ای ایران عزم تهران را در حمایت از منافع خود و در عین حال ناتوانی واشنگتن برای حل «مشکل ایران» با توسل به زور نشان می‌دهد.

شاید حق با حسام‌الدین آشنا مشاور ارشد رییس‌جمهور ایران باشد که اقدامات اخیر ترامپ (استعفای بولتون، قبول طرح مکرون، تمایل به دیدار با روحانی) را به معنای «شکست کامل به اصطلاح «فشار حداکثر» واشنگتن بر تهران دانست. وی اعلام کرد: «محاصره ایران برداشته خواهد شد».

روحانی و تیم وی با بهره‌گیری از آخرین ابتکارات دونالد ترامپ در جهت ایران، می‌توانند این مساله را به عنوان پیروزی بدون شک تهران در مخالفت با فشارهای امریکایی به مردم ایران معرفی کنند.

 

ارسال نظر