اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۱۹

اروپایی‌ها در جزئی‌ترین مسائل هم کوتاهی کردند

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران در مقابله با بدعهدی‌های اروپایی‌ها، اظهارداشت: سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده و همه ما از آن سیاست‌های کلی نظام تبعیت می‌کنیم و مقام معظم رهبری هم اجرای این مساله را به دولت محول کرده که با توجه به شرایط کشور تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: نباید این‌طور باشد که یک طرف تصمیم یکجانبه گرفته و کل برجام را قبول نداشته باشد، از طرف دیگر جمهوری اسلامی فقط تماشاگر اقدامات آنها باشد؛ باید تصمیماتی هم از طرف جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شود که آنها تصور نکنند که ما از تصمیمات و نظرات آنها تبعیت می‌کنیم.

یوسفیان ملا گفت: کشورهای اروپایی هم که اصرار بر عدم خروج ایران از برجام دارند باید به وسط میدان بیایند و اقداماتی انجام دهند که جلوی اجرایی‌سازی گام سوم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران را بگیرند، البته اگر بخواهند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اروپایی‌ها تا الان کار عملی انجام نداده‌اند و فقط به جلسه، قول، قرار، خواهش و تمنا گذشت و هیچ اتفاق خاصی نیفتاد، لذا ما نباید بدون تصمیم بمانیم و تصمیم هم باید قطعا حساب‌شده باشد. باید تصمیمی بگیریم که خدای‌ناکرده به زیان حقوق ملی و نظام جمهوری اسلامی منجر نشود.

وی افزود: طرف خارجی ما تا الان دو قسمت بودند. یک قسمت امریکایی‌ها و قسمت دیگر اروپایی‌ها بودند که فقط با حرف و قول و قرار این مدت را گذراندند. از عالی‌ترین مقام آنها و آقای مکرون صحبت کردند اما تصمیم مناسبی نگرفتند، حتی در جزئی‌ترین مسائل هم کوتاهی کردند و هیچ اقدامی نشده است. ما نباید از کنار این مساله به صورت چراغ خاموش عبور کنیم و باید تصمیم مناسب بگیریم و تصمیم هم باید حساب شده و با مدیریت و برنامه باشد. یوسفیان ملا گفت: گام‌های بعدی ایران باید همراه با کار کارشناسی باشد. کاخ سفید با عجله و بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرد و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد اما کشور ما به تمام قوانین و مقررات بین‌المللی عمل کرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارداشت: گام‌های کاهش تعهدات برجامی ما باید با فکر و با کار کارشناسی برداشته شود. اگر با کار کارشناسی عمل کرده، حتماً و یقیناً منافع نظام را در نظر بگیریم، قطعاً سود می‌بریم.

فلاحت‌پیشه: برجام راه‌حل اروپایی ندارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه آلمان گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد. اروپایی‌ها از چنین توان و جایگاهی برخوردار نیستند.

به گزارش ایسنا، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه فونکه مدین، تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌ را «اقدامی کاملا خطا» خواند و از ایران خواست تا به الزامات پیش‌بینی شده در برجام عمل کند. حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به سخنان هایکو ماس گفت: واقعیت این است که اروپا تا به حال اقدامی را برای حفظ برجام انجام نداده است. حفظ برجام نیازمند چیزهایی مثل اینستکس و دیگر ساز و کارها نیست که مدت زمان زیادی را نیز صرف کند. اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل می‌کردند، به‌طور طبیعی ۷۰ میلیارد دلار موافقتنامه پسا برجامی بین ایران و اروپا اجرا می‌شد و عملا برجام حفظ می‌شد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: برجام به این علت صدمه خورد که امریکایی‌ها آن را نقض کردند و اروپایی‌ها هیچ اقدامی برای نجات برجام انجام ندادند. دلیل طولانی شدن و متفاوت بودن سازوکارهای اروپایی‌ها این بود که برنامه‌های خود را مدام با وزارت خزانه‌داری امریکا تطبیق می‌دادند. به همین دلیل نمی‌توانستند پیشنهادی ارایه دهند که نظر ایران را جلب کند. وی اروپایی‌ها را «بازیگرانی حاشیه‌ای» خواند و گفت: برجام بازیگرانی اصلی دارد که شامل ایران و ‌امریکاست. دیگر بازیگران حاشیه‌ای بوده و روز به روز حاشیه‌ای‌تر می‌شوند.

فلاحت پیشه تاکید وزیر خارجه آلمان به پایبندی ایران به برجام را یک امر «حاشیه‌ای» دانست و اظهار کرد: برجام یک معاهده نقض شده از طرف امریکا و یک معاهده حفظ شده توسط ایران - البته با تعدیل‌هایی در قالب گام‌های مختلف - است. اروپایی‌ها در این بازی هیچ جایگاهی نداشته‌اند. هر گاه ایران گامی برای کاهش تعهدات برمی‌دارد، اروپایی‌ها موضع‌گیری‌های دو پهلو می‌کنند به همین علت در مصاحبه‌های اخیرم اعلام کردم که ایران باید ضرب الاجل دو ماهه را به یک ماهه کاهش دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در واکنش به تاکید وزیر خارجه آلمان به وجود راه‌حلی مسالمت آمیز گفت: برجام راه‌حل اروپایی ندارد. راه‌حل را کسی باید انجام دهد که حلال موضوع باشد. اروپایی‌ها از چنین توان و جایگاهی برخوردار نیستند. ایران هم کماکان در قالب ان.پی.تی (پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) کار خود را پیش می‌برد و هیچ گونه اقدام تحریک ‌آمیزی انجام نداده است. ما معتقدیم که ایران می‌تواند به قابلیت‌های پیش از برجامی بازگردد. روی سخنان اخیر مقامات اروپایی بیشتر با امریکایی‌هاست تا با ایران. این سخنان فقط می‌تواند امریکا را گستاخ‌تر کند.

 

ارسال نظر