رونق مبادلات بانکی با رشد 55 درصدی مبلغ چک رمزدار

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۴۳
رونق مبادلات بانکی با رشد 55 درصدی مبلغ چک رمزدار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

مبلغ چک‌های رمزدار در تیرماه 98 با رشد 55 درصدی و مبلغ چک‌های عادی با رشد 19.5 درصدی همراه شده و نشان می‌دهد که در تیرماه نسبت به خرداد و بهار امسال، بازار پول وگردش اقتصاد و بازار با رونق و رشد بیشتری همراه شده است.

به گزارش «تعادل»، براسـاس اطلاعات سامانه انتقال تصویر چک (چکاوک) در تیرماه ١٣٩٨ در کل کشور، بالغ بر ٨ میلیون فقره چک وصول شد که از این تعداد بالغ بر 7 میلیون فقره عادی و حدود 1 میلیون فقره رمزدار بوده است. از نظر مبلغ نیز در ماه مورد بررسی، در کل کشور حدود ٣٠٢١ هـزار میلیـارد ریـال چـک وصـول شد کـه بالغ بر ٨٩٤ هزار میلیارد ریال چک عادی و بالغ بر ٢١٢٦ هزار میلیارد ریال چک رمزدار است.از نظر نسبت سهم چک‌های عادی و رمزدار از تعداد و مبلغ وصولی نیز، درکل کشور 87.6 درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، عادی و 12.4 درصد رمزدار بوده است و از نظر مبلغ نیز 29.6درصـد از کـل ارزش چک‌های وصـولی، عـادی و 70.4 درصـد رمـزدار بوده است. به عبارت دیگر، چک‌های رمزدار با سهم 12 درصدی در تعداد سهم 70 درصدی از مبلغ وصولی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که سهم چک‌های رمزدار ازمبادلات پولی و بانکی کشور رو به افزایش است.

  رشد 55 درصدی مبلغ رمزدار

همچنین در تیرماه 98، بالغ بر ٩٩٨ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی بالغ بر٢١٢٦ هـزار میلیارد ریال وصول شد که نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 7.5 درصـد و ٥٥ درصد افزایش داشته است.

در ماه مورد بررسی در استان تهران بالغ بر ٣٢٦ هزار فقره چـک رمـزدار بـه ارزشـی بـالغ بـر ١٥٣٦ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مذکور 48.5 درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهران (٣٢ درصـد) و اصفهان و خراسان رضوی (هرکدام 8 درصد) وصـول شده اسـت کـه بیشـترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنــین 79 درصــد از ارزش چک‌های فــوق در استان‌های تهــران (72 درصــد)، اصفهان (3.8درصد) و خراسان رضوی (٣ درصد) وصول شده است.

  رشد 19 درصدی مبلغ چک عادی

همچنین حدود 7.8 میلیون فقره چک بـه ارزشـی حـدود ١٠٠٦ هـزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 18.5 درصد و 19.5 درصد افزایش نشان می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که با رشد مبلغ چک‌های رمزدار و چک‌های عادی، در تیرماه اقتصاد و گردش بازار پول با رشد و رونق نسبی نسبت به خرداد و بهار امسال مواجه شده است.

در مـاه مـورد گـزارش در اسـتان تهـران حـدود 2.7میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ٥٢٦ هزار میلیارد ریال مبادله شد.52 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کـل کشـور در سـه اسـتان تهـران، اصفهان و خراسـان رضـوی مبادلـه شده اسـت کـه به ترتیب بـا 34.3 درصـد، 10 درصـد و 7.6 ٦/٧ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنــین ٦٥ درصــد از ارزش چک‌های فــوق در ســه اســتان تهــران (52 درصــد)، اصفهان (7 درصد) و خراسان رضوی (٦ درصد) مبادله شده اسـت کـه بیشـترین سـهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند .درکــل کشــور بــالغ بــر 7 میلیــون فقــره چــک بــه ارزشــی بــالغ بــر ٨٩٤ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 18.7 درصـد و 19.5 درصد افزایش نشان می‌دهد

  90 درصد چک‌ها وصول شد

همچنین در ماه مورد بررسی، درکل کشور ٩٠ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 89 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد در اسـتان تهـران بـالغ بـر 2.4 میلیـون فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ٤٧٠ هزار میلیارد ریال وصول شد.

در ماه مورد بررسی در استان تهران از نظر تعداد 91 درصد و از نظـر ارزش 89 درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصـولی بـه کـل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گـیلان (93 درصـد)، البـرز (٩٢ درصـد) و یـزد (٩١ درصـد) اختصـاص یافتـه اسـت و استان‌های کهگیلویـه و بویراحمـد (85 درصـد)، کرمان (٨٦ درصد) و کردستان (٨٦ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصـولی بـه کـل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد بررسی، در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های وصولی بـه کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (94 درصـد)، ایـــلام (٩٣ درصـــد) و گـــیلان (92 درصـــد) اختصـــاص یافتـــه اســـت و استان‌های کردستان (٨٢ درصد)، سیستان و بلوچستان (٨٥ درصد) و سمنان و قم (هرکدام ٨٥ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به کل ارزش چک‌های مبادلـه شـده در اسـتان را بـه خـود اختصاص داده‌اند . در کل کشور بالغ بر ٧١٧ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١١٢ هـزار میلیـارد ریال برگشت داده شده است کـه نسـبت بـه مـاه قبـل از نظـر تعـداد و مبلـغ بـه ترتیـب 16 درصـد و 19 درصد افزایش نشان می‌دهد . در اسـتان تهـران حـدود ٢٢٣ هـزار فقـره چـک بـه ارزشـی حـدود ٥٦ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد.

  11 درصد برگشتی

در ماه مورد بررسی، در کل کشور 9.3 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 11.1درصـد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در استان تهران 8.4 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 10.6درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی بـه کـل ارزش چک‌های مبادلــه شــده در اســتان به ترتیب بــه استان‌های کردســتان (١٧ درصــد)، سیستان و بلوچستان (١٥ درصد) و سمنان و قم (هر کدام ١٤ درصد) اختصـاص یافتـه اسـت واستان‌های کهگیلویه و بویراحمد (٥ درصد)، ایـلام (٦ درصـد) و گـیلان (٨ درصـد) کمتـرین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله‌شـده در اسـتان را بـه خـود اختصـاص داده‌اند

علت برگشتی‌ها نیز نشان می‌دهد که در تیرماه ١٣٩٨، در کل کشور بالغ بر ٦٨٨ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ١٠٤ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع درکل کشـور از نظـر تعـداد 96 درصد و از نظر ارزش 93 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در اسـتان تهـران حـدود ٢١٠ هـزار فقـره چـک بـه ارزشـی بـالغ بـر ٥١ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ٩٤ درصد و از نظر ارزش 92درصد از کـل چک‌های برگشـتی بـه دلایـل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسـبت ارزش چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان، به ترتیب بـه استان‌های چهارمحـال و بختیـاری 98 درصـد، کهگیلویـه و بویراحمـد و گلسـتان (هـرکـدام 98 درصـد) و خراسان جنوبی (98 درصد) اختصاص یافته است و استان‌های سیسـتان و بلوچسـتان (71 درصـد)، خراسان شمالی (75 درصد) و ایلام (٨٧ درصد) کمتـرین نسـبت ارزش چک‌های برگشـتی بـه دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشـتی در اسـتان را بـه خـود اختصـاص داده است.

  رشد چک عادی نسبت به بهار

بررسی چک‌های عادی نشان می‌دهد که حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٠٠٦ هزار میلیارد ریال در تیرماه ۹۸ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۸.۵ درصد و ۱۹.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٢٦ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

بالغ بر ٧١٧ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١١٢ هزار میلیارد ریال در تیرماه ١٣٩٨، در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۶.۳ درصد و ۱۹.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ٢٢٣ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٦ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد.در ماه مورد بررسی، در کل کشور ۹.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۱.۱ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مورد بررسی، در استان تهران ۸.۴ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۶ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.بالغ بر ٦٨٨ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ١٠٤ هزار میلیارد ریال در تیرماه ١٣٩٨، در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ٩٦ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۶ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود ٢١٠ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥١ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۲ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

  وضعیت سه استان بزرگ

۵۱.۹ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به ترتیب با ۳۴.۳ درصد، ١٠ درصد و ۷.۶ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۵.۵ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۲.۲ درصد)، اصفهان (۷.۳ درصد) و خراسان رضوی (۶ درصد) مبادله شده که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

 

ارسال نظر