ترامپ مسکو و تهران را به سوی اتحاد راهبردی سوق می‌دهد

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۳۶

استانیسلاف تاراسوف| رگنیوم (روسیه)

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده که براساس توافقنامه امضا شده، در آینده نزدیک، ایران و روسیه رزمایش نظامی- دریایی را در بخش شمالی اقیانوس هند، منطقه تنگه هرمز و دریای سرخ برگزار خواهند کرد.

وی همچنین، خبر داد که در جریان سفر اخیرش به مسکو، وزیران دفاع دو کشور یادداشت تفاهم پیرامون همکاری متقابل و توسعه همکاری‌ها را امضا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد که این نخستین توافقنامه میان تهران و مسکو در راستای توسعه همکاری‌های نظامی در سطح نیروی نظامی- دریایی است.

در عرصه‌ای از متشنج‌تر شدن اوضاع جاری در خلیج فارس و سخنان امریکا پیرامون تشکیل ائتلاف جدید برای حفاظت از دریانوردی در این منطقه، برگزاری رزمایش‌های مشترک ایران و روسیه می‌تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد.

 این روند باعث می‌شود تا تفکر احتمال تشکیل اتحاد نظامی- سیاسی میان مسکو و تهران مطرح شود. در اروپا، به خوبی، به این موضوع واقف هستند. از این رو، برلین اعلام کرده که قصد ندارد، به ائتلاف امریکا در تنگه هرمز ملحق شود.

در چنین شرایطی، می‌توان گفت که سطح فشارهای امریکا بر ایران بطور چشمگیری، تاثیر خود را از دست خواهند داد.

در حال حاضر، می‌توان گفت که بینش

ژئو سیاسی ایران و روسیه نه فقط در سوریه، بله در خاور میانه مشهود می‌شود. از این رو، می‌توان گفت که رزمایش‌های نظامی -

 دریایی روسیه و امریکا در تنگه هرمز یک رویداد تاریخی مهمی بشمار خواهد رفت که به واشنگتن نشان خواهد داد، حمله احتمالی علیه تهران، غیر قابل قبول و غیر قابل اجرا است.

منبع: عصردیپلماسی

 

ارسال نظر