احتمال میانجیگری اروپا میان ایران و امریکا

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۳۵

روزنامه روسی|وستی کافکازا|

اروپایی‌ها باید تلاش کنند تا امریکا را از اعمال فشار بیشتر بر ایران بر حذر دارند و از روابط خود با تهران استفاده کنند.

گفتنی است که در پی توقیف تانکر بریتانیایی توسط ایران در تنگه هرمز، اوضاع متشنج در روابط میان اروپا و ایران تشدید بیشتری یافت. ایران در پاسخ به توقیف کشتی‌اش توسط بریتانیا در جبل‌الطارق چنین گامی را برداشت.

 بریتانیای کبیر از نیروهای دریایی اروپا خواسته تا از تردد بین‌المللی از طریق خلیج فارس حفاظت کنند و تهران این اقدامات را مفسده‌جویانه خوانده است.

در ایران معتقدند که این اوضاع متشنج ترامپ را از ترس آغاز جنگ، به تضعیف تحریم‌ها ناگزیر خواهد ساخت. این استراتژی پر‌خطری است: اگرچه، ترامپ اغلب، می‌گوید که به دنبال جنگ نیست.

 در ماه ژوئن، در پی انهدام هواپیمای بدون سرنشین امریکا توسط ایران، ترامپ اعلام کرد که حملات هوایی علیه ایران را 10 دقیقه قبل از آغاز آن لغو کرده است. تردیدی نیست که به خاطر اقدامات تهران، برای اروپایی‌ها حمایت از توافق هسته‌ای دشوارتر شده است.

در شرایط حاکم، احتمال دارد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، از امریکا حمایت کند تا بتواند حمایت‌های واشنگتن را از آن خود کند.

اما، اروپایی‌ها باید با اعمال فشار از سوی امریکا علیه ایران مقابله کنند. آنان نباید اجازه دهند تا خطرات ناشی از سیاست خارجی تهران بر حمایت آنان از توافق هسته‌ای تاثیری بگذارد، زیرا این توافق پاسخگوی منافع اروپا است.

در این مرحله، ازسرگیری اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، می‌تواند این کشور را به ازسرگیری برنامه هسته‌ای کاملش و ممنوع کردن ورود بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای ناگزیر سازد.

در صورت اخذ تدابیر تند علیه ایران از سوی اروپا، دیگر برای این کشور مانعی برای توسعه برنامه هسته‌ای وجود نخواهد داشت و خطر آغاز جنگ نظامی نیز افزایش خواهد یافت.

اروپایی‌ها باید از راه‌های دیپلماسی و مالی برای متقاعد ساختن ایران به رعایت برجام استفاده کنند.

 اتحادیه اروپا همچنین، باید تضمین کند که مکانیسم اینستکس افزایش حجم تجارت با ایران را به همراه خواهد داشت.

در این زمینه، اروپا باید اقداماتش را با روسیه و چین هماهنگ کند. در این میان، اروپا باید تلاش کند تا ترامپ متقاعد سازد تا به ایران فروش مقداری از نفت خود را اجازه دهد، زیرا این روند به نفع خود امریکا است و احتمال ارتقای برنامه هسته‌ای ایران و آغاز جنگ را کاهش خواهد داد.

افزون بر آن، احتمال موافقت ایران با برگزاری مذاکرات با ایران را نیز افزایش خواهد داد.

 

 

ارسال نظر