افزایش ذخیره طلای بانک مرکزی ترکیه

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۴۹۳

میزان ذخیره طلای بانک مرکزی ترکیه در دو سال اخیر بطور چشمگیری افزایش یافته است . این بانک که سال‌هاست نسبت به ذخیره طلا اقدام نمی‌کرد در دو سال اخیر از ماه مارس 2017 لغایت ماه می‌2019 میلادی میزان 186.8 تن طلا به ذخیره‌های خود اضافه کرد . ترکیه پس از روسیه دومین کشور در جهان است که در طی 2 سال اخیر بیشترین میزان اندوختگی طلا در بانک مرکزی خود را داشته است . این در حالی است که با تغییر رییس بانک مرکزی ترکیه از سوی اردوغان بار دیگر کاهش بهره‌های بانکی این کشور افکار عمومی را به خود مشغول کرده است . بر اساس آمار شورای جهانی طلا میزان طلای ترکیه تا اوایل ماه ژوئن سال جاری میلادی 302.8 تن و سهم آن از کل ذخیره‌های بانک مرکزی 14.4 درصد بود . کشورهای امریکا، آلمان و ایتالیا به ترتیب دارای بیشترین سهم طلا در دخایر بانک مرکزی خود در جهان هستند. همچنین بعد از این سه کشور، فرانسه، روسیه، چین، سوییس، ژاپن، هند و هلند، در رده‌های چهارم تا 10 قرار دارند. رده یازدهم از آن بانک مرکزی اروپا است و سپس کشورهای تایوان، پرتغال، قزاقستان، ازبکستان، عربستان، انگلستان، ترکیه، لبنان و اسپانیا درجایگاه 12 تا 20 جای می‌گیرند. بنا بر این گزارش، میزان اندوخته طلای بانک‌های مرکزی در جهان در سال 2017 میلادی 375 تن و در سال 2018 میلادی نیز 651.1 تن بوده که این مقدار از سال 1967 میلادی تاکنون بیشترین میزان است . میزان ذخیره طلا از سوی بانک مرکزی روسیه در فاصله زمانی مارس 2017 الی می‌2019 میلادی 534.7 تن بوده و ترکیه نیز در این فاصله زمانی ذخیره طلای خود در بانک مرکزی را به 186.8 تن افزایش یافته و پس از ترکیه کشورهای قزاقستان و چین نیز ذخیره طلای خود در بانک مرکزی را به ترتیب 107.1 تن و 73.7 تن افزایش داده‌اند . همچنین، ترکیه در 5 ماه نخست سال جاری میلادی ذخیره طلای خود در بانک مرکزی را 49.3 تن افزایش داده است .

  جدول کشورهایی که ذخیره طلای خود را از ماه مارس تا می‌2019 میلادی تا حد قابل توجهی افزایش داده اند

 

شورای جهانی طلا در خصوص افزایش تمایل بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف برای خرید و جذب طلا در اندوخته‌های آنها اقدام به یک نظرسنجی از روسای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف نمود که در بررسی پاسخ‌های داده شده مواردی نظیر:

طلا یکی از پارامترهای امن سرمایه‌گذاری است

ایجاد تنوع در سبد ذخیره‌ای بانک مرکزی

وجود اعتبار بین‌المللی به طلا

افزایش ریسک‌های سیاسی در جهان

از جمله مواردی هستند که سبب شده است تا بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف نسبت به خرید طلا و افزایش اندوخته بانک مرکزی خود اقدام نمایند .

شورای جهانی طلا افزایش ریسک های ژئوپلیتیک و ابهام وضعیت اقتصادی در برخی از کشورها را عامل مهمی در افزایش ذخیره‌های طلا در بانک‌های مرکزی آنها دانست .

منبع: معاونت دیپلماسی اقتصادی

وزارت امور خارجه

Taadol-08

 

 

 

ارسال نظر