بحران پناهجویان در جهان

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۶۱
بحران پناهجویان در جهان

تعادل|چهارشنبه گذشت عکسی از جنازه پدر و دختر السالوادوری در کنار رودخانه مرزی مکزیک و امریکا جهان را شوکه کرد . این عکس به نوعی یاد آور عکس پسر بچه دو ساله سوری در چهار سال پیش در سواحل ترکیه بود که بر اثر واژگون شدن قایق پناهجویان غرق شده و امواج دریا او را به ساحل ترکیه آورده بود. جنازه‌های پدر و دختر السالوادوری که برای فرار از زندگی بد و به دست آوردن زندگی دوباره در مکانی بهتر داستان پناهجویان را بار دیگر زنده کرد.

در حال حاضر بنا بر آمار سازمان ملل که در اینفوگرافی می‌توانید آن را مشاهده کنید، بیش از 71 میلیون نفر در سراسر جهان به خاطر جنگ و قحطی آواره هستند. این آمار پناهجویان نیست، اما می‌تواند دورنمای پناهجویی باشد. هم‌اکنون سوریه با بیش از 6 میلیون نفر پناهجو بالاترین آمار پناهجویی را از آن خود کرده است. پس از سوریه، افغانستان با بیش از 2 میلیون پناهجو در رتبه دوم قرار گرفته است.  اما از سوی دیگر، کشورهای اروپایی با بیشترین پناهجو روبرو هستند همین‌امر سبب شده که دولت‌های اروپایی چاره‌ای برای آن بیندیشند. در واقع یکی از دلایل بالا آمدن احزاب دست راستی در کشورهای اروپایی تبلیغات آن احزاب علیه پناهجویان بوده است. در همین راستا برخی از دولت‌های اروپایی مانند آلمان برای اینکه مورد انتقاد شدید احزاب دست راستی قرار نگیرند اقدام به بازگرداندن پناهجویان به کشورهای خود کرده اند.

 در همین ارتباط بیش از این دویچه وله نوشته بود که در سه ماه نخست سال جاری میلادی پنج‌هزار و ۶۰۰ پناهجو از آلمان اخراج شده‌اند. اکثر این افراد به آلبانی، ایتالیا و گرجستان بازپس فرستاده شده‌اند. بنا بر این گزارش، «گروه رسانه‌ای فونکه» گزارش داد که وزارت کشور آلمان از آغاز سال جاری میلادی تا پایان مارس پنج هزار و ۶۰۰ پناهجو را اخراج کرده است. آمار اخراجی‌ها نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته میلادی حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که انگیزه آن پاسخ دولت آلمان به حزب چپ در پارلمان این کشور است، بیشتر اخراجی‌ها به ایتالیا، آلبانی و گرجستان برگردانده شدند، ۵۰۰ تن به کشورهای مغرب (الجزایر، تونس و مراکش) و شمار کمتری نیز به لهستان و اسپانیا بازپس فرستاده شدند. به این ترتیب اخراج پناهجویانی که مشمول «مقررات دابلین» می‌شوند ادامه دارد. بر اساس «قرارداد دابلین»، کشوری مسوول رسیدگی به تقاضای پناهندگی یک پناهجو است که فرد متقاضی از آنجا وارد اتحادیه اروپا شده باشد. به این ترتیب آلمان می‌تواند پناهجویانی را که از طریق ایتالیا یا دیگر کشورهای عضو اتحادیه وارد آلمان شد‌ه‌اند، به این کشورها بازگرداند. در حال حاضر در آلمان ۲۵۰ هزار پناهجو زندگی می‌کنند که تقاضای پناهندگی آنها رد شده است و باید براساس قانون اخراج شوند. اما امکان برگرداندن آنها به کشورشان وجود ندارد زیرا فاقد مدارک شناسایی مورد نیاز هستند. اخراج پناهجویان بر اساس «قرارداد دابلین» همواره مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و مدافعان حقوق پناهجویان بوده است. اولا بلپکه، سخنگوی داخلی «حزب چپ» ضمن انتقاد از اخراج‌های سه ماه نخست سال جاری اظهار داشت که بازگرداندن پناهجویان به ایتالیا «کاری نادرست» است. او گفت: «سیستم رسیدگی به تقاضای پناهندگی در ایتالیا کاستی‌های فراوانی دارد و بسیاری از پناهجویان در این کشور بی‌سرپناه هستند و حتی به مواد دارویی یا خوراکی دسترسی ندارند.» در سال گذشته میلادی در مجموع ۲۴ هزار پناهجو از آلمان اخراج شدند. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ شهروند ایرانی در آلمان تقاضای پناهندگی داده‌ بودند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره رسیدگی به امور پناهجویان و مهاجران، تنها دو هزار و۶۱۹ تن از آنان پاسخ مثبت گرفتند. تقاضای پناهندگی بیش از پنج هزار ایرانی رد شده است و سایرین نیز پیش از رسیدگی به تقاضایشان یا آلمان را ترک کرده یا از پناهندگی انصراف داده بودند.

 

ارسال نظر