عطوان: امریکا بازیچه عربستان و اسراییل شده است

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۲۲۰

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل منطقه نوشت که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا، این کشور را به بازیچه‌ای برای تامین منافع عربستان و اسراییل و ابزار جنگ نیابتی از سوی آنها تبدیل کرده و اکنون بحران با تهران را طوری مدیریت کرده که امریکا را در تنگنا و دام بزرگ و پرهزینه‌ای برای خود و کل منطقه قرار داده است.

به نوشته خبر آنلاین، وی روز دوشنبه در روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» افزود که پس از گذشت دو روز از انهدام پهپاد «گلوبال هوک» امریکایی توسط ایران، «مایک پمپئو» به سوی عربستان و امارات پرواز می‌کند تا دیدارهای فوری با مسوولان این کشورها داشته باشد، در حالی که تنش‌ها میان ایران و امریکا تشدید شده بطوری که ترامپ در واکنش به حمله ایران به هواپیمای امریکایی مدعی شد که ۱۰ دقیقه پیش از حمله نظامی به سه نقطه در ایران از آن منصرف شده است.

دلیل اینکه سفر پمپئو شامل تل‌آویو که ضلع سوم ائتلاف بر علیه ایران در منطقه است، نیست، حضور «جان بولتون» مشاور امنیت داخلی امریکا در سرزمین‌های اشغالی به منظور شرکت در کنفرانس سه جانبه امنیتی میان امریکا، روسیه و اسراییل است.

عطوان ادامه داد که مسائلی که قرار است پمپئو به متحدانش در امارات و عربستان توصیه کند، مشخص نیست چه بسا در حال تقسیم وظایف برای شروع جنگ، دور جدیدی برای باج‌گیری میلیاردها دلار برای تأمین مالی ناوگان و عملیات نظامی امریکا در منطقه یا آماده کردن این کشورها برای بازگشت احتمالی امریکا و ایران به میز مذاکرات با میانجی‌گری‌های علنی و پنهانی است؛ همانند حضور «اندرو موریسون» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه که دیروز در حالی که دو روز پیش‌تر از آن مشاور «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه در تهران بود، وارد ایران شده است.

به اعتقاد این تحلیلگر از نظر بسیاری ترامپ در اداره بحران با ایران شکست خورده و با انتقادهای شدیدی از سوی رسانه‌ها و مسوولان امریکایی روبرو است و این نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری برای اداره کشور ابر قدرتی مانند امریکا مناسب نیست.

یکی از انتقادهایی که ترامپ با آن روبرو است، این است که به عروسکی در دستان اسراییل و عربستان تبدیل شده و این کشور را به سمت جنگ نیابتی از سوی آنها برای تأمین منافع شأن می‌برد، روزنامه «واشنگتن پست» که طرفدار این نظریه است، از ترامپ خواست که به عنوان رییس‌جمهوری امریکا منافع واشنگتن و نه ریاض و تل‌آویو را در اولویت قرار دهد. وی افزود که ترامپ همچنان سریالی در حال دروغ‌گویی و تهدید است که آخرین آن تهدید حمله سایبری به سامانه‌های دفاع موشکی ایران و فلج کردن آنها است، اما این دروغ‌ها مورد تمسخر قرار گرفت که اگر امریکا این قدرت را دارد چرا تاکنون برای از دور خارج کردن موشک‌های ایران انجام نداده و باعث شد تا هواپیمای بدون سرنشین آن ساقط شود. از سوی دیگر ایران ارتش الکترونیک سرسختی دارد که حملاتی حتی به رایانه‌های وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) و بانک مرکزی امریکا انجام داده‌اند و همین نیروها توانایی مقابله با هرگونه حمله‌ای را نیز دارند.

عطوان اضافه کرد: بولتون در کنفرانس مطبوعاتی در کنار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل‌آویو اعلام کرد که ترامپ به زودی تحریم‌های جدید و سخت‌تری علیه ایران اعلام خواهد کرد که این به معنی احتمال شروع جنگ و بسته شدن همه درهای مذاکره است.

وی نوشت: نیروی نظامی مرکزی ایران با سرنگون کردن پهپاد امریکایی قصد تأکید بر این موضوع را داشت که در صورت نقض حاکمیت این کشور آماده مقابله با هرگونه حمله‌ای است و امکانات لازم برای رویارویی با امریکا را داشته و اجازه محاصره ۸۰ میلیون ایرانی را نخواهد داد.

تحلیلگر مسائل منطقه افزود: ترامپ در دامی افتاده که اسراییل و سعودی‌ها برای آنها چیده‌اند و خروج از آن برای امریکا چه به صورت مسالمت آمیز یا جنگ بسیار پرهزینه خواهد بود. جنگ تنها محصور در داخل ایران نخواهد بود بلکه شعله‌های آن همه منطقه از جمله متحدان امریکا را که بر طبل جنگ می‌کوبند، خواهد سوزاند و در این باره آنها باید از حزب‌الله و جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و نیروهای رسمی و غیر‌رسمی عراق در هراس باشند.

 

ارسال نظر