بی‌اعتمادی میان ترامپ و جامعه اطلاعاتی امریکا

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۷۲۰

«صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور امریکا مبنی بر استقبال او از هر گونه اطلاعات مخرب دولت‌های خارجی علیه مخالفان سیاسی داخلی خود از جمله برای کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به روابط نه چندان خوب او با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی امریکا بیش از پیش لطمه وارد کرده است.»

به گزارش ایسنا، پایگاه «هیل» در گزارشی در مورد تأثیر صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در زمینه پذیرفتن اطلاعات مخرب خارجی‌ها علیه مخالفان سیاسی خود بر سیاست داخلی امریکا می‌نویسد:

«مقام‌های سابق اطلاعاتی و امنیتی امریکا گفته‌اند، این صحبت‌های اخیر ترامپ می‌تواند در روند تلاش برای مقابله با مداخله خارجی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی در امریکا اخلال ایجاد کند و اینکه این صحبت‌ها با اخلاق مغایر هستند. استیون کش، یک افسر سابق سازمان سیا و مشاور ارشد حقوقی سابق سناتور دیان فاینستاین گفت: مقام‌های جامعه اطلاعاتی امریکا هر چه بیشتر نگران خواهند شد که رییس‌جمهور این کشور نقش خود را طبق قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا و رییس اجرایی کشور تمام و کمال ایفا نمی‌کند.

این صحبت‌های ترامپ در زمانی حساس برای جامعه اطلاعاتی امریکا مطرح می‌شوند. اخیراً تحقیقاتی از جانب خود ترامپ درباره منشأ‌های تحقیقات فدرال مربوط به ارتباط کمپین ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ او با روسیه به راه افتاده که جامعه اطلاعاتی امریکا را نیز درگیر ساخته است.

ترامپ به وزارت دادگستری امریکا دستور داده با افسران سازمان سیا در راستای این تحقیقات جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند و این تصمیم ظاهراً باعث ناخرسندی مقامات پرسابقه اطلاعاتی شده است.

همچنین ترامپ به ویلیام بار دادستان کل امریکا این اختیار را داده تا اطلاعات مربوط به این تحقیقات را از حالت محرمانه خارج سازد. این تحقیقات بخشی از یک رویکرد پرسابقه‌تر هستند که طی آن ترامپ اعتماد به جامعه اطلاعاتی امریکا را زیر سوال برده است. ترامپ پیش تر بارها جامعه اطلاعاتی امریکا را متهم به جاسوسی از خودش در زمان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ کرده بود.

ترامپ طی روزهای اخیر وعده داد که از مخبرهای سازمان سیا علیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی استفاده نخواهد کرد هر چند که بعد از طرح این صحبت از آن عقب‌نشینی کرد.

هم‌پیمانان ترامپ می‌گویند، دیدگاه او درباره موضوع مداخله خارجی‌ها عمدتاً ریشه در حساسیت فراوان او نسبت به تضعیف مشروعیت پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ با استناد به مداخله روسیه به نفع او در این انتخابات دارد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفت: این فکر انگیزه اصلی او است. ترامپ از این ایده تنفر دارد که می‌گویند او به خاطر روسیه به ریاست‌جمهوری رسید. ترامپ همچنین دوست ندارد زیر بار هیچ تقصیری برود.

ترامپ در مصاحبه جنجالی اخیر خود با جرج استفانوپلوس مجری ‌ای.بی.سی‌نیوز گفت: از نظر او پذیرفتن تحقیقات یک دولت خارجی علیه مخالفان سیاسی داخلی مداخله محسوب نمی‌شود و من فکر می‌کنم این اطلاعات را قبول کنم.

ترامپ همچنین از متعهد شدن به اینکه هر گونه مورد مربوط به پیشنهاد دادن اطلاعات مخرب علیه رقبای داخلی از جانب عوامل خارجی را به اف.بی.آی گزارش کند، خودداری کرد و گفت: صحبت‌های اخیر کریستوفر رای مدیر اف.بی.آی در سنا مبنی بر ضرورت اینکه کمپین‌های انتخاباتی باید در صورت پیشنهاد یک دولت خارجی برای اعمال نفوذ یا مداخله به نفع آنها در انتخابات موضوع را به اف.بی.آی گزارش کنند اشتباه بود.

از نظر ترامپ در صورتی که او موضوع پیشنهاد اطلاعات مخرب یک طرف خارجی را به اف‌.بی.آی اطلاع دهد، تلویحا قبول کرده که کمپین انتخاباتی او پیش از آن در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ مرتکب چنین عملی شده و پیشنهاد اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون، رقیب سابقش از جانب چهره‌های مرتبط با دولت روسیه را قبول کرده است.

اف‌.بی‌.آی تاکنون درباره این صحبت‌های ترامپ اظهارنظر نکرده است. در عین حال دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به صورت مشابه این صحبت‌های ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند.

اخیرا الن وینتروب، رییس کمیسیون فدرال انتخابات امریکا بیانیه‌ای کم‌سابقه منتشر کرد و گفت: این کاملاً غیرقانونی است که هر شخصی از یک تبعه خارجی در ارتباط با انتخابات امریکا تقاضای هرچیز ارزشمندی را داشته یا آن را دریافت کند. این یک مفهوم جدید نیست. با این حال ترامپ در مصاحبه‌ای در روز جمعه تلاش کرد تا کمی تبعات را کنترل کند و به برنامه «فاکس‌اند فرندز» گفت، اگر یک دولت خارجی به او پیشنهاد اطلاعات مخرب علیه یک رقیب سیاسی را بدهد البته او به سراغ اف‌.بی‌.آی یا دادستان کل خواهد رفت اما باید اول خودش آن را ببیند تا بفهمد که اطلاعات بدی هستند یا خیر. با وجود آنکه مقامات کاخ سفید شروع به دفاع از ترامپ کردند، اما مقامات اطلاعاتی استدلال کرده‌اند که باید ترامپ صحبت‌هایش صریح باشد چون دشمنان خارجی امریکا می‌توانند از لفاظی‌های ترامپ سوءاستفاده کنند. اخیراً در گزارش رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات مربوط به ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه گوشزد شد که ویکی‌لیکس اقدام به انتشار ایمیل‌های مربوط به کمیته ملی حزب دموکرات امریکا، تأمین شده از جانب هکرهای نهادهای اطلاعاتی روسیه، در ژوئیه ۲۰۱۶ کرد در حالی که تقریبا در همان زمان ترامپ در کنفرانسی خبری گفت: خطاب به روسیه اگر که گوش می‌کند می‌گویم من امیدوار هستم شما بتوانید ۳۰ هزار ایمیل مفقودی (مرتبط با هیلاری کلینتون) را پیدا کنید.

 

ارسال نظر