«صنعتِ غیررقابتی و مبتنی بر مونتاژ» به دانشگاه‌ها کمتر نیاز دارد

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۷۵

رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه‌های دولتی حداکثر باید زیر ۲۰ درصد دانشجوی شهریه‌پرداز داشته باشند، زیرا دولتی هستند و استعدادهای خوبی را جذب می‌کنند.

سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به حرکت دانشگاه‌های ایران به سمت دانشگاه‌های نسل سوم گفت: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم نمی‌توان با یک یا چند اقدام به دانشگاه نسل سوم تبدیل شد، بلکه مجموعه فعالیت‌ها باید ما را به چنین دانشگاه‌هایی برساند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم این است که در چرخه اقتصادی کشورشان نقش موثری داشته و در ابعاد مختلف کشور اثرگذار باشند یا به عبارتی در مسائل مختلف کشور به شکل کاربردی‌‍‌تری ورود می‌‎کنند. برنامه‌هایی که ما برای دانشگاه نسل سوم داریم، مقوله ارتباط با صنعت است که از قدیم مطرح بوده، دانشگاه اگر بتواند قراردادهای بیشتری با صنایع کشور داشته باشد، می‌توان گفت بیشتر به دانشگاه نسل سوم نزدیک شده است، زیرا صنایع مشکلاتشان را به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهند و دانشگاهی که بتواند قراردادهای بزرگ و ملی داشته باشد، می‌تواند ادعا کند در جهت رفع نیازهای صنعت کشور حرکت کرده است.

رییس دانشگاه امیرکبیر توضیح داد: موضوع بعدی، بحث کارآفرینی است و دانشگاهی که تربیت‌کننده نیروهای نوآور است و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند بگوید یک شاخص در راستای دانشگاه نسل سوم دارد‌.

او ادامه داد: بحث دیگر که شاید به عنوان یک شاخص مهم برای رفتن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حائز اهمیت باشد؛ مهارت‌افزایی است. این مقوله با کارآفرینی تفاوت دارد. در میان فارغ‌التحصیلان تعداد کمی از افراد هستند که می‌‎توانند کارآفرین باشند، اما مهارت‌افزایی شامل همه فارغ‌التحصیلان می‌شود به عبارت دیگر فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود باید مهارت لازم را برای جذب در محیط کاری خودش داشته باشد که در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت اشتغال و اقتصادی این بحث مهم بوده است.

معتمدی در خصوص توجه دولت به دانشگاهیان گفت: استقبال دولت‌ها از عمکلردهای دانشگاهیان در همه جوامع حتی در کشورهای پیشرفته همیشه مطرح بوده و اینطور نیست که آنجا خیلی ایده‌آل باشد  و به راحتی این کار اتفاق بیفتد. در کشورهای خارجی نیز دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنعت تلاش می‌کنند و از طرف دیگر باید یک انگیزه در صنایع ایجاد شود که بخواهند به سمت دانشگاه‌ها بیایند و این اقدامی دو طرفه است.

وی اضافه کرد: بخشی از این کار به مشکلات ساختاری بر می‌گردد که ما هم در صنعت، خدمات و در دانشگاه‌ها داریم. ما به نوبه خود باید اصلاح ساختار را در دانشگاه‌ها داشته باشیم. در صنعتی که اساس آن بر مونتاژ است و همیشه نگاهش به خارج بوده یا صنعتی که صادرات محور نیست و رقابت در آن مطرح نمی‌شود، کمتر نیاز به کار تحقیقاتی دارد. بنابراین برای مراجعه به دانشگاه‌ها کمتر احساس نیاز می‌کند. از این رو باید برای ایحاد ارتباط  تلاش‌‌هایی صورت بگیرد‌ و ما هم باید به نیازهای صنعت و خدمات راحت‌تر جواب بدهیم.

او تصریح کرد: رفتن به سوی دانشگاه نسل سوم حد و زمان مشخصی ندارد و در همه دنیا یک پروسه تدریجی دارد و هیچ دانشگاهی در دنیا نمی‎تواند ادعا کند به طور کامل همه ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم را دارد، ولی بسیاری از این دانشگاه‌ها به دانشگاه نسل سوم نزدیک شده‌اند و حتی بحث دانشگاه نسل چهارم را طرح کرده‌اند. آنچه که ما با آن فاصله داریم و باید به آن برسیم دانشگاه‌های نسل سوم هستند.

 

ارسال نظر