ایرانشهر

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۷۶

ورود «نانو پودرهای غیرسمی» به میدان مبارزه با موش‌ها

حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، درباره گونه‌ای که در سطح خیابان‌های تهران مشاهده می‌شود و زاد و ولد و نحوه مقابله با آنها گفت: موش‌های شهری یا همان رت‌ها به دلیل قدرت در تولیدمثل در تمام طول سال به خصوص در فصل تابستان می‌توانند زاد و ولد داشته باشند و در هر دوره زایمان ۱۰ الی ۱۲ نوزاد به دنیا می‌آورند.

به گزارش ایسنا، او افزود: روش کنترل و مبارزه با موش در شهر تهران به سه روش شیمیایی با استفاده از طعمه مسموم با خاصیت ضدانعقاد خون (آنتی کوآگولانت)، روش مبارزه فیزیکی با استفاده از اصلاح و بهسازی محیط، لانه‌کوبی و… همچنین روش مبارزه مکانیکی با استفاده از انواع تله (تله چسبی کتابی، تله کشنده و زنده‌گیر و…) که با توجه به میزان آلودگی و وضعیت منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مجموع به کل روش‌های مورد اشاره روش تلفیقی گفته می‌شود.همچنین استفاده از روش نوین مبارزه با موش به طریق حذف زیستگاه و انسداد فعال منافذ موش به روش تزریق گل رس به صورت آزمایشی انجام که در صورت داشتن بازخورد مثبت این روش به عنوان یکی از روش‌های اصلی مبارزه در دستور کار قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: از سوی دیگر استفاده از نانو پودر غیرسمی به عنوان محصول جدید و تولید داخلی دارای مجوز از سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی به صورت پایلوت در سه منطقه با بازدهی بالا مورد آزمایش قرار گرفت و جهت تسریعی در دیگر مناطق در آینده‌ای نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره نقش و تأثیر ساماندهی پسماندهای شهری در کنترل جمعیت رت‌های تهران گفت: با توجه به وجود سه عامل اصلی آب، غذا و پناهگاه در افزایش جمعیت موش‌های شهری و وجود زباله‌ها و پسماند مواد غذایی به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی یاد شده و کنترل آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کنترل جمعیت و جلوگیری از وفور جاندار هدف داشته که در همین راستا بی‌تردید نظارت بر اصناف زباله‌ساز و همکاری این گروه صنفی با شهرداری تهران نقش بسیار موثری در این خصوص خواهد داشت. قطعاً در این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی بیش از پیش هستیم چرا که اقدام برخی شهروندان در رهاسازی زباله‌ها می‌تواند زمینه زیست آسان این جوندگان را فراهم کند.

 

۶   میلیارد تومان هزینه برگزاری انتخاب شورایاری‌ها

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری روز گذشته در خصوص هزینه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: ۶ میلیارد تومان هزینه برگزاری این انتخابات است و مسوول تامین این بودجه نیز مدیریت شهری است.

او با بیان اینکه در سال ۹۷ اعتبار برای برگزاری انتخابات دیده شده اما برگزار نشد و امسال برگزار می‌شود، تصریح کرد: موضوع اصلاح آیین نامه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دستور کار قرار دارد و پیش از این نیز اساسنامه آن بررسی شد.با وجود وجود تنگناها در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، شورای پنجم مصمم به برگزاری آن است، اجرایی شدن این انتخابات بیانگر آن خواهد بود که شورای پنجم به موضوع توسعه مشارکت در سطح محلات اهمیت زیادی قائل است و دستگاه‌های مختلف در راستای برگزاری آن شرایط را برای افزایش مشارکت محلی فراهم کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ارسال گزارش تکمیلی شهرداری به شورا در ارتباط با برنامه پنج ساله سوم توسعه گفت: شهرداری موظف بود گزارش خود را در خصوص برنامه‌های اجرایی و نحوه تأمین و تجهیز منابع و برنامه‌ها تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۸ برای تصویب به شورا ارایه کند که همچنان گزارش به شورا در این خصوص ارایه نشده است.شورا، شهرداری را مکلف کرد تا این گزارش را تا خرداد ماه به شورای اسلامی شهر ارسال کند زیرا برنامه سوم پنج ساله سوم از آن جهت دارای اهمیت است که میزان تحقق برنامه‌ها را سال به سال مورد رصد و بررسی قرار خواهد داد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که به تازگی وزارت راه و شهرسازی با شهرداری تهران به امضا رسانده است، عنوان کرد: در این تفاهم‌نامه احیای بافت‌های فرسوده با اولویت محله سیروس در منطقه 12 مدنظر قرار گرفت. برای این مکان چهار و نیم هکتاری هم‌اکنون توسعه‌گر انتخاب شده و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده است 70 درصد اعتبارات از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اجرای خدمات روبنایی و زیربنایی فضاهای عمومی و سرانه‌های موردنیاز فراهم خواهد شد و شهرداری هم در همین راستا نسبت به صدور پروانه‌های نوسازی خارج از نوبت اقدام خواهد کرد. همچنین 30 درصد از اعتبارات موردنیاز از طریق شهرداری تهران تأمین می‌شود. به گفته سخنگوی شورای شهر تهران اجرای این برنامه پنج ساله اقدام بزرگی در قالب اجرای ماده 41 برنامه پنج ساله سوم به منظور نوسازی، مقاوم‌سازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده خواهد بود.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از املاک در شهرداری تهران عنوان کرد: وقتی موضوع تحقیق و تفحص مطرح می‌شود براساس قانون، اطلاعات محرمانه خواهد بود و بیان اطلاعات محرمانه امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون بحث تحقیق و تفحص املاک شهرداری تهران به کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون حقوقی ارجاع شده و این کمیسیون با برگزاری جلسات با شهرداری و کسب اطلاعات لازم در تلاش است تا گزارشی را به صحن شورا آورده و آن را به رأی بگذارد.

 

ارسال نظر