اخبار کشاورزی

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۴۸:۲۰
کد خبر: ۱۴۴۳۰۱

تدوین برنامه امنیت غذایی در شرایط تحریم

وزیر جهاد کشاورزی بر تامین کامل امنیت غذایی کشور در شرایط تحریم تاکید کرد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشستی با معاونان و مدیران وزارت، روسای سازمان‌های تخصصی و روسای موسسه‌های تحقیقات کشاورزی گفت: با توجه به شرایط کنونی و ایجاد محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های دولت آمریکا در حوزه‌های تجاری، نفتی، مبادلات مالی و علمی و تحقیقاتی، باید با رویکردها و راهکارهای جدید از تمام ظرفیت‌های موجود و توان علمی و تحقیقاتی کشور در جهت حفظ و ارتقای تولید و تأمین غذای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور استفاده کنیم. وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی به منظور رفع نیازهای غذایی کشور و کاهش وابستگی متناسب با شرایط کنونی و راهبردهای کلان کشور به ویژه در حوزه‌های بذر و صنعت دام و طیور تأکید کرد. وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان، اظهار داشت: واقعیت این است که اکنون با رویه‌ها و روند کاری سال‌های پیش نمی‌توان در بخش کشاورزی و در جهت تولید و تأمین حداکثری محصولات غذایی مورد نیاز جامعه حرکت کرد؛ موسسات تحقیقاتی باید با راهکارهای جدیدی که در جهت بهبود تولید و استفاده بهینه از منابع آب و خاک می‌دهند، هر روز ما را قدم به قدم در حوزه‌های مختلف کشاورزی مانند مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهی، سرمازدگی، تولید بذر، تأمین خوراک دام، تولید دام مولد و دیگر زیر بخش‌های کشاورزی و صنعت دام و طیور جلو ببرند.

حجتی با بیان اینکه توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن نیازهای بخش کشاورزی را برطرف کرد، افزود: مجموعه تحقیقات کشاورزی باید خود را با توجه به شرایط پیچیده کنونی آماده و راه‌های میانبر برای مشکلات و نیازهای کشاورزی انتخاب و معرفی کند. وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز لازم است ما در مورد بعضی از نگاه‌ها تجدید نظر کنیم و با توجه به شرایط باید آمادگی کامل تحقیقاتی داشته باشیم چرا که ممکن است در خیلی از موارد جایگزینی واردات، راهبرد کلان کشور و تغییر الگوی مصرف، روش اجرایی ما شود.

وجود ۷۰۰هزار تن برنج مازاد در کشور

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با پیش‌بینی اینکه تولید برنج کشور امسال تا ۲۰ درصد رشد خواهد داشت، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ هزار تن برنج مازاد در کشور وجود دارد و افزایش قیمت برنج هیچ توجیهی ندارد. عزیز کریمی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از وضعیت تولید برنج کشور در سال جاری با توجه به سیل اخیر چیست، گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به بهبود وضعیت بارندگی در شمال کشور تولید برنج ۱۰ تا ۲۰ درصد در سال جاری افزایش پیدا کند.» مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به رغم سیل‌های اخیر که خیلی‌ها تصور می‌کردند که سیل فقط خسارت دارد، اما با بهبود وضعیت بارندگی و حتی در برخی مواقع اصلاح وضعیت خاک، تولید برنج کشور افزایش می‌یابد. کریمی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اگرچه این پیش‌بینی هنوز تا حدودی زود است، اما به شرط فراهم شدن بقیه شرایط مانند وضعیت دما و رسیدگی‌های کشاورزان امسال تا ۲۰ درصد شاهد افزایش تولید برنج در کشور خواهیم بود. وی در پاسخ به اینکه آیا سیل اخیر تنها خسارت وارد کرد و یا برکاتی هم داشت، گفت: اگر سیل منجر به تخریب زمین‌های زراعی نشود، اتفاقا در برخی موارد رسوب خاک‌های آبرفتی باعث بهبود وضعیت خاک هم می‌شود. مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: زمانی که سیل به منطقه شمال کشور آمد، آن زمان زمین‌های شالی در حال آماده‌سازی بود؛ بنابراین به حدود ۳۰ هزار هکتار زمین در حال آماده‌سازی شالی خسارت وارد شد، اما در حال حاضر آنها ترمیم شده و کشت شده‌اند. کریمی در پاسخ به اینکه قیمت برنج به کیلویی ۲۳ هزار تومان رسیده است، آیا دلیل خاصی دارد گفت: قیمت برنج مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست. ما مسوول تولید هستیم. وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج هیچ دلیل علمی و فنی ندارد، گفت: نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است. این درحالی است که سال گذشته تولید برنج کشور ۲/۱ میلیون تن بود و حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن هم برنج وارد کشور شده است؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن مازاد نیاز کشور وجود داشته است. مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: هیچ دلیل کاهش عرضه برای افزایش قیمت وجود ندارد تنها ریشه‌های این افزایش را باید در بازرگانی و واسطه‌گری جست‌وجو کرد.

قیمت جهانی مواد غذایی گران شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه میلادی گذشته به دلیل رشد قیمت لبنیات و گوشت، افزایش یافت. به‌ گزارش ‌ایسنا، شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند در آوریل به ۱۷۰.۱ واحد رسید که در مقایسه با ۱۶۷.۵ واحد در مارس افزایش داشت. شاخص مارس پیش از این ۱۶۷ واحد اعلام شده بود. شاخص قیمت مواد غذایی فائو در آوریل به بالاترین سطح از ژوئن سال گذشته رسید اما همچنان ۲.۳ درصد کمتر از سطح یک سال پیش است.

 

ارسال نظر