۶۰۰ بنگاه در فهرست واگذاری‌های ۹۸

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۶:۵۸
کد خبر: ۱۴۳۳۸۶

رییس سازمان خصوصی‌سازی، درباره برنامه‌های پیش روی این سازمان در ادامه اجرای خصوصی‌سازی در سال جاری گفت: بطور کلی همه بنگاه‌هایی که بر اساس مصوبات هیات وزیران در گروه یک قرار دارند، طبق قانون باید در لیست واگذاری باشند، مگر اینکه هیات وزیران بخواهد عکس این را تصویب کند.

میرعلی اشرف عبدالله ‌پوری حسینی در مورد روند واگذاری شرکت‌های موجود در گروه ۲ خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها دارای معافیت ۲۰ درصدی در واگذاری هستند؛ به این صورت که۸۰ درصد آنها واگذار می‌شود و ۲۰ درصد دیگر در تصدی دولت باقی می‌ماند. مگر اینکه هیات وزیران عکس این را تصویب کنند، لذا بر اساس قانون شرکت‌های گروه ۲ به میزان ۸۰ درصد و شرکت‌های گروه یک به میزان ۱۰۰ درصد در لیست واگذاری هستند. رییس سازمان خصوصی‌سازی تعداد بنگاه‌های لیست واگذاری را برای سال ۹۸ حدود ۶۰۰ بنگاه و سهام شرکت عنوان کرد و افزود: به دلیل طولانی شدن تعطیلات ابتدای سال ۹۸ و تراکم برنامه‌های اعضای هیات واگذاری پس از اتمام این تعطیلات، این هیات هنوز در سال جاری تشکیل جلسه نداده است. البته ممکن است طی هفته جاری این جلسه تشکیل شود. ضمن اینکه هر واگذاری را باید هیات واگذاری تصویب کند تا قانونی و لازم الاجرا شود.

وی افزود: هیات واگذاری می‌تواند مصوبه دیگری را تصویب کند، اما به نظر می‌رسد طبق روال سنوات قبل همه شرکت‌های گروه یک و باقیمانده شرکت‌های گروه دو را در لیست قرار می‌دهد. البته حجم این شرکت‌ها نیز بسیار بالاست و به نظر هم نمی‌رسد که در بهترین شکل و فرم و حتی اگر همه عوامل اعم از مجلس، دولت، هیات واگذاری و شورایاری‌ها هم دست به دست هم بدهند بتوانند در سال ۹۸ همه ۶۰۰ بنگاه در لیست را واگذار کنند.

پوری‌حسینی در تشریح دلایل این اظهار خود مبنی بر نشدنی بودن واگذاری این تعداد بنگاه در طی سال جاری خاطرنشان کرد: سال گذشته عملا نیمی از سال فرصت واگذاری پیدا کردیم و در این فرصت چیزی حدود ۵۵ بنگاه را واگذار کردیم. امسال حتی اگر بتوانیم دو یا سه برابر این را نیز واگذار کنیم، باز بنگاه‌های بسیاری برای سال ۹۹ باقی خواهد ماند. البته برای اظهارنظر قطعی در این باره بهتر است منتظر تشکیل هیات واگذاری شویم و مصوبه این هیات هر چه شد سازمان خصوصی‌سازی اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهد داد.

 

 

ارسال نظر